48 הקשר לחצר | המאבק בניכור חצר בית־הספר חשובה לתלמידים, עוד יותר משאר האזורים בו. היא המקום בו התלמיד מנהל את חייו החברתיים, משחק, עושה ספורט עם חברים ונושם לרווחה בין שעות הלימודים. המאבק בניכור, חל לכן גם על היחס לחצרות בית הספר. כדי להפוך את החצר לידידותית יותר, יש לחלקה לחצרות משותפות לכולם וחצרות "פרטיות", של בתי הכתות. בית כיתות עם חצר צמודה, יעניק לילדים תחושה של בית. היכולת לשחק עם בני גילם בחצר משלהם, תקל על ההזדהות של התלמידים עם בית ספרם. אי לכך, יש חשיבות גדולה לקשר בין המבנה על חלקיו השונים לבין החצר ועל המתכנן לנצל את התנאים המיוחדים של כל מגרש, כדי לספק את הצורך הזה. בפרק זה אראה פתרונות שונים של קשר אל החצרות, בסיטואציות תכנוניות שונות: — אצלם בתי־ספר ביתנים חד קומתיים ■ הקשר לחצר פשוט יותר. יחד עם זה, החלוקה של החצרות לכלליות יותר ולפרטיות ונפרדות הצמודות לבתי הכתות עדיין חשובה מאד. יסודי "רימון" – פרדסיה יסודי "אופק" – מרחביה – במקרים מסוימים, קשר ישיר לכיתות ■ בעיקר בכיתות הנמוכות יש יתרונות לאפשרות יציאה מכל כיתה לחצר צמודה. יסודי "אור תורה" — תל מונד — לפתרון זה בתי־ספר יסודיים חד/ דו־קומתיים ■ שני יתרונות בולטים: הקשר בין חלקי המבנה נוח, מוגן אקלימית והדוק יותר. היותו קומפקטי, מאפשר למקמו במגרשים קטנים יותר. יחד עם זה, רק לשני שליש מבתי הכתות, בדרך כלל הצעירים יותר, חצר צמודה. יסודי "אום בטין" — אום בטין יסודי "אל חיכמה" — רהט — בתי־ספר תיכוניים חד/ דו קומתיים ■ אצלם מרכז בית־הספר כולל את כל הפונקציות המשותפות, חצר פנימית גדולה ובמבנה דו־קומתי, את המדעים, הטכנולוגיה, המנהלה ושאר חדרי הספח המשותפים. בתי הכיתות הם חד־ קומתיים ונהנים ממבואה גדולה ומחצר צמודה. תיכון "דקל וילנאי" — מעלה אדומים – כאן ההנהלה, בתי־ספר תיכוניים דו קומתיים ■ המדעים וחדרי הספח, ממוקמים במבנה דו קומתי, מצידו האחד של הציר הראשי של בית הספר על שתי קומותיו. בתי הכיתות הדו־ קומתיים, מתחברים לצדו השני של הציר הראשי. בכל בית כיתות, בקומת הקרקע, מבואה גדולה עם חלל כפול, אשר נפתחת לחצר צמודה. חט"ב "דן" — כפר יונה — כדי להקנות תיכון תלת קומתי במגרש שטוח ■ לבתי הכיתות קשר טוב ככל האפשר עם החצר, ממוקמים ששת בתי הכיתות, בקומות התחתונות. בקומת הקרקע, בתי הכיתות נהנים ממבואה ענקית עם אמפיתיאטרון הפונה לחצר ובתי הכיתות שמעליהם, נהנים ממבואה דו־קומתית, הנצפית מהגלריה של קומת המדעים שמעליהם וממהלך מדרגות ישיר הקושר אותם לחצר. הצעה למקיף באופקים ניצול הטופוגרפיה לקשר לחצר: ■ – הטופוגרפיה בית ספר תיכון חד/ דו־קומתי ■ מאפשרת לכל בתי הכיתות קשר לחצר חצר צמודה. תיכון "סיגליות" — באר־שבע (חלופה חד/ דו־קומתית) בית־הספר מורכב תיכון דו/ תלת־קומתי – ■ משלושה אגפים. האגף המרכזי הוא תלת־קומתי ומכיל בעיקר את המנהלה, חדרי המורים, הספרייה והאולם. משני צידי האגף המרכזי, ממוקמות חטיבת הביניים והחטיבה העליונה. כל חטיבה בנויה דו־קומתית סביב חצר פנימית גדולה, כאשר בקומת הקרקע ממוקמים בתי הכיתות, עם חיבור ישיר לחצר ובקומה העליונה ממוקמים חדרי המדעים והטכנולוגיה. בית־ספר תיכון — מרעית מכחול – בית־הספר מנצל את יסודי תלת־קומתי ■ המגרש המשופע, כך שכל אחד מארבעת בתי הכיתות, על ארבעת כיתותיו, נהנה מחצר צמודה. בית־הספר נהנה גם מכניסה המנצלת את הפרש המפלסים לאמפיתיאטרון מרשים. "בית חנה" — ירושלים יסודי תלת־קומתי – ניצול הטופוגרפיה ■ בבית־הספר שלושה בתי לקשר לחצר: כיתות, אחד מעל השני, כאשר הטופוגרפיה מאפשרת לכל אחד מהם קשר ישיר לחצר. יסודי "בית יעקב" — בית שמש תיכון תלת קומתי – ניצול הטופוגרפיה לקשר ■ בקומת הקרקע של שלושה בתי כיתות, לחצר: חצר צמודה ושלושת בתי הכיתות שמעליהם, מנצלים את הטופוגרפיה, כדי להתחבר אל חצר במפלס גבוה יותר של המגרש. בקומה השלישית, ממוקמים המדעים ובמרכז המנהלה, המורים, חדרי הספח, האולם והספריה. הצעה למקיף פרדס חנה הטופוגרפיה מאפשרת תיכון תלת־קומתי – ■ קשר ישיר לחצר, לארבעה בתי הכיתות, בשתי הקומות התחתונות מתוך ששת בתי הכיתות בביה"ס. במרכז בית־הספר, בשלושת קומותיו, ממוקמים המדעים, המנהלה, אולם - וספריה ושאר חדרי הספח. תיכון "סיגליות" – באר־שבע שיצרנו, תיכון תלת־קומתי – "שיטת המניפה" ■ מאפשרת לנצל את הטופוגרפיה כדי להקנות לכל בית כיתות חצר משלו וכמו כן, השיטה מקצרת את המרחקים בין מרכז בית־הספר, לבתי הכיתות וכך מקטינה את השטח הנדרש לפרוזדורים ומאפשרת יצירת מבואות גדולות במסגרת התקציב. תיכון "יחד" – מודיעין — בית־הספר חצרות פנימיות והקשר לחצר ■ בנוי כמארג מרתק של חצרות פנימיות, קולונדות, מבואות בתי הכיתות והחצרות הפרטיות שלהן, כאשר הטבע שבחוץ והטבע שבפנים מתערבבים ויוצרים סביבה שהניכור ממנה והלאה. בי"ס יסודי "רמון" – גן יבנה תיכון "עמקים תבור" — מזרע – הצמדת בית כיתות לקרקע יצירת חצר ■ והפיכת הגג שלו לחצר, מאפשרת להנות משני העולמות — קשר מיידי לקרקע לבית הכיתות מבלי להקטין את שטח החצרות. בי"ס יסודי "הרצוג״ — אשקלון
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=