הצורה והתוכן - תכנון מבני חינוך וציבור בישראל - אדריכל גדעון פובזנר

מערך של בתי כיתות | המאבק בניכור של המאה שעברה החלה המודעות 90־ בשנות ה לצורך להפוך את בית־הספר לידידותי יותר. לא עוד מבנה אחד עם מאות תלמידים ביחד, אלא חלוקה לבתים חד או דו־גילאיים, אשר מקלים על התלמידים את ״אימת ההמון״ ואת היכולת לקיים קשרים חברתיים עם בני גילם. ל"בית הכיתות" נדרשים כמה תנאים תכנוניים, כדי שיצליח לממש את סיבת קיומו – יצירת סביבה ידידותית ומרגיעה לילדים ולמורים, המקלה על טווית קשרים חברתיים ומאפשרת למחנכים לטפל בקבוצות קטנות יותר של תלמידים: בית הכיתות צריך להכיל מספר קטן של ■ ילדים ולכן בדרך כלל יהיה חד או דו־גילי. יצירת מבואה רב־תכליתית גדולה ככל האפשר ■ במרכז הבית, המשמשת למגוון פעילויות של התכנסויות, לימודים מחוץ לכיתות, בילוי זמן פנוי בהפסקות, תערוכות שונות וכדומה. במילים אחרות, אם "בית הכיתות" הוא ״הבית״, אז המבואה היא ״הסלון״. בית הכיתות צריך להיות אוטונומי ■ עם השרותים וחדרי ספח משלו. חשוב שילדים מכיתות אחרות לא יאלצו ■ לעבור דרכו, בדרכם למקומות אחרים. יש חשיבות גדולה לקשר לחצר, אשר ■ הופכת את בית הכיתות לידידותי הרבה יותר. בפרק זה אראה פתרונות של בתי־ספר המבוססים על בתי כיתות בסיטואציות תכנוניות שונות: בתי־ספר ככפר של ביתנים חד־קומתיים ■ בבתי־ספר כאלה, המחייבים מגרש גדול יחסית, בתי הכיתות נהנים מקשר מצוין לחצר ומאחר והתנועה בין הביתנים איננה מבונה, נחסך שטח הפרוזדורים למבואות גדולות. יחד עם זה, יש לזכור שהמרחק בין חלקי בית־הספר מקשה במידה מסוימת על תפקודו. לדוגמא: יסודי "סביוני נצר" – נס ציונה יסודי "נוף ילדות" – תל מונד יסודי "האלה" – כפר מנחם בתי־ספר יסודיים חד/ דו־קומתיים ■ בפתרון זה בתי הכיתות של הצעירים, ממוקמים בקומת הקרקע, עם קשר מיידי לחצר והבוגרים יותר ממוקמים בקומה השניה. לדוגמא: בית־ספר "היובל" — אילת בתי־ספר תיכוניים חד/ דו־קומתיים ■ בתיכונים בתי הכיתות ממוקמים על הקרקע עם קשר מיידי לחצר וחדרי הספח, מדעים וטכנולוגיה ממוקמים בקומה השניה. לדוגמא: תיכון "עירוני ג'" – מודיעין קרית חינוך "רבין" – מזכרת בתיה בתי־ספר יסודיים דו־קומתיים ■ בבתי־ספר דו־קומתיים, כמו בי"ס אופק במודיעין, בתי הכיתות שממוקמים בקומה העליונה מנותקים מקשר ישיר לחצר ונהנים רק מהמבואות הצמודות אליהם. לעומת זאת, בבתי כיתות דו־קומתיים כמו בבי״ס אל מוסטקבל בשגב שלום חלל דו־קומתי משותף המחבר את שתי הקומות ויוצר דרכו קשר לחצר. יסודי "אל מוסטקבל" — שגב שלום יסודי "אופק" — מודיעין בתי־ספר תיכוניים דו־קומתיים ■ בית־הספר בנוי מבתי כיתות דו־קומתיים, כדופן לחצר אליפטית גדולה, עם אגף המדעים מצדה השני של החצר ואגף של מנהלה וחדרי ספח, יוצר חצר כניסה מרשימה לביה"ס הפתוחה אל הרחוב. הצעה לבי"ס תיכון בגני תקווה בתי־ספר תיכוניים תלת־קומתיים ■ בבתי־ספר אלו, במגרש שטוח, בתי הכיתות נהנים ממבואות גדולות בזכות הקצאת שטח גדולה יותר של משרד החינוך ונשמרת האוטונומיה של כל בית כיתות, אך ללא סיוע של הטופוגרפיה, הקשר אל החצר נפגע קשות. לדוגמא: תיכון "נאות שמיר" – רמלה מערב 14

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=