37 על מצבה של האמנות הפלסטית כיום: שיחה עם ציפור הנפש ישראל הדני מה לדעתך דוחף את האדם לעסוק באמנות? מה שנקרא בפינו ׳אמנות׳ הוא המשגה מאוחרת. האדם החל לצייר ולפסל מתוך תחושה מאגית שפעולתו משפיעה על הסדר הקיים, מחברת בינו ובין הכוחות המנהלים את היקום ומעניקה לו הישגים חומריים. במעבר מן העולם הקמאי לתרבות הממוסדת ועד המאות האחרונות היו הציור והפיסול, חוץ ממקרים מועטים, כלי שרת בידי שליטים ודתות: אמנות מגויסת לטובת הפולחן האישי או הדתי, להעצמת אישים, אירועים ורעיונות, לקיבועם בהכרה הקולקטיבית ולהנצחתם בזמן, או אמנות שימושית, שהקונצנזוס התרבותי הכתיב את סמליה וגבולותיה האסתטיים. האמן המודרני פועל כיום בתרבות שמיקמה אותו ב׳מרכז היקום׳ ומשרת בעבודתו את הצורך שלו ליצור סדרים אסתטיים ולתת מבע אישי לעולמו הפרטי והמופרד. ומהן המוטיבציות שמניעות אותו? את האמן המודרני דוחפות מוטיבציות שונות, והן אינן בחירה אלא צורך קיומי. אין לו כל שליטה על הצורך הזה, הוא עבדו או משרתו — זאת האפשרות היחידה הפתוחה מכתבים אל משורר לפניו. במכתבו של ריינר מריה רילקה לפרנץ קסאבר קפוס ( ) הוא כותב: ״יצירת האמנות טובה בשעה שנולדה מתוך הכרח. זה המקור שממנו צעיר היא נובעת ושעל פיו נחרץ דינה, דין אחר אין״. ממה לדעתך נובע ההכרח המחייב הזה? אינני יודע, שדה התשובות וההשערות על השאלה הזאת פתוח. אפשר להניח שההכרח נובע מהצורך של הנפש להנהיר את עצמה לתודעה, לבטא את עצמה בעולם הנגלה באמצעות ערכים אסתטיים, לחלוק עם העולם את השפע שאדם חש בפנימיותו. יש שיאמרו, שהדבר נעוץ בפחד מתחושת הריק, ביראת הארעי, בצורך העשייה הכפייתי או באהבה מוכת שיגעון שמילים לא יסבירו... אדם דתי היה אולי ממשיל את ההכרח הזה לדחף נבואי ואומר שהאמן הוא מאותם אלה ׳שנבחרו לייעודם׳. אפשר גם להניח שהצורך העמוק ליצור מונע מפחד החידלון והמוות; מן הצורך לשמר את הרוח בעולם, בדומה לצורך השיור הביולוגי של ׳המשך הדורות׳ שנתמך על ידי הדחף המיני. ואולי אין זה הפחד מפני המוות הסופי אלא מפני המוות שנוכח כאן ועכשיו, ברגע הזה. ומול מאמצינו להחיות את הרגע באמצעות מתן משמעות, עולה ממרחקים קריאתו של קהלת ״הבל הבלים, הכול הבל״ ומראה לנו את חוסר התוחלת אך באותה נשימה גם אינה מניחה, ואומרת: ״וכל אשר תמצא ידך לעשות — בכוחך עשה, כי אין מעשה וחשבון ודעת וחכמה בשאול אשר אתה הולך שמה״... 2016 , בסטודיו ברחוב יד חרוצים, ירושלים At the studio, Yad Haruzim, Jerusalem, 2016 → מן הסדרה (פרט), הפקולטה למדעי הרוח , הדפס דיגיטלי, 2019 , "התרשימים המטפיזיים" ס"מ 40x30 The Humanities Faculty (detail) from the "Metaphysical Drawings" series, 2019, digital print 30x40 cm.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=