מודל להגדרת מתודה של שימוש במחשב על פי תאוריות למידה הטקסונומיה של בלום מאפשרת להגדיר מטרות למידה: "ידע","יישום" ו"הערכה". מתודה סגורה של הפעלת המחשב – "מכונת למידה", מתאימה לסייע בהשגת מטרת "ידע". המתודה של שימוש במחשב לסימולציה, מתאימה להשפיע על יכולת "יישום" כיוון שהיא מאפשרת ללומד לשנות פרמטרים בנוסחה ולראות את תגובת המערכת, כיצד משפיע השינוי שערך הלומד על התנהגות המערכת? מתודה של שימוש במחשב "כמאגר ידע" מספקת ללומד כל ידע נדרש. התלמיד יבחר מתוך מאגר את המידע שיסייע לו לגבש את הפתרון או התזה המתאימה. מתודה זו יעילה בהשגת מטרת "הערכה". תרומתה של התאוריה שגיבש בלום היא גדולה, אבל עדיין היא לא מקיפה את התמונה בשלמותה. כדוגמא המטרה "ידע" גם היא יכולה להיות מאותגרת ברמות שונות. קיים הבדל בין "ידע" קונקרטי לבין "ידע" מופשט. כדי לדייק את הטקסונומיה של בלום, ניתן להיעזר בתאוריה קוגניטיבית של ז'אן פיאז'ה. ייסד בז'נבה מרכז מחקר בפסיכולוגיה 1955 ובשנת 1896 פיאז'ה נולד בשנת התפתחותית, שעסק בהתפתחות מבני החשיבה – היא תיאורית ההתפתחות בשלבים. את ההתקדמות בשלבים מובילים תהליכי הבשלה מוחית, למול מצבים חדשים. ההתקדמות מונעת על ידי מנגנון האיזון, המבוססת על הניסיון להתמודד עם מצב חדש באמצעות כלים, שפיאז'ה מכנה "הטמעה" ו"התאמה" – מבוסס על שכלול התנהגות בהתאם לנסיבות. הטמעה – ניסיון להתמודד עם המצב החדש באמצעות כלים והתנהגויות שרכש בעבר. התאמה – שכלול התנהגות בהתאם לנסיבות. לפי גישתו של פיאז'ה ההתפתחות הקוגניטיבית של האדם מתפתחת בשלבים. מהשלב של חשיבה קונקרטית לשלב של חשיבה מופשטת. היא חשיבה המוגבלת למידע המיידי. החשיבה מתייחסת חשיבה קונקרטית רק לדברים הגלויים לעין האנושית והם ברורים מספיק לכל מי שמסתכל עליהם. היא תלויה ותדגיש את המשמעות המילולית של כל דבר, כל רעיון או מושג. החשיבה כוללת רק את המילים או האירועים שיש להם ערך נקוב וניתן להקליט, לצטט או לספק עדות כלשהי אודותיהם. היא תמיד מילולית, עניינית וישירה מאוד, מאפשרת לכל אדם להתבונן ולהבין. לעומתה, באה לביטוי בהמשגה או בהכללה של דבר חשיבה מופשטת מסוים. אדם בעל יכולת חשיבה מופשטת יכול לראות תופעה מזווית שאחרים לא יוכלו לראות. היא כוללת הרבה יותר עומק, רוחב ומשמעויות רבות של מושג או רעיון אחד. חשיבה מופשטת כוללת גם אפשרויות שונות או פתרונות לבעיה אחת. חשיבה מופשטת חורגת מכל הדברים הגלויים והנוכחים ומתארת משמעויות נסתרות. פיאז'ה היה מדען שהתעניין בהתפתחות היכולת הקוגניטיבית של האדם. במחקריו הוא תאר את ההתפתחות הקוגניטיבית באדם, מרמת החשיבה
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=