לעצב חנות ספרים היה תמיד חלומו של המעצב הטיוואני Chu Chih-Kang. מאז ומתמיד הוא נמשך לחנויות ספרים ומצא השראה בעיצובן, כי בעיניו הן לא היו סתם חנויות מסחריות שנועדו למכור ספרים, אלא בהתאם לאמונה הבודהיסטית: חללים שאוגרים וחולקים ידע, כמו גם מספקים רגעים של רגיעה והתבוננות.
מקורות
כך נפלה בחיקו של צ’ו ההזדמנות, כשההוצאה לאור הסינית הגדולה Fangsuo ביקשה מהמשרד שלו הממוקם בסין, לעצב עבורה חנות ספרים בצ’נגדו (בירת מחוז סיצ’ואן, סין). ההצעה המיידית של צ’ו, הייתה לעצב את החנות בהשראת “ספריית כתבי הקודש הסודיים”, ספריות שנמצאו במקדשים בודהיסטים במשך מאות שנים ויש להן משמעות מורחבת של מאגר חוכמה בתפיסה הסינית מנדרינית. הרעיון התקבל מיד אצל הלקוחה, אלא שלא הייתה לו עדיין פרשנות חזותית של הרעיון לעיצוב לחנות.
מאחר וללקוחה היה חשוב מאד לקשור את הספרייה לעיר הגדולה והחשובה בה היא נמצאת, ערכו המעצבים מחקר על העיר צ’נגדו ומצאו הקשרים היסטוריים משמעותיים בין אתר הספרייה, עם בית מקדש Daci ואחד הנזירים המפורסמים ביותר בבודהיזם – סואן ג’אנג משושלת טאנג. המחקר שלהם האיר גם את הקשר הרגשי שאנשי סיצ’ואן חשים כלפי בית – שהוא בתפיסתם כמו קן ציפורים או מערה. באלפי השנים של ההיסטוריה הסינית, נודעו ניסיונות רבים להגיע לכתבים עתיקים ולחשוף את החוכמה שהם מכילים. רוח סקרנית ונועזת זו של חיפוש היה משהו שהמעצב רצה ללכוד בחנות הספרים Fangsuo. הוא רצה לא רק שלאנשים תהיה חוויה של המסע הזה אל הלא נודע, אלא הוא גם רצה חנות הספרים עם חגיגיות של בית מקדש, המכילה ספרים המייצגים חלק מהחוכמה העמוקה ביותר של המין האנושי.
כך, צ’ו חזה במוחו חנות ספרים שגם תגלם את המהות של ספריות כתבי קודש עתיקים והוא גם רצה חלל שידבר אל אנשי סצ’ואן ולאורח חייהם הנכחי. אנשי סצ’ואן מנהלים אורח חיים בקצב איטי ורגוע והם אוהבים להתרועע חברתית. ברחבי המחוז אתם תמיד תמצאו חללים שבהם אתם יכולים להעביר זמן ולקרוא ספר או בתי קפה שבהם אתם יכולים להסב יחדיו עם החברים שלכם. חללים אלה מייצגים דימוי של קן ציפורים או מערה לאנשי סצ’ואן.
אתגר
הביטוי הבודהיסטי fa wu ding fa – שום הדבר אינו קבוע, היה המוטו של צ’ו בחייו ותמיד דחף אותו ליצור ולחדש. הביטוי מגלם את פילוסופיית העיצוב שלו כולה. האתגר הקשה ביותר עבורו היה כיצד למתוח את גבולות הפרויקט עד כמה שאפשר, למרות המגבלות, כך שהלקוחות בחנות יחוו רגשות אמיתיים של גילוי כתבי הקודש. החוויות של הלקוחות היוו את הגורם שיגדיר את העיצוב כבאמת בלתי נשכח. בכדי לעודד את הלקוחות להצטרף אליו למסע הזה של חקר הלא נודע, להרגיש שהם היו במעמקים העצומים של היקום, יצר צ’ו חלל מלא בדימויים של היקום העצום, עם עיצוב של קבוצות כוכבים. בעקבות המוטיב של היקום, הכניסה למבנה מפוסלת כמטאור, מעבר מסתורי שנועד במכוון להרגיש צר ומוגבל למי שעובר דרכו. הכניסה מספקת חוויה קלסטרופובית שמשתחררת מיד כשנכנסים למרחב הפתוח הגדול של החנות והבאים פתוחים ומשוחררים אז במוחם לגילוי ולקסם. עבור צ’ו, עבודתו של מעצב היא לעזור לחולמים להגשים את חלומם.
Fangsuo Bookstore in Chengdu
מיקום
Chengdu Taikoo, Chengdu, Sichuan Province, China.
עיצוב
CHU CHIH-KANG SPACE DESIGN Co., Ltd.
Designer: Chu(surname) Chih-Kang
שנה
Oct. 2013 – Feb. 2015
לקוח
Fangsuo Culture Development Co., Ltd
שטח
5,508 מ”ר
חומרים
בטון, טרצו, נחושת, פלדה שחורה
Photo: Chu Chih-Kang / Li Guo-Min