התכנון של SAKO אדריכלים לבית ספר היסודי ZIGZAG בטיאנג'ין, סין, משלב ביעילות גחמה ושובבות עם פונקציה ואסתטיקה. בית הספר היסודי מורכב משמונה חללים, מחולקים לארבע מפלסים ומסודרים בתבנית זיגזג. כדי לחבר את הכיתות על פני המסדרונות, תלויים שנים-עשר גשרים בזוויות שונות בין החללים. לכל חלל ולכל קומה יש צבע שונה, היוצרים 32 מקומות נפרדים עם שילובים מגוונים. המרווחים בין החללים מכוסים בגג אחד גדול, היוצר אזור קהילתי גדול עם אטריום בן חמש קומות שהוא חצי מקורה.
בתי ספר הם כבר מזמן טיפולוגיה מורכבת לפיצוח בכל הנוגע לתכנון אדריכלי. יש צורך לאזן בין בטיחות לפתיחות, לטפח יצירתיות תוך שמירה על משמעת, להתאים לטכנולוגיה המתפתחת ולהבטיח נגישות לכולם. עיצוב בית הספר חייב לתמוך בפעילויות מגוונות, מכיתות ועד קפיטריות ולהיות חסיני עתיד, תוך התחשבות בהשפעה סביבתית ובשילוב קהילתי, מה שהופך את הגמישות לחשובה ביותר.
בית הספר היסודי ZIGZAG בטיאנג’ין, סין, משלב פונקציונליות עם רגישות אסתטית הפונה הן לילדים כתלמידים והן למבוגרים התופסים את החללים כאנשי מקצוע. בית הספר, שעוצב על ידי SAKO Architects יפן, הוא דוגמה לארכיטקטורה חינוכית חדשנית, שהמשרד – בראשות האדריכל Keiichiro Sako – ראה בעיני רוחו כמקום למידה המעורר גם יצירתיות ושמחה בקרב דייריו הצעירים.
למרות שהמאפיין הבולט ביותר של אדריכלות בית הספר הוא השימוש בצבע, לב העיצוב מאופיין בפריסה הייחודית שלו. שמונה חללים מחוברים, המאכלסים כיתות על פני ארבע מפלסים, יוצרים את בית הספר. חללים אלה מסודרים בתבנית זיגזג, היוצרים סביבה דינמית ובולטת ויזואלית. עם זאת, דפוס הזיגזג נוצל עבור יותר מאשר המשיכה החזותית שלו. הסטודיו השתמש בדפוס הזיגזג הזה כדי לטפל בחצרות הסטריאוטיפיות של בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים ציבוריים חסרי חיוניות, המשמשים בעיקר כחללים לתאורה ואוורור. הסטודיו סובב את בניין הכיתה המיוחד ב-180 מעלות וחיבר את המסדרונות הבודדים הפונים בגשרים. לאחר מכן הוא חילק את הקירות המקבילים באורך 130 מטרים לשמונה מקטעים, כל אחד מהם נוטה ב-8 מעלות כדי לשבור את המונוטוניות של החלל. סידור ארבעת הבניינים המרכזיים כדי לסגור את האטריום ואת ארבעת הבניינים החיצוניים להיפתח כלפי חוץ, יצר פריסה דינמית.
האטריום, המכוסה בגג שאיפשר זרימת אוויר, לשמור על סביבה נוחה ללא צורך במיזוג אוויר, הפך למוקד. אטריום שעבר שינוי זה מתחשב באקלים המקומי, שבו הטמפרטורות יכולות לעלות מעל 40 מעלות צלזיוס בקיץ ולצנוע מתחת ל-15 מעלות בחורף. הוא ממתן את הטמפרטורות הקיצוניות הללו, ומספק סביבה מוגנת אך פתוחה שנשארת נוחה לאורך כל השנה. זה גם מטפח בהצלחה תחושת אחדות בין התלמידים ומאפשר מגוון רחב של פעילויות, ומשפר את האווירה הכללית של שטח בית הספר.
צורתו הארוכה והצרה של האטריום משלימה בחוכמה סידור הכרכים בזיגזג, מה שיוצר תחושה של מרכזיות ואחדות למרות הפריסה המרווחת של בית הספר. בהפסקות, האטריום מזמזם באנרגיה של ילדים הנעים בקבוצות, הצחוק והצעדים שלהם מהדהדים מהקירות הצבעוניים. האווירה התוססת הזו לא רק מעודדת אינטראקציה חברתית אלא גם מחזקת את תחושת הקהילה בקרב הסטודנטים והסגל כאחד.
12 הגשרים התלויים בזוויות שונות בין הנפחים הפונים, משמשים כמסדרונות המחברים בין כיתות. הם דומים לסלינקיז צבעוניים, ומוסיפים תחושת גחמה לילדים ונוסטלגיה למבוגרים. כל נפח וקומה נבדלים על ידי ערכת צבעים ייחודית, וכתוצאה מכך 32 חללי פנים צבעוניים מובהקים הדומים לפלטה של צבעי צוות. בחירה מכוונת זו מעוגנת בפונקציונליות ובמשיכה אסתטית שכן היא משפרת את הזהות של כל חלל תוך טיפוח תחושת גיוון ואינדיבידואליות ברחבי בית הספר.
כשנשאל על ההחלטה להשתמש בצבע כמאפיין מבדיל עבור כל חלל בבית הספר, אמר קייצ’ירו סאקו, “מבני בית ספר סטנדרטיים מסורתיים הם מונוטוניים, וחוזרים על אותם סטנדרטים וחללים. לילדי בית ספר יסודי רגישים, מקומות כאלה אינם מתאימים. בבית ספר זה, לכל אחת מארבע הקומות ושמונה הבניינים נקבע צבע שונה, ויוצרים 32 שילובים. עבור תלמידי יסודי המבלים כאן שש שנים, הם יכולים לזהות היכן הם נמצאים רק משילובי הצבעים ומבלי להסתכל על השילוט. הבידול הזה באמצעות שילובי צבעים עוזר גם לקטלג דברים. התלמידים עשויים לפתח תחושה כזו”.
הגישה של SAKO Architects לנוף המשחקים של הילדים הזה חורגת מעבר לפונקציונליות בלבד; היא מאמצת את הרעיון שאדריכלות יכולה להשפיע באופן חיובי על החוויה החינוכית. על ידי סגירה למחצה של החצר בגג גדול, הם הפכו חלל חיצוני לסביבה פנימית-חוץ ניתנת להתאמה התומכת בפעילויות שונות ומתודולוגיות חינוכיות.
הפילוסופיה העיצובית מאחורי ZIGZAG שמה דגש על יצירת חללים שהם לא רק פרקטיים אלא גם מעוררי השראה. הארכיטקטורה של בית הספר מעודדת חקר וגילוי, כאשר הפריסה הלא שגרתית שלו מעוררת סקרנות ומעורבות בקרב התלמידים. כל כיתה ומסדרון הופכים להזדמנות לימודית, המטפחת יצירתיות ושיתוף פעולה בסביבה שמרגישה דינמית וחיה. ככל שהפרדיגמות החינוכיות מתפתחות, ZIGZAG מדגימה כיצד עיצוב מתחשב יכול לשפר את החוויה החינוכית ולתרום באופן חיובי לחייהם של תלמידים ומחנכים כאחד.
מיקום: Tianjin Shi, CN
מיקום: טיאנג’ין, סין
שטח קומה: 34,451㎡
משרד עיצוב: SAKO אדריכלים
אדריכל ראשי: Keiichiro Sako
עיצוב פנים: SAKO אדריכלים
צילום: Misae Hiromatsu