ברוך אופיר - שינוי

רכיבי התיווך העיקריים הם: . תיווך להרחבה; 3 ; . תיווך למשמעות 2 ;) . תיווך למיקוד (כוונה והדדיות 1 . תיווך לוויסות התנהגות. 5 ; . תיווך לתחושת מסוגלות 4 – )intention and reciprocity) Focusing . מיקוד־כוונה והדדיות 1 אמצעי תיווך זה מוגדר כניסיונות למקד את תשומת לבו של הלומד לגירוי ספציפי בסביבתו. כדי להשיג מיקוד צריכה להתקיים הדדיות בין הלומד ובין המלמד; הלומד צריך להיענות לניסיונות של המלמד למקד אותו ולהגיב אליו. המלמד מצדו צריך להתחשב בלומד, ברצונותיו, בתחומי התעניינותו, ברמת התפתחותו ובמידת הערנות שלו, כדי ששניהם יגיעו למצב של קשב הדדי. אמצעי זה כולל את התנהגות המלמד המשתף – )Meaning( . משמעות 2 את הלומד ברגשותיו, בהתלהבותו ובמשמעות שהוא מעניק לאנשים, לתופעות ולאירועים בסביבה. התנהגויות המלמד עשויות לכלול הבעות פנים, אינטונציה, או כל הבעה בלתי מילולית של רגשות. המלמד מסביר ללומד במונחים קוגניטיביים את הסיבה או את החשיבות לעיסוק בפעילות מסוימת, בין היתר, כדי ליצור אצלו מוטיבציה פנימית. הרחבה מתרחשת כאשר המלמד – )Expanding( )... . הרחבה (מעבר ל 3 "מותח" את חוויותיו ואת התנסויותיו של הלומד מעבר ל"כאן ולעכשיו". ההרחבה כוללת מתן הסברים, השוואות, התייחסות לקשרים בין תופעות, קשרים בין עבר, הווה ועתיד, קשרים סיבתיים, הצגת רצפים ועוד. ההרחבה מפתחת אצל הלומד צורך לחקור, לחפש מידע נוסף ותורמת לפיתוחן של יכולות קוגניטיביות ומטה־קוגניטיביות שונות, כמו הכללה, המשגה, הסקת מסקנות, השוואה והבנת תהליכי סיבה ותוצאה. תיווך מסוג זה מעביר – )A Sense of Capability( . תחושת מסוגלות 4 ללומד את התחושה שפעילותו מוצלחת. המלמד מבהיר ללומד את מרכיבי ההצלחה ואת גורמיה, כדי שהלומד ידע במה הוא הצליח, אלו מרכיבי ההתנהגות הובילו להצלחתו ומה יגרום לו להצליח גם בעתיד. המלמד מתייחס גם למקומה של ההצלחה ביחס להישגיו הקודמים של הלומד ולהתנהגויותיו בעתיד. המלמד מתווך ללומד שהוא בדרך הנכונה, ושגם אם הביצוע אינו מושלם, בעתיד הוא יצליח יותר. התנהגות הוראתית זו מעודדת את הלומד ומעניקה לו תחושת שליטה במצב. שימוש באמצעי תיווך – )Regulation of Behavior( . ויסות התנהגות 5 זה מעביר ללומד את המסר "רגע חושבים"; הוא מפתח את המודעות לכך שכדאי לעצור ולחשוב לפני כל תגובה ופעולה, לתכנן שלבי פעולה לצורך פתרון בעיה או השגת מטרה, לשקול אפשרויות תגובה שונות, כל אלה כדי להתאים את התגובה לסביבה ולבחור את הדרך היעילה ביותר לביצועה. ויסות התנהגות מפתח יכולת לבדוק את הסביבה, לתכנן ולהתארגן וכן התנהגות שקולה ולא אימפולסיבית.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=