שנה, בהן עבדתי שכם אל שכם 50 אנסה לסכם במספר שורות פרויקטים של עם אנשים נפלאים, כולם חדורי מוטיבציה כדי להוציא מתוק מעז. לא כל הפרויקטים הצליחו, היו גם כישלונות רבים, אך כשם שלמדנו מההצלחות, השכלנו גם מהכישלונות. התלמידים רוצים להצליח וגם המורים משקיעים מאמץ, אבל לפעמים ההשקעה היא בהילוך סרק, חסרה התורה שחוקיה גדלו, צמחו ונעשו מדויקים יותר יחד עם הצטברות הניסיון. זהו התפקיד של המחקר. אין דבר חזק,יציב ומנחה, מתאוריה נכונה. במדע קיימים חוקים כיצד הידע מתקדם, מה נכון לומר ולעשות ומה לא. רובם הולכים במסלול זה, יש גם כאלה שלא. חלקם זוכים לתהילת עולם וחלקם נזרקים ונשכחים. אבל רובם פועלים במסגרת החוקים הקיימים ומוסיפים לבנה נוספת בבניין הדעת. בתחום החינוך קיימים חוקרים רבים שנזרים אל הרוח וחבל, כיוון שחינוך הוא אחד התחומים החשובים, אם לא החשוב ביותר, בקיומה ושגשוגה של החברה בה אנו חיים. אנו נצטמצם בתחום הצר מאוד של לימוד החוקים בהם מוטמע "שינוי" בארגון לומד. בשנות השבעים, שימוש במחשב להוראה נחשב "שינוי" ואותו חקרנו. בשנות האלפיים מערכות למידה מרחוק היוו "שינוי". בהטמעתם יישמנו חלק מהניסיון והממצאים שגילנו עם בדיקת תהליך הטמעת המחשב בכתה. בהפעלת אמצעים שונים ללמידה מרחוק: קווי נל"ן, וידיאו קונפרנס, לווין, אינטרנט – למדנו שהנושא המשמעותי הוא הקשיים שעוברים לאורך ניסיון הפעלת המערכות התאוריה החינוכית. השונות, הראו שהאדם הלומד והאדם המלמד הם הגורמים המשמעותיים ביותר, בהם צריך להתחשב בתהליך קבלת ההחלטות. המסקנה לכן היא שמערכת טכנולוגית היא בסך הכול עזר ותמיכה למורה. אין תחליף למורה בשר ודם. כל מערכת טכנולוגית לא תהיה מסוגלת למלא לחלוטין את מקום המורה. מערכת טכנולוגית מסייעת בידינו לשמור ולקיים את יכולתו של המורה. לתת למורה אפשרות לבטא את עצמו, לתרום מיכולתו. לצערנו לא תמיד אנחנו נוהגים כך ולכן ביום פקודה, כמו בתקופת מגפת הקורונה, מלבד תפקידי ההוראה והחינוך, נתנו למורה לתפעל גם מערכות טכנולוגיות ולמרבה הפלא גם ציפו להצלחתו. המדיה היא לא המסר, המדיה היא אמצעי להעברת המסר. היא צריכה להשתלב במקום בו ידו של המורה קצרה מלהושיע. בפרויקט שלנו ללימוד מחשבים, לתלמידים יוצאי אתיופיה המחשב שימש ככלי להאדרת המורה יוצא כתות הפזורות על פני הארץ, 20־ אתיופיה ולגרום לו להיות דמות להזדהות, ב באופן שאין כלי אחר שיכול למלא משימה זו. למסקנה זו הגענו גם מבדיקת הקורסים שהעביר פרופסור גרסיאל מאוניברסיטת בר־אילן לשלוחה בצפת. או מהערכת השיעור שהעביר הרב שטיינזלץ למכון אנדרה נאהר להכשרת מורים בפריס. במקרים אלה המחשב רק היה כלי להשגת מטרות שלא יכולנו להשיג באמצעים אחרים. פתח לנו שער בעת נעילת שער
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=