ברוך אופיר - שינוי

מכאן עלינו לתרום ככל יכולתנו לכך שהמערכת תמנע מסטיגמה של כשלון ותצבור רק הצלחה. כדי להשיג תוצאה זו אנו מתחילים להפעיל את המערכת בסביבה בה אפשר לשלוט בכל המשתנים, לנווט את המערכת ולמנוע מצב מערכת מצליחה גורמת לכך שמספר של כשלון עד כמה שאפשר. המתנגדים לאמץ אותה יהיה מינימלי. הצלחה תביא לכך שההתנגדות להטמעת המערכת תקטן. הצלחת המערכת תביא לכך שמספר המעוניינים להיעזר בה יגדל. גישה זו תקטין עד למינימום את הסיכוי לכשלון וכתוצאה מכך עד למינימום את התנגדות המורים לשינוי. תאוריית "איים של הצלחה" עומדת בניגוד לתאוריה שהייתה מקובלת בארה"ב: "הצף את בית הספר בחידוש". גישה זו הוכחה גם בתהליך 1980 בשנת הטמעת מחשבים ללמידה מרחוק בזמן מגפת הקורונה, מאוחר יותר. תאוריה היא לא רק תאוריה נעזרנו במודל "איים של הצלחה" בפרויקט שבצענו בעיריית 2008-2005 בשנת תכננו לשלב מערכת ל"למידה מרחוק", בתהליך ההוראה 2004 נתניה. בשנת של "מדעי המוח". את הפרויקט התחלנו בבית הספר אלדד, בהנחה שהפעלת הפרויקט בקנה מידה קטן (בית־ספר אחד), תקנה לנו מיומנות רבה יותר ותאפשר לשלוט במשתנים וללמוד מהשגיאות ומהדרכים בהן התגברנו על שגיאות אלה. העובדה שהפרויקט מתרכז בבית־ספר בודד, מאפשרת לבצע פחות טעויות ולנטרל כל טעות מיד. המטרה היא לזכות בהצלחה ולהימנע מטעויות עד כמה שאפשר, בהנחה שההצלחה תגביר את המוטיבציה של בתי־ספר נוספים, להצטרף לפרויקט ואכן, כך היה. נתבקשנו על ידי הנהלת בית־ספר שרת לצרפם לפרויקט. תהליך הטמעת המערכת בבית־ספר שרת היה קל יותר, נעשו פחות שגיאות בתהליך וזה הביא לכך שגם בית־הספר טשרניחובסקי בקש להצטרף לניסוי. כאן התהליך היה קל וכמעט ללא תקלות. לאותה מסקנה הגענו מניתוח הפרויקט להוראת אסטרופיסיקה שבוצע באותם בתי־הספר בעיר נתניה. כאשר בית־ספר נוסף בקש להצטרף לפרויקט, החלטנו בצוות המחקר לא לסייע לבית־הספר בפתרון בעיותיו. ההנחה הייתה שהצלחת הפרויקט בבתי הספר האחרים, תביא להגברת המוטיבציה של הנהלת בית־הספר להתמודד עם הקשיים – ככל שההצלחה גדולה יותר כן השפעת הכישלונות קטנה יותר. הנחנו שללא עזרתנו, ייעשה מאמץ רב יותר כדי להצטרף לפרויקט כיוון שהוא מצטרף להצלחה ואכן כך היה. מנהל בית־הספר הודיע לנו שהוא פתר את כל הבעיות שעמדו בפניו. נתון זה הוביל אותנו למסקנה, שהצלחה רבה של פרויקט מביאה להשקעה רבה יותר ולמאמץ מרוכז מטעם המשתמש החדש, כדי להצטרף לפרויקט למרות

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=