מתחם דיור בפרברים הצפון-מזרחיים של פריז, Cité de la Muette, נחשבים כ"גורדי השחקים הראשונים באזור פריז", הם גם היו מתחם הדיור החברתי הראשון של העיר. במהלך מלחמת העולם השנייה נשלחו לכאן קרוב ל-68,000 יהודים לפני שגורשו למחנות ההשמדה, המקום שימש כמחנה ריכוז בשליטת המשטרה הצרפתית בשיתוף עם ה-SS בתקופת הכיבוש הגרמני.

 

11 קילומטרים ממרכז פריז, בפרבר דרנסי, קם בשנת 1929 פרויקט דיור חדשני, חמישה בניינים בני 15 קומות עם כ-1,250 דירות, מבנה “פרסה” בצורת U, יחד עם מבנים ציבוריים לתרבות, פנאי וחברה. הפרויקט הוכתר כפלא אדריכלי ומודל חיים חברתי חלוצי של התקופה. הוא אפילו הוצג בתערוכות במוזיאון פריז לאמנות מודרנית וב-MOMA בניו יורק. השם Cité de la Muette, שמתורגם ל”העיר השקטה”, היה אמור לייצג את הקהילה העירונית השלווה שהיא עתידה להיות.
מלחמת העולם השנייה עצרה את הבניה ולאחר הכיבוש הגרמני של צרפת ב-1940, הוא הפך למחנה ריכוז. המשטרה הצרפתית עריכה פשיטות ברובע ה-11 של פריז ועשרות אלפי היהודים שהיא מצאה ועצרה, נכלאו במתחם. בין יוני 1942 ליולי 1944 עברו בדרנסי כ-67,400 יהודים ממוצא צרפתי, גרמני ופולני, בהם כ-6,000 ילדים. הם הועברו משם למחנות השמדה. רבים גורשו לאושוויץ.
אחת האנשים המפורסמים ביותר שחיו במחנה הייתה סימון וייל, הפוליטיקאית החלוצה שתתמוך בזכויות נשים, כולל אישור הפלות בתפקידה כשרת הבריאות הצרפתית. Veil, שנפטרה ב-2019, כיהנה גם כנשיאת הפרלמנט האירופי. היא, כנערה, נעצרה על ידי הגסטפו ויחד עם אמה ואחיותיה נשלחו לאושוויץ, כאשר וייל היא היחידה ששרדה.
לאחר המלחמה המקום חזר לספק דיור לבעלי הכנסה נמוכה. בשנת 1977 הציב שם פסל ניצול השואה שלמה סלינגר. העיצוב כולל שלושה בלוקים היוצרים את האות העברית “ש”, כמו במזוזה. בהמשך, הוצב שם קרון משא ממסע המוות המקורי משנת 1940, עם הלוגו של חברת הרכבות הממשלתית של צרפת, אותה חברה שגרשה את העצירים למחנות המוות.
מוזיאון לזכר השואה נפתח באתר בשנת 2012 על ידי הנשיא דאז פרנסואה הולנד.

 

 

 

 

 

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית תרבות
+כתבות מומלצות
הצלם שמביא רוח אנושית לעולם האופנה המלוטשת / Szilveszter Mako
תרבות
הצלם שמביא רוח אנושית לעולם האופנה המלוטשת / Szilveszter Mako
  הצלם ההונגרי, החי ועובד במילאנו, Szilveszter Mako, עורך את התמונות שלו כאילו הוא
לפני כמאה שנה, נשים התגוננו נגד מטרידים, עם סיכות
תרבות
לפני כמאה שנה, נשים התגוננו נגד מטרידים, עם סיכות
  בסוף המאה ה-19, כובעי נשים תפחו יותר ויותר והגיעו לממדים כמעט קומיים. ככאלה,
השחרור והתחייה של הנשים הבוליביאניות, ה- Cholitas
תרבות
השחרור והתחייה של הנשים הבוליביאניות, ה- Cholitas
  למרות שהאפלייה שלהן המשיכה עוד מאז הכיבוש הספרדי, מאות שנים, הן נלחמו על

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*