ברוך אופיר - שינוי

יכולותיו ואמונותיו של המורה הם גורם ראשון במעלה להתרחשותו של שינוי רדיקלי במערכת החינוך. כמו שראינו, מקבלי ההחלטות בתחום החינוך האמינו שאימוץ של טכנולוגיות והצפה של בתי הספר בטכנולוגיות אלה, יגרמו לשינוי מעצב במערכת החינוך. אלא שבמחקרים שנערכו בשלושת העשורים האחרונים, נמצא שלא רק ששיטת ההצפה אינה מביאה תועלת, היא אף מעכבת את הטמעת הטכנולוגיות במערכת החינוך. תהליך ההטמעה צריך להתחיל בהבנת הצרכים של בית הספר ובהגדרת מטרות ברורה. עיצוב הקורס יעשה בהתאם לדרישות ולאילוצים הקיימים ושילוב יכולות טכנולוגיות, שכן רק כך אפשר לממש מטרות אלה. המוקד בתהליך ההטמעה צריך להיות המורה ולא הטכנולוגיה. מחקרים מצביעים שסביבות הוראה ולמידה מרחוק קלאסיות מגבילות גורמים פדגוגיים חשובים, כגון אינטראקציה בין מורה לתלמיד. זאת ועוד, במחקרים נמצא שסביבות הוראה ולמידה מרחוק כרוכות בקושי בפיתוח מיומנויות טכנולוגיות יעילות, בתגמול לא מספק, בחשש מירידה באיכות הקורס. המורה המלמד מרחוק הוא "מורה מומחה תוכן" המעביר שיעור למספר כיתות בו־זמנית באופן סינכרוני או באופן א־סינכרוני, באמצעות הרצאות מוקלטות, המורה בכיתה מתווך בינו ובין התלמידים. תיווך זה כולל מתן תמיכה ועידוד לתלמידים לשיפור תחושת המסוגלות שלהם, להקניית משמעות ומוטיבציה ללמידה, לוויסות התנהגות ולהרחבת מיומנויות החשיבה שנמצאו חיוניות בסביבות הוראה ולמידה מרחוק. המודל "מורה מתווך להוראה וללמידה מרחוק" מתבסס על תאוריית ה"התנסות בלמידה" מתווכת של (ראובן פוירשטיין), המציעה לפעול בשני ערוצים מקבילים של הוראה ולמידה תוך גישור ביניהם: ערוץ התוכן המותאם לכל מקצוע ובמקביל ערוץ התיווך, שבו באמצעות תיווך ותמיכה, התלמיד ירכוש דרכי למידה וחשיבה המגשרים בין מקצועות הלימוד. במודל "מורה מתווך להוראה ולמידה מרחוק", ערוץ התוכן מתבסס על המורה המלמד מרחוק, וערוץ התיווך מתבסס על המורה המלמד בכתה.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=