ברוך אופיר - שינוי

את מחקרנו התחלנו בשנות השבעים, בבדיקה של קשרים בין משתנים בודדים, כגון: דמוי עצמי, אישיות, גיל, עמדות, מוטיבציה ועוד, והשפעתם על יכולת הטמעת שינוי בלמידה. תוצאות המחקרים והניסיון שרכשנו, סייעו בתהליך גיבוש מודלים מורכבים יותר, היוצרים קשר בין משתנים רבים ("מערכת מורכבת"). המודלים מסייעים בתהליך קבלת החלטות, כדוגמא: קשר בין מתודה של שימוש במחשב (כמכונת למידה, כסימולטור, או כמאגר מידע) לבין מקומו של המורה, לבין מטרות הלמידה ועוד. מגמה של המחקרים במסגרות אוניברסיטה מטרתם הסופית היא יישום. מחקר שאינו מוכיח את עצמו בעולם הפרקטי של יישום, נשאר כתאוריה שאולי תתפרסם לעיתים בכתב עת יוקרתי והוא יעניק אמנם לכותב תואר אקדמאי, אבל כל חוקר מקווה שתגליותיו יתרמו לעולם בו אנו חיים. תוצאות מחקר טובות מוכיחות את עצמן בעולם המעשה לפעמים בטווח קצר ולפעמים לאחר זמן. מחשב הוא כלי למידה. באמצעותו מנסים לשפר את תהליך הלמידה, להגביר את המוטיבציה ולחנך בוגרים בעלי ידע ועניין. אם הצלחנו למצוא מתודה להטמעת המחשב או להטמעת שינוי כלשהו הרי אז המחקרים הגשימו את ייעודם. המחשב או השינוי שאנו רוצים לשלב במערכת לימוד אינם אלא כלי שרת להשיג את מטרת החינוך ולשם בדיקת מטרה זו שילבנו את הידע והניסיון שרכשנו במהלך השנים, בתרומה להתמודדות בקושי שמציבה בפנינו מערכת החינוך. בתהליך ההתמודדות עם קשיים פדגוגיים, אם הצלחנו לשלב את השינוי - אז המחקרים הגשימו את יעודם. בזה נבחנות שנות המחקר, בזאת נבחנות התוצאות המחקריות, בזה נשפטים עשרות מחקרים, בזה נבחן הניסיון שצברנו. גישה זו עמדה בבסיס ההחלטות בהפעלת הפרויקט ל"שיפור דימוי עצמי בתי־ספר של המחלקה 20־ לימודי של תלמידים יוצאי אתיופיה". תלמידים מ להתיישבות של משרד החינוך, השתתפו בפרויקט. של הגורמים Job analysis לפרויקט קדם תהליך של ניתוח משימות המעורבים (מיכל אפללו) התהליך כלל פירוט דרישות כמותיות מבחינת ידע, מיומנות, יכולות ומאפיינים פסיכולוגים אישיותיים, הנדרשות לביצוע המשימה. כמו כן, הגדרת תפקיד, תיאור הפעילויות וההתנהגויות המבוצעות במשימה וכן הכלים והעזרים המסייעים לביצוע. זאת כולל האחריות, היעדים, סביבת העבודה ותנאיה. הניתוח החל בהגדרה של כל הגורמים שלוקחים חלק בפרויקט: פיקוח, מנהלי בתי־הספר, מורים, תלמידים, דרישות האוניברסיטה. המורה מעביר הידע, מובילי הפרויקט וכל גורם משפיע אחר. "ניתוח תפקידים" אמור להציג בפני מובילי הפרויקט את מפת הדרישות של כל הגורמים ולסייע בגיבוש אסטרטגיה מצליחה להובלת הפרויקט ("איים של הצלחה"). שילוב המחשב בפרויקט לשיפור "הדימוי העצמי הלימודי"

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=