הצורה והתוכן - תכנון מבני חינוך וציבור בישראל - אדריכל גדעון פובזנר

בית־הספר, בעיקר בערים לא גדולות, הוא המוסד הציבורי החשוב ביותר. מרכזיותו וחשיבותו של בית־ הספר, במרקם הסביבתי, לכאורה מובנת מאליה אך בפועל מרבית בתי הספר לא משתלבים בסביבתם, סגורים בגדר היקפית ואין בהם איכויות הנותנות ביטוי להיות בית־הספר חלק חשוב מהקהילה אליה הוא שייך. לחיבור בין בית־הספר והקהילה יש חשיבות גדולה מאד לחיי הקהילה ולמבנה בית־הספר יש חשיבות גדולה ביצירת הקשר הזה. מיקום בית־הספר והשתלבותו ברקמה העירונית/ 1936 , גימנסיה הרצליה בתל אביב צילום: זולטן קלוגר, לע״מ סביבתית, תהליך הכניסה אליו, הסגנון האדריכלי והקשר התרבותי לקהילה, הדיאלוג של המבנה עם סביבתו הנופית, לכל אלה חשיבות גדולה בהפיכת בית־הספר למרכז החברתי של הקהילה ולהזדהות של התלמידים איתה. הדוגמא הטובה ביותר לחשיבות העצומה של בית־הספר במרקם הקהילתי היא גימנסיה הרצליה ההיסטורית, אשר כל "אחוזת בית", תל אביב בתחילתה, נבנתה כרחוב המוביל באופן חגיגי אל בית־הספר, אל "גימנסיה הרצליה". בפרק זה אפשר לראות פתרונות שונים של חיבור בית־הספר והקהילה, בסיטואציות תכנוניות שונות. הקשר למקום 112

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=