256 . הצעה שהוגשה 1984 , אנדרטה ללוחמים היהודים בצבאות הזרים במלחמת העולם השנייה לתחרות שערך יד ושם; למטה: תרשים חתך (פרט); משמאל: דגם האנדרטה והירידה אל חללה התת–קרקעי ודגם החלל התת–קרקעי המבנה דמוי הבונקר שתקרתו פתוחה לשמיים מוליך את המבקר אל חלל תת–קרקעי ומנתק אותו מן העולם הסובב. בשהותו שם הוא רואה את אור היום החודר פנימה מבעד לתקרה הפרוצה, נשבר במנסרות המראה שעולות מן הרצפה ומתפזר על קירותיו. כתמי האור נעים עם תנועת השמש ומאירים לסירוגין את שמות הלוחמים, הצבאות והגדודים. בחלל היתה אמורה להישמע יצירתו של המלחין סטיבן הורנשטיין, שיצר קולאז' אקוסטי השוזר קולות אותנטיים משדות קרב עם נאומים ושירים. A Monument to the Jewish fighters in Multinational Armies during WWII, 1984. A proposal for a Yad Vashem competition; Below: section drawing (detail); Left: A model of the memorial and descent into its subterranean space The bunker-like structure with an open skylight, guides the visitor into a subterranean space, which disconnects him from the world around. He can glimpse daylight breaking through the skylight ceiling, splintered by the mirror prisms rising from the floor and scattering on the bunker walls. The specks of light change with the sun’s movement, intermittently lighting the names of the fighters, the armies and regiments. A musical piece by composer Steven Horenstein, who created an acoustic collage blending authentic voices from battlefields with speeches and poems, was intended to be played in the space.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=