הקשר למקום בית־הספר, בעיקר בערים לא גדולות, הוא המוסד הציבורי החשוב ביותר. מרכזיותו וחשיבותו של בית־הספר במרקם הסביבתי, לכאורה מובנת מאליה, אך בפועל מרבית בתי־הספר לא משתלבים בסביבתם, סגורים בגדר היקפית ואין בהם איכויות הנותנות ביטוי להיות בית־הספר חלק חשוב מהקהילה אליה הוא שייך. לחיבור בין בית־הספר והקהילה יש חשיבות גדולה מאד לחיי הקהילה ולמבנה בית־הספר יש חשיבות גדולה ביצירת הקשר הזה. מיקום בית־הספר והשתלבותו בריקמה העירונית/ סביבתית, תהליך הכניסה אליו, הסגנון האדריכלי והקשר התרבותי לקהילה, הדיאלוג של המבנה עם סביבתו הנופית, לכל אלה חשיבות גדולה בהפיכת בית־הספר למרכז החברתי של הקהילה ולהזדהות של התלמידים איתה. הדוגמא הטובה ביותר לחשיבות העצומה של בית־הספר במרקם הקהילתי, היא גימנסיה הרצליה ההיסטורית, אשר כל "אחוזת בית", תל־אביב בתחילתה, נבנתה כרחוב המוביל באופן חגיגי אל בית־הספר, אל "גימנסיה הרצליה". בפרק זה אפשר לראות פתרונות שונים של חיבור למקום בסיטואציות תכנוניות שונות: כניסה ישירות לביה"ס — כניסה מזמינה ומכובדת ■ ולא דרך גדר ושומר חשובה לחיבור לקהילה. סביבה כפרית ■ חט"ב "היובל" — רמת ישי – בית־ספר חד־קומתי עם רחבת כניסה מרשימה ישירות מהרחוב, עם גגות רעפים ולבני סיליקט משתלב בכפריות של הסביבה. סביבה מדברית ■ תיכון "רבין" – מצפה רמון — ביה"ס עם רחבת כניסה מרשימה, משתלב בטופוגרפיה ומחופה באופן מרשים בסלע המקומי. סביבה הררית ■ תיכון "טמן" — צפת — ביה"ס משתלב בטופוגרפיה ומחופה גם כן בסלע המקומי. תרבות ארכיטקטונית ■ ק. חינוך "רבין" — חורה — ביה"ס משלב בעיצובו את הקשת המוסלמית עם יתר האוהל הבדואי. קרית חינוך חב"ד — חיפה — ביה"ס מעוצב בפרשנות מודרנית על בית הרבי מלובביץ' רגישות אורבנית — דופן לכיכר שכונתית ■ תיכון "אביב" — רעננה — ביה"ס בנוי כקשת היוצרת כיכר שכונתית, יחד עם בתי המגורים שממול, עם בית־הכנסת ואולם הספורט. יצירת כיכר לישוב ■ תיכון אום בטין — ביה"ס יוצר בתוכו כיכר לישוב שאין לו כיכר עירונית. רקמה פנימית ומופע עירוני ■ "נתיב זבולון" — מודיעין — בהשפעת ערי החומה העתיקות ביה"ס משלב מופע עירוני עוצמתי כלפי חוץ עם כניסה ישירה מהרחוב כאשר בתוכו הוא יוצר מארג חללים נעים ומרתק. דילמת הרחוב הראשי ■ יסודי "אל רחמה" — רהט — בבי"ס זה יש פתרון לסתירה שבין הרצון להציב אותו על רחוב ראשי כראוי לחשיבותו לבין בעיות התנועה והבטיחות שהוא יוצר. השתלבות בטופוגרפיה ■ בי"ס יסודי "יובלים" — אורנית" — בניה מדורגת מדגישה את המאפיין של הסביבה המקומית. התחברות לטופוגרפיה בכל המפלסים ■ יסודי צומח – ראש העין – בית־הספר וההר משתלבים בכל המפלסים. החיבור אל הנוף ■ בי"ס "הר אדר" — הר אדר — המאפיין של המקום הוא הנוף הנפלא של הרי ירושלים. ביה"ס על כן פונה אל הנוף ויוצר סוג של אמפיתאטרון שבימתו ירושלים. 110
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=