ברוך אופיר - שינוי

המחקר בדק האם יש הבדל בין שלושת המתודות. לשם כך נבדקו הישגי התלמידים, נקבעה רמת חשיבה יצירתית של התלמידים (על פי מבחן טורנס) וכן נמדדו עמדות כלפי לימוד באמצעות מחשב. נמצאו הבדלים משמעותיים ברמת יצירתיות, בהישגים, בעמדות כלפי מתודות הלמידה השונות ללימוד באמצעות מחשב. תלמידים בעלי הישגים גבוהים וחשיבה יצירתית גבוהה, העדיפו באופן משמעותי את המתודה "תוכנה פתוחה", מחשב כמאגר מידע או כסימולטור. לעומת תלמידים בעלי הישגים נמוכים וציון נמוך יותר בחשיבה יצירתית, העדיפו "תוכנה סגורה" ומתודה של המחשב כמכונת למידה. תלמידים שקבלו את המתודה המתאימה להם, גילו עמדות חיוביות יותר כלפי לימוד עם מחשבים. מכאן נראה שאכן יש הבדלים משמעותיים בין המתודות השונות של שימוש במחשב. יש תלמידים להם לימוד במתודה פתוחה יעיל יותר לעומת זאת יש כאלה להם מתאים ללמוד במתודה סגורה. בחלקו השני של המחקר ניסינו להיעזר בתאוריות פסיכולוגיות קיימות כדי להגדיר מטרות למידה. נעזרנו בתאוריות קלאסיות מתחום הפסיכולוגיה: טקסונומיה של בלום וכן התאוריה ההתפתחותית של פיאז'ה. ועדה של אנשי חינוך בראשותו של בנג'מין בלום, פסיכולוג 1956 בשנת חינוכי מאוניברסיטת שיקגו, פרסמה כלי לסיווג מטרות למידה על פי רמת חשיבה. הפרסום נעשה על רקע תקופה של ניסיונות לשפר את תהליכי ההוראה, בפרט בקשר תוכניות לימודים ושל בחינת הישגים לימודיים. בלום וחבריו ביקרו את אופן הלימוד בבתי־הספר, שמתמקד בחשיבה מרמה נמוכה וכולל בעיקר משימות הדורשות זיכרון, שינון והבנה. הם הסבירו כי התמקדות בשינון וזכירת חומר, ללא ניסיון לפתח יכולות חשיבה מורכבות יותר, הופך את הלימוד בבתי־הספר עקר ולא רלוונטי עבור התלמידים. לאור זאת השאיפה היא לקדם רמות גבוהות של חשיבה בלמידה, כמו יישום של ידע קיים למקרים חדשים ויצירה מקורית של תלמידים, מושתת על בסיס ידע קיים. במסגרת זו ניסו להגדיר ולדרג את המיומנויות הקוגניטיביות המרכזיות הקיימות אצל בני האדם ולדרג אותן על פי רמות. החלק המרכזי והמוכר מתוך הטקסונומיה של בלום היא הסיווג למדרג של שש רמות קוגניטיביות. הרמה הבסיסית היא "ידע" והרמה הגבוהה ביותר היא "הערכה": היא היכולת לשלוף מהזיכרון פרטי מידע, עובדות ומינוחים שנלמדו. "ידע" הדגש הוא על זכירת פרטי ידע שבהם רעיונות, עובדות, תופעות. ב"ידע", קבע בלום, קיימת הפרדה לשלוש תת־רמות: . ידע של פרטים (מונחים ועובדות). 1 . ידע של דרכים ואמצעים (סדר פעולות) 2 . ידע של הכללות והפשטות (עקרונות ותאוריות). 3 המונחים המאפיינים רמת חשיבה של "ידע" הם: מגדיר, מתאר, מזהה, נותן כותרת, ממיין, מכנה בשם, מציין, בוחר, מצמיד, נזכר, מכיר.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=