מוזיאון בעיר Wolfsburg שבגרמניה, הסיר לאחרונה מיצב אמנות שנוי במחלוקת של האמן האנגלי Damien Hirst, לאחר שארגון זכויות בעלי החיים PETA הגיש תלונה על כך שהרג זבובים.
לא ניתן להכחיש שזבובים נתפסים בדרך כלל כחרקים מעצבנים, מזיקים שיש להדביר או לפחות להרחיק, אבל מיצב אמנות שנוי במחלוקת הכולל תאורת UV קוטלת זבובים, משך את זעמו של ארגון זכויות בעלי החיים PETA ועורר ויכוח סוער על זכויות החרקים הזמזמניים. מיצב האמנות שכותרתו “מאה שנים (1990)” של האמן עטור הפרסים דמיאן הירסט, הוסר לאחרונה ממוזיאון Kunstmuseum Wolfsburg לאחר ש-PETA הגישה תלונה בטענה כי הוא הפר את חוק צער בעלי חיים בגרמניה, האוסר על הרג או פגיעה בבעלי חיים ללא סיבה מתאימה. האם זבובים נופלים תחת הגדרת החוק הזה או לא, עדיין לא נקבע, אבל ההחלטה כבר עוררה מחלוקת בגרמניה.
האם אמנות היא “סיבה מתאימה”, כלשון החוק? “להרג חיות אין שום קשר לאמנות, זה רק חושף את היוהרה של אנשים ששום דבר ממש לא מונע מהם לפעול למען האינטרסים שלהם”, אמר פיטר הופקן, מ-PETA גרמניה.
נציגי המוזיאון, לעומת זאת, לא חושבים שהזבובים מכוסים בכנפי הגנת חוק צער בעלי חיים והוסיפו כי יבדקו עם האמן, אם יאות להשתמש בזבובים מלאכותיים, למרות שהדבר יחבל בכל הרעיון של המיצב האמנותי.
“מאה שנים” הוצגה במקור עוד בשנת 1990, כאנלוגיה לכך שזבובים רבים מתים כשהם נחשפים לאור ולעין הציבור. היצירה מורכבת מקובייה שקופה המפוצלת לשני אזורים – מאחד בוקעים הזבובים ומהשני שבו מנורת UV תלויה מהתקרה. הזבובים נמשכים על ידי האור ונשרפים למוות. הירסט תיאר את היצירה כ”מחזור חיים בקופסה”.
דמיאן הירסט ידוע בשילוב חיות מתות ביצירות האמנות הפרובוקטיביות שלו, כאשר כמה מקורות מעריכים כי הוא הציג כמעט מיליון חיות מתות באמנותו, רובן חרקים.