ישראל הדני: ביוגרפיה של עבודה, 2024-1965

39 תחושת אי־השלמות היא שדוחפת את האדם ליצור בכל תחום שהוא. היצירה אינה מספקת ולעולם לא תספק את תחושת החסר שחש מי שחי בעולם התופעות היחסי והחולף. זהו תסכול שיש בו ברכה; חשוב כמה יצירות־מופת לא היו באות לעולם, לו חי האדם בשביעות־רצון ובמלאות שלמה?... השאלות מדוע מזדהה האדם באופן עמוק עם סערות המחשבה המתחלפת, והאם בכוחו להשתחרר מעריצות המוח, כבר אינן נשאלות על ידי אלה שמצאו את חיבורם ההרמוני אל מהותם הנצחית. אמנים אינם כאלה, הם פורחים מתוך נכות. מהו תהליך היצירה, והאם ניתן לאפיינו? קשה לתאר אותו במילים, אך בעיקרו זהו תהליך טרנספורמטיבי, שבו אנרגיה הופכת לחומר וחומר הופך לאנרגיה. מרשמיהם של ׳חומרי חיים׳, המוטמעים בעולמו הפנימי של האמן, נוצרות ׳צורות חומר׳ חדשות, ואלה ממוחזרות למעגל החיים. ׳צורות חומר׳ אלה שבות והופכות לאנרגיה בעולמו הפנימי של המתבונן. זהו תהליך של יחסי־גומלין שבו העולם, היצירה, היוצר והמתבונן מתקשרים זה לזה ומתאפשרת, ולו זמנית, התרחבותה של התודעה. מה שמתרחש בצידה האפל של תודעת האמן בין הרשמים לנפש, אותם תהליכים ראשוניים ברובדי העומק שמהם מתחילים להיווצר עולמות בעלי משמעות — אותם לא ניתן לתאר. אפשר לומר שכוחו של האדם לבטא את עצמו באופן אמנותי הוא מתנת האלים, משום שכאשר אדם מבטא את עצמו באופן זה, ניתנת לו ההזדמנות להעלות את צורך הביטוי שלו מרמת הנחיצות ולממשו ברמה הרוחנית. מהי איכות רוחנית? איכות רוחנית היא דבר־מה שנמצא בתוכנו ובגורם חיצוני כלשהו, ומחולל בנו חוויה טרנסצנדנטלית ברגע המפגש עימו. מאחר שקיומה של איכות כזו מתברר בדיעבד, באמצעות החוויה שהיא מחוללת, קשה מאוד להגדירה במילים. דיאלוג יפהפה בספרו מתנהל בערך כך: ישו נצלב מחדששל ניקוס קזנצאקיס השואל: כיצד נאהב את האל? המשיב: על ידי שנאהב את בני־האדם. השואל: כיצד נאהב את בני־האדם? המשיב: על ידי שננסה להביאם אל הדרך הנכונה. השואל: מהי הדרך הנכונה? המשיב: זו המעלה... הדיאלוג, שמצביע על ייעודו של האדם הדתי, נוגע להפליא במהותה של האיכות הרוחנית ומגדיר אותה במילים: "זו המעלה". זו שמעבירה אותנו מממדי הזמן הליניארי, הפרגמנטלי, של הקיום, ומחברת אותנו אל האחדות האין־סופית שמעבר לו. החוויה שהיא מחוללת היא חוויה של התרחבות.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=