ישראל הדני: ביוגרפיה של עבודה, 2024-1965

22 בספטמבר אותה שנה הוצגו ״הפסלים הגאומטריים״ בתערוכת יחיד שלי בגלריה מבט בתל־אביב. בדף הנלווה לתערוכה כתבתי: ״המבנים המוצגים בתערוכה מושתתים על סימטריה תלת־ממדית. רוב המבנים בנויים על בסיס הנפח של הקובייה, והם צורה פיסולית בחלל מקיף, המעצבת את החלל הכלוא בתוכה. מבנים אלה יוצרים את משחק היחסים בין החיצוני לפנימי. דרך קווי התנועה של המבנה החומרי הסטטי זורמת תנועת המשחק שבין החללים. מבחינה זו, הקונספציה העיצובית שבעבודות הוצגו ״הפסלים 1972 אלה היא בת משפחתה של הקונספציה האדריכלית״. בשנת בוונציה. 36־ הגאומטריים״ במוזיאון תל אביב לאמנות, ובאותה שנה גם בביאנלה ה היא השנה שבה נישאנו, בריג'יט ואני. לנישואין עם אמן יש ייחוד 1970 שנת ומורכבות משל עצמם. לבריג'יט לא היתה השכלה אמנותית פורמלית, היא לא היתה מה שמכונה בכתבים הרומנטיים ״המוזה של האמן״ ולא היה בה יצר היצירה, אבל היא ניחנה בעין בוחנת, באינטואיציה ובדמיון שהשפיעו רבות על הלכי־הרוח ועל כיווני ההתפתחות והפתרונות המעשיים בעבודתי. , בסיוע תלמידי המחלקה לעיצוב בבצלאל, הקמתי בחזית תחנת 1970 בקיץ הרכבת הישנה בירושלים, על כיכר רמז, פסל סביבתי עז צבעים מקורות פלדה ). הכוונה היתה 207-206 ׳ שהתפתלו במלחמת העצמאות מכוחם של חומרי הנפץ (עמ להמיר חומר ״מלחמתי״ למבנה של שלום, שישרה על סביבתו עניין ושמחה. ואולם, ישראל של אותם הימים לא ידעה פיסול חוצות אלא בהקשר של זיכרון והנצחה, והפסל פגע לדעתם של חלקים מן הציבור ברגשותיהן של המשפחות השכולות. לאחר דיון 1975 בכנסת ובעיתונות ובלחצם של גורמים פוליטיים ואחרים, פורק הפסל בשנת והושלך למזבלה העירונית. מכל העבודות שיצרתי לא היתה עוד אחת שעוררה חילוקי דעות וזכתה לתגובה ציבורית ותקשורתית כה רחבה. למיטב ידיעתי, היה זה הפסל הסביבתי הראשון בארץ שנוצר למרחב העירוני. קדמה לו ״אנדרטת הנגב״ של דני קרוון, אך היא הוקמה במרחב מדברי פתוח ליד באר שבע. מימין לשמאל: ,מטחנת מילים, מן הסדרה ״הספר כאובייקט״ , נייר, קרטון, עץ וברזל 1973 ,פרקי פרקים ,ספר טופוגרפיה ,אוטוביוגרפיה ,ספר כיס, מן הסדרה "הספר כאובייקט" , נייר וקרטון 1973 From Left to right: A Pocket Book, Chapters upon Chapters, A Topography Pocket Book, Autobiography, from “The Book as an Object” series, 1973, paper and cardboard A Word Grinder, from “The Book as an Object” series, 1973, paper, cardboard, wood and iron

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=