21 קורות חיי ישראל הדני בקיבוץ בית השיטה להוריי רחל לבית גרינשפן ויחיאל לבית דנוביץ, 1941 נולדתי בשנת זכרם לברכה. לימים עִברת אבי את שם משפחתו להדני. הוריי שהיו ציונים וחלוצים הגיעו ארצה מפולין זמן קצר לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. אמא הקדימה את אבא בשנה. חלק ממשפחתה הקרובה, שהיגר לדרום אמריקה, ניצל; כל משפחתו אהבתה של אימי נתנה בי את כוח האמונה, אבי נתן הקרובה של אבא נספתה בשואה. לי את המפתחות לשערי הרוח. התחלתי לצייר בגיל חמש. אני זוכר את הצבעים הראשונים שקנה לי אבי, צבעי פסטל בקופסת פח בהירה. ריחם וטעמם שמורים עדיין בזיכרוני. בגיל אחד־עשרה ציירתי באינטנסיביות רבה. למדתי להכיר את צבעי־המים. ציירתי פנים, תמונות מיתולוגיות, דוממים וציורי נוף. ציורי הנוף הראשונים שלי היו נופי עיירות פולניות שלא הכרתי — סימביוזה של סיפורי אבי ודמיונו היוצר של הילד שהייתי. אחרי מלחמת השחרור עברנו להתגורר בירושלים. עיר קטנה, אינטימית, רוויית סודות ואנשים מיוחדים. אבי, שעמד על אהבת הציור שבי, פנה לצייר לודוויג בלום (שהפליא לצייר את נופי ירושלים) בשאלה אם נכון שאתחיל ללמוד אמנות בצורה מסודרת, ואם כן — היכן? תשובתו היתה: ״הנער צעיר מדי. אם יתחיל ללמוד עכשיו, תיהרס הספונטניות בציוריו. ילמד כשיגדל״. זמן־מה לאחר מכן, באחד מטיולי השבת שלנו, שאל אבי את הסופר ש״י עגנון אותה שאלה, והוא השיב ״ודאי״ או במילותיו המדויקות: ״האם אדוני היה דובר עברית נאה כל־כך, לולא למד דקדוק בצעירותו?״ נתקבלתי למכון אבני בתל־אביב. לימדו שם משה מוקדי, יחזקאל 15 בגיל שטרייכמן, דב פייגין, משה שטרנשוס ואביגדור סטמצקי — מטובי האמנים הפלסטיים בתקופתם. למדתי אצל שטרייכמן וסטמצקי. האווירה במקום היתה מופלאה, מקדש של יצירה, ועם זאת ולאחר שנים, הבנתי שאמנים בעלי שיעור קומה אינם בהכרח מורים טובים, ושחשוב ונכון לעודד את התלמיד לגלות את ייחודיותו ולבחון את מהותה ואת קשריה עם העולם. , דרך יוון, איטליה וצרפת ולאחר לא מעט תלאות בדרך, הגעתי ללונדון. 1965־ ב היו אלה נסיעתי הראשונה לאירופה ומפגשי הראשון עם יצירות האמנות הגדולות. בקצה גרם המדרגות בבריטיש מוזיאום פגשתי פסל מיוחד במינו: פנים גבוהי מצח וארוכי אוזניים, כשני מטרים גובהם, מאיי הפסחא. פעמים מועטות בחיי עמדתי מול פסל שנוכחותו קרנה בעוצמה כזאת. מה הסוד? מהו הדבר שמאפשר חיבור כזה בין יצירה למתבונן, שאין ביניהם קשר של תרבות, זמן ומקום? . בלונדון Hornsey College of Art שנתיים לאחר מכן סיימתי את לימודיי ב־ נטשתי את הציור לטובת הפיסול. ההשפעות שספגתי בשנות שהותי שם לא נבעו כפי שיש טוענים, אלא מחקירת 60־ מן המפגש עם הפיסול האנגלי של סוף שנות ה היחסים שבין האמנות לאדריכלות ולמוצר התעשייתי. חקירה זאת השפיעה גם על התחלתי 1969 הפיסול הגאומטרי שעסקתי בו בשנים הראשונות לשובי ארצה. בשנת להורות פיסול ועיצוב תלת־ממדי באקדמיה לאמנות בצלאל בירושלים. 1933 , , ורשהאמא ואבא, רחל ויחיאל 1965 , , לונדוןעם גדעון גכטמן Mum and Dad, Rachel and Yehiel, Warsaw 1933 With Gideon Gechtman, London 1965 → , דגם לפסל חוצות 1967 , שער מודולרי מבטון יצוק A modular gate, 1967, model for outdoor sculpture, cast concrete
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=