נמצא שהשיטה של "למידה מרחוק" אינה יעילה במידה שווה להוראת נושאים שונים. היכולת ללמוד בשיטה זו קשורה למוטיבציה לימודית פנימית. התלמיד לומד כיוון שהוא מעונין להשיג תעודה או ידע חיוני לביצוע משימה וכדי ללמוד ממערכת טכנולוגית, התלמיד צריך להיות בעל מוטיבציה גבוהה ללמידה. לכן במסגרת לימודי מדעי הטבע, מערכת למידה מרחוק הוכיחה יעילות רבה יותר מאשר בלימודי מדעי הרוח. בכל אופן מצאנו מקרים בהם הלמידה מרחוק של מקצועות מדעי הרוח הצליחה מאוד, כאשר המוטיבציה של התלמידים לנושא הייתה גבוהה. ואכן בימים אלה אנו מתרכזים במחקרנו בתחום מדעי הרוח. אולפן משודרג ללמידה מרחוק מאפשר לפיקוח להגיע בקלות לכל מורה וכן לשנות ולשדרג את נושאי הלימוד, או להעביר הנחיות חדשות למורים. באמצעות מערכת ללמידה מרחוק ניתן לקיים קשר יעיל בין מובילי המערכת לתורמים בשטח: מנהלים, מורים וכדומה. במערכת זו תפקודו של המורה המתווך היא הקריטית ביותר. המורה המתווך הוא המחנך, המנהיג, מקנה ערכים ודוגמא אישית. המורה המתווך נמצא עם הלומדים בכתה. המורה המתווך היא הדמות הדומיננטית והחשובה בתהליך הלמידה. המורה המתווך חייב להיות בעל יכולת ליצור קשר אישי עם התלמידים. הוא המחנך הוא המורה והוא הדמות להזדהות של הלומד. ידע יסודי והבנה של נפש ויכול התלמיד, היא תנאי הכרחי לביצוע מושכל של תפקיד המורה המתווך. בתקופה של חוסר במורים ניתן למורה המתווך למלא את תפקידו גם לפני שסיים את תהליך הפורמאלי של הכשרתו. מערכת החינוך יכולה להגדיר קריטריונים שונים כדי לאפשר למורה להיכנס לכתה. יהיו בנמצא מורים בדרגות שונות, בהתאם ליכולתם וניסיונם. יכולת המורה המתווך לא תמיד באה לביטוי בתעודה הפורמאלית שבידו. תכונות אלה של המורה המתווך קשורות יותר מאשר לידע בפסיכולוגיה או סוציולוגיה, ליכולתו להיות אמפטי, חם, דואג ואוהב וגם לדעת את החומר הנלמד. בפרויקט שלנו ללמידה מרחוק שהתקיים בעיריית נתניה לימדנו אסטרופיסיקה לתלמידים בשלושה בתי־ספר, השיעורים ניתנו בסיוע מערכת ), על ידי מומחה לנושא. ההרצאות שניתנו Interwise ללמידה מרחוק (של חברת על ידי מומחה בתחום השאירו למורה לכוון ולשלוט בפדגוגיה. הפרויקט אפשר למורה להחליט מהי שיטת הלמידה המתאימה לו, כל מורה בחר לעצמו כיצד להיעזר בחומר המשודר. יש מורים שהציגו לתלמידים את השיעור כפי שהוא ללא שינוי, אחרים נעזרו בהקלטה של השיעור כבסיס והוסיפו מהידע שלהם או מניסיונם, כשהעבירו לתלמידים את השיעור שבוע יותר מאוחר – כך חסך מהם השידור את איסוף הידע ולימוד הנושא. מורים אחרים נעזרו בשיעורים כי לגבש עבודת ומחקר בקבוצות תלמידים. מוביל הלמידה, והמנחה הוא תמיד "המורה המתווך".
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=