הצורה והתוכן - תכנון מבני חינוך וציבור בישראל - אדריכל גדעון פובזנר

יצירת מרחבים רב תכליתיים הפיכת הטרה לנטו | במבנים בכלל ובבתי־ספר הסובלים ממחסור כרוני בשטח יש יתרון גדול מאוד בהפיכת המעברים לחללים הניתנים לשימוש רב תכליתי. במקום לבזבז את שטח המעברים על פרוזדורים, יש לשאוף לניצול שטח המעברים לחללים רב תכליתיים המשמשים ללימוד, התכנסות ושהייה בזמן הפנוי. בפרק זה אפשר לראות פתרונות שונים ליצירת חללי לימוד, מעבר לפרוגרמה והפיכת הטרה לנטו: מבואות בבתי־ספר ביתנים חד־קומתיים ■ יצירת מבואות בבתי־ספר אלו נהנית משני יתרונות: האחד ביטול פרוזדורים בין הביתנים ששטחם הופך למבואות רב תכליתיות נרחבות והיתרון השני הוא שהמבואה כולה בקומת הקרקע ואיננה מבזבזת שטח למעברים בקומה העליונה. ביה"ס יסודי "ממלכתי א'" – הוד השרון ביה"ס תיכון – "איש שלום" – כפר יונה מערך של מבואות וחצרות פנימיות ■ החצרות הפנימיות יוצרות חלל מוגן רב תכליתי שניתן לראותן כמבואות ללא גג. השילוב בין החצרות הפנימיות והמבואות מגדיל מאד המרחב הרב תכליתי בבית־הספר ללימודים, להתכנסות ולבילוי בזמן הפנוי. ביה"ס יסודי "בן־גוריון" – רחובות ביה"ס תיכון – "ביסטריצקי לאמנות" — רמלה מבואות בבתי־ספר חד/ דו־קומתיים ■ בתי הספר החד/ דו־קומתיים יעילים ומאפשרים לחסוך במעברים וליצור מבואות גדולות. בדרך־ כלל שתי מבואות על הקרקע עם חצר צמודה ואחת בקומה העליונה. המבואות מגדילות בפועל את שטח הנטו מעבר לפרוגרמה. תיכון "ברלב" – כפר־סבא מבואות בבתי־ספר דו־קומתיים ■ בבתי־ספר דו־קומתיים, יצירת מבואות מרווחות תלויה ביעילות התכנון. בתכנון יעיל ניתן להעניק לכל בית כיתות מבואה גדולה ולהגדיל בפועל את שטח הנטו מעבר לפרוגרמה. תיכון "באר עמי" – באר־טוביה שיטת המניפה ■ בסביבה הררית אפשר להעזר בטופוגרפיה כדי לקצר את המעברים לטובת מבואות. שיטת המניפה שיצרנו, מאפשרת לקצר את הדרך אל בתי הכיתות ובשטח שנחסך, ליצור מרחבים רב תכליתיים גדולים. יסודי "איבן חלדון" – ערוער הפיכת הנגטיב לפוזיטיב — במקום פרוזדור רחוב. ■ ליצירת "רחוב" סגור חללית, אך ללא גג המחבר לאורכו את אגפי המבנה, יש שני יתרונות גדולים. מחד יוצרים ציר תנועה נעים, מוגן יחסית ומרתק ארכיטקטונית ומאידך תורם את שטחו ליצירת מבואות גדולות לבתי הכיתות, במסגרת המצומצמת של התקציב. בי"ס יסודי "אג'יאל" – ג'לג'וליה שיטת הרקמה הספוגית ■ שיטת הרקמה הספוגית משלבת את יתרונות בי"ס ביתנים וביה"ס הקומפקטי. בשיטה זאת, ביה"ס מתוכנן כרקמה ספוגית דמוית עיירה ים־ תיכונית, אשר בה המעברים אינם דרך פרוזדורים, אלא דרך מערך של חצרות פנימיות, המובילות אל בתי הכיתות. בשיטה זאת שטח הפרוזדורים נחסך לטובת מבואות רב תכליתיות גדולות, כמו בבתי־ספר ביתנים, אך ביה"ס קומפקטי יותר והקשר בין חלקיו הדוק הרבה יותר. תיכון רב תחומי ומכללה — אל סייד הצעה לתיכון מקיף בעמק חפר 192

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=