95 / 94 הקורס עסק בנושא "מחשבים" שניתן מאוניברסיטת בר־אילן, נושא יוקרתי כפי שהיה הנושא אסטרופיסיקה לתלמידים בפרויקט "למידה מרחוק" בבתי ספר תיכון, בעיר נתניה. גם העובדה שהקורס ניתן מהאוניברסיטה הוסיפה יוקרה לתהליך הלמידה. הלומדים נבחנו באוניברסיטה, שגם נתנה בידנו את הסמכות לחבר את המבחן, לבדוק אותו ולתת ציון שעמד כקרדיט אקדמי לתלמידים. כמורה נבחר ראטה, יוצא אתיופיה, שעבד בחברת הייטק. קל היה להפוך את ראטה כדמות להזדהות בגלל שגם הוא היה עולה מאתיופיה. בכל יום רביעי בשעות אחר הצהריים, ראטה העביר שיעור ב"למידה מרחוק" בתי הספר השונים ברחבי הארץ. 20־ לתלמידים ב הישגיו האישיים של המורה ראטה, הרשימו את הלומדים וכך הזדהותם עם המורה סייעה למטרת הפרויקט. מצאנו שהלימוד מרחוק תרם ליצירת רמה מסוימת של דיסטנס בין המורה ללומדים וזו העצימה את ההערכה כלפיו, כך גם היה בפרויקט ללמידה מרחוק שנהלנו בין אוניברסיטת בר־אילן לבין מכללת צפת, במסגרתו פרופסור גזיאל לימד תנ"ך לסטודנטים במכללת צפת ומרשימותיו למדנו את ההבדל בין הסטודנטים שלמדו באוניברסיטת בר־אילן (פנים אל פנים) לבין ההערכה הגדולה בה זכה מסטודנטים הלומדים בצפת. תוך כדי השיעור התעוררה שיחה בין המורה ללומדים, שהרבו לשאול: איך הגעת לארץ? מה תחום עיסוקך בחברת ההייטק? איך הגעת להישגים כל כך מרשימים? ראטה בחר לענות על שאלות אישיות רק בתום השיעור "צעדתי עם משפחתי ברגל לישראל, אחי נפטר בדרך. עבדתי קשה כדי להשיג את המטרות שהצבתי בפני". סיפורו האישי אפילו הגביר את הערכתם כלפיו - הרי אנחנו מאותו מקור ובמאמץ כמו שעשה המורה, נוכל גם אנחנו להשיג כל מטרה. בבתי־הספר נמצאו "המורים המתווכים", תפקידם היה להקנות לתלמידים הרגלי חשיבה ודרכי מחקר ולמידה, (אריה בן־חיים לאה עצמון). על המורה המתווך להקנות לתלמיד יחס והערכה ללמידה, דרכי חשיבה, שיטות מחקר, לענות על קשיים של תלמידים בודדים, להקנות את החומר לתלמידים שהתקשו בכך, כל תלמיד בהתאם לרמתו, ליכולת ולעניין שגילה בחומר הנלמד. לעומת זאת המורה מרחוק העביר בעיקר ידע. קביעת מטרות ההוראה של המורה מרחוק לעומת המורה המתווך, התבססו על תוצאות מחקרנו (יוסי לב, אינגריד ברט ויעל לב). לקראת סוף הקורס זימן מר מלקמו, המפקח על תלמידים יוצאי אתיופיה, את צוות המחקר לישיבה בה הוגדרו הדרכים הראויות לסיום הקורס. הוחלט לזמן את הלומדים לביקור באוניברסיטה. כך הוכשרו כשלושים סטודנטים גם הם יוצאי אתיופיה הלומדים באוניברסיטה, כדי להוביל את קבוצות התלמידים בקמפוס. התלמידים הללו חולקו לקבוצות קטנות, כל אחת מהן הודרכה על ידי סטודנט. תפקידם של הסטודנטים היה להנחות את התלמידים בסיור שילוב המחשב בפרויקט לשיפור "הדימוי העצמי הלימודי"
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=