הצורה והתוכן - תכנון מבני חינוך וציבור בישראל - אדריכל גדעון פובזנר

לאחר שנים רבות של תכנון מבני חינוך וציבור בישראל וכמי שכמאה אלף תלמידים יוצאים בכל בוקר ללמוד בבתי־הספר שהוא תכנן, חשתי צורך ואפילו חובה, להציג את עבודותי לציבור. לא במקרה בחרתי בכותרת "הצורה והתוכן", פרשנות "form follows function״־ מסוימת ל של לואיס סאליבן. זאת סיסמא שנזנחה בשנים האחרונות והוחלפה, במידה רבה, במה שאפשר לכנות "הצורה בעקבות הצורה". התוכן הוא לא רק פונקציה, במובן הטכני של תפקוד הפרויקט, אלא מהות הפרויקט על כל מרכיביו, מיעילות התפקוד ועד לרקע הרעיוני הסביבתי והתרבותי שבתוכו נוצר. מענין להשוות את הדרך בה ראוי לשפוט יצירה אדריכלית, לדרך בה יש לשפוט יצירה אמנותית אחרת. יצירה אמנותית נשפטת לא על־פי יופייה, אלא על־פי האמיתות שהיא מגלה וחושפת על המציאות. כמו הפונקציה המדעית, אשר מיידעת אותנו לוגית ומתמטית על הקשר בין מרכיבים שונים של המציאות, כך האמת האמנותית נועדה להבין את העולם באמצעות יצירת מודלים של המציאות, אשר מאפשרים לנו להבינה. לכן, באמנות איכות היצירה נשפטת לא על־פי יופייה או יכולתה לרגש אותנו, אלא כמו במדע, על־פי יכולתה ללמד אותנו להבין את העולם. בשונה מהחופש שיש לכאורה לאמן לבחור את נושאי יצירתו והאמצעים לממשה, נקודת המוצא של האדריכל מוכתבת על־ידי צרכי הפרויקט אותו הוא נבחר לתכנן. אינספור דרישות ואילוצים תפקודיים, הנדסיים, כלכליים, חוקיים ואחרים מחד ומאידך רקע תרבותי, השקפות עולם, העדפות אסתטיות ותפישתו האישית של האדריכל את הפרויקט. זהו התוכן — מבוך של אילוצים, אשר לכאורה לא מותיר מקום ליצירה אמנותית. אולם במחשבה שניה, דווקא הדרך שבה הצורה נוצרת מתוך התוכן, היא הצד האמנותי של היצירה הארכיטקטונית. כפי שבאמנות הטהורה איכות היצירה נמדדת בתרומתה להבנת המציאות, כך גם בארכיטקטורה היצירה נמדדת במקוריותה ובתרומתה לניסוח מחדש של היחס בין הצורה לתוכן. בהמשך, באמצעות שלושה מקרי בוחן מעבודותי, אנסה להמחיש את העקרונות שתוארו לעיל. לסיכום, אני מקווה שהספר ועבודותי המוצגות בו, יסייעו להבין לעומק את חשיבות הקשר בין הצורה לתוכן ויתרמו לחשיפת כמה מן הרבדים הסמויים של היצירה האדריכלית. אדריכל גדעון פובזנר הצורה והתוכן תכנון מבני חינוך וציבור בישראל 8

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=