ברוך אופיר - שינוי

83 / 82 בספרה "הביטחון בהצלחה" קובעת המחברת רוזאבת מוס קאניר, שלא פעם אנו מנהלים את חיינו על פי עקרון הנבואה שמגשימה עצמה, היינו, דברים מתרחשים בחיינו, מפני שאנו מאמינים וגורמים להם שהם בסופו של דבר אכן יתקיימו. כדי שמנהל יחליט להטמיע שיטת לימוד חדשה בבית ספרו, הוא צריך להאמין שהשיטה יעילה וסיכויה להצליח הם גבוהים. החלטה חיובית להטמעת שינוי כלשהו בארגון, מבוססת על תקדים, אם התקדימים כולם הוכיחו הצלחה, הסיכוי שהמנהל יחליט להטמיע את השינוי – הוא גבוה. אולם כשעומדים בפניו שני תקדימים, האחד מראה הצלחה והשני כשלון, ברוב מוחלט של המקרים, קיימת נטייה להימנע מהסיכון. כאשר מקבל החלטות צריך להכריע האם להטמיע במוסד שלו מערכת ממוחשבת מסוימת, הוא מתבסס בדרך כלל על ניסיון העבר – האם המערכת הזו הצליחה או נכשלה בעבר? עוצמת התשובה שתצביע על כישלון בעבר, תהיה גבוהה ומכריעה יותר מאשר עצמת המידע על הצלחה של מערכת. מסתבר שאנחנו נשתדל להימנע עד כמה שאפשר מכישלון ולכן יש להניח שההחלטה תהיה לא להטמיע את המערכת החדשה. נערך בארה"ב ניסוי לשילובם של מחשבים בחינוך. המשימה 1980 בשנת המרכזית הייתה לשכנע את מערכות החינוך לשנות את הרגליהם להתגבר על פחד מפני השנוי ולתת למחשב למלא חלק מהתפקידים שהם מבצעים כיום Flood our" " בעצמם. השיטה שנבחרה הייתה, "הצף את בית הספר במחשבים ", ההנחה בבסיס ההחלטה היא שחלק ממסגרות החינוך יצליחו לשלב school את המחשב וחלק אחר יכשלו. ההצלחה בחלק מבתי הספר, כך הם האמינו, תצבור תאוצה ותשפיע גם על בתי הספר בהם תהליך הטמעת השנוי לא זכה להצלחה, לנסות ובכל זאת להטמיע מחשבים במסגרתם וכך לאט המחשב יחדור לבית הספר. התברר שהם שגו בהנחותיהם והמשימה שלהם נכשלה, כיוון שלא לקחו בחשבון את ההשפעה החזקה יותר של הכישלון, שהיא כאמור דומיננטית יותר על תהליך ההחלטה מאשר השפעתה של ההצלחה. מכאן הביקורת כלפי השיטה "הצף את בית הספר בשינוי", היות ויש להניח שהצפה תביא ליותר ארגונים נכשלים מאשר מצליחים, לכן השפעת הגורמים הנכשלים תגבר על הצלחת הגורמים המצליחים והשימוש במערכת ילך ויקטן. CAI אכן זה מה שקרה בבתי הספר בניסיון להציף את המערכת בהטמעת ) בשנות השמונים. Computer Assisted Instruction) באותן שנים בצענו מחקרים רבים, בהם בדקנו קורלציה בין תכונות אופי, עמדות, וותק של המורים – לבין עמדתם כלפי הטמעת מחשבים בהוראה. הותקפנו פעמים רבות: "מהי התרומה של מחקרים אלה לתהליך הטמעת המחשבים בלמידה? האם אתם ממליצים להטמיע את המחשבים רק על־ידי מורים בעלי תכונה מסוימת? זו עמדה שאינה מעשית ולא תורמת לתהליך הטמעת המחשב בלמידה". התפרסם מאמרנו: 1990 בשנת איים של הצלחה

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=