77 / 76 . ארגון 4 הגשמת ערך רצון לזהות את אופי היצירה. יכולת פיתוח של קנה מידה להערכה. המודל מציג את הקשר בין משתנים שמשפיעים על המערכת ומסייע לחוקר להבין את הקשר ביניהם וכן להעריך את השפעתו של כל משתנה. המודל הוא הקשר בין התאוריה ובין יישום של רעיון בפועל. המודל מעוגן בידע התאורטי הקיים ומאפשר להיעזר בתאוריה הפסיכולוגית לשיקול דעת בבחירת מתודת השימוש במחשב בתהליך הלמידה. המודל מורכב ממשתנים מוכרים שהשפעתם על תהליך הלמידה נבדקה והוכחה. חלקם של המשתנים הם תוצאה של מחקר כמותי, חלק אחר הוא תוצאה של מחקר איכותני. יש במודל מקום גם לשלב ניסיון קודם ואפילו אינטואיציה שנמצאה כנכונה. הדבר היחיד שקובע את תוקפו של מודל הוא התוצאות של הפעלת המערכת – האם המערכת השיגה את יעודה ומטרתה. המודל אינו סופי וככל שעובר הזמן ומצטבר ניסיון בהפעלת המערכת, המודל ממשיך להתגבש וגיבושו אינו מסתיים לעולם. ככל שהמחקר מדויק יותר, סיסטמתי יותר וככל שמתרבות תוצאות המחקרים – המודל מתבסס וקונה את מעמדו. המודל מעוצב על ידי המחקר. המודל מתחיל בהגדרת בעיה לימודית חינוכית ובניסיון להתמודד עם פתרונה. לשם כך נעזרים בידע תאורטי הקיים בספרות המקצועית. מכאן החוקר מעלה השערה בדבר אפשרותה של התאוריה לסייע בפתרון הבעיה. נעשית בדיקה של יישום התאוריה והסקת מסקנות בדבר יעילותה. התהליך משאיר גם שאלות פתוחות, לגביהם מוצע שיפור בתאוריה או בדרכי יישומה.השיפור יכול להתחולל על ידי הטמעה של תאוריה נוספת כיוון שכל תאוריה מוסיפה תובנות מנקודת הראות שלה. הנובעות מניסיון, מאינטואיציה ומתוצאות של מחקר איכותני. תוצאות המחקרים והגדרת מודל מאפשרים קביעת אסטרטגיה בה מוגדר תפקידו של המורה, לעומת תרומתה של הטכנולוגיה. כיצד שיתוף הפעולה ביניהם מקטין עד למינימום את השפעת הניתוק בין המורה לתלמידיו ונותן בידי המורה כלי להעצמת השפעתו, לנטרול ולהכוונה של השפעת הלימוד באמצעות מערכת טכנולוגית. דוגמא נוספת למודל שתחילתו בתאוריה ובהמשך התפתחותו, הוא מהווה כלי לשיקול דעת ולקבלת החלטות – הינו מודל המשווה בין יעילות מערכות למידה שונות, בהשגת מטרה מוגדרת. מחקר כמורה דרך
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=