ברוך אופיר - שינוי

הקשר בין תלות ואי תלות שדה והשפעתם על רמת שיפור התפיסה ■ החזותית באמצעות תוכנה גרפית תלת ממדית. הנעה והישגים בקרב תלמידים הלומדים מתמטיקה בשיטה משולבת ■ (למידה מרחוק ושיטה מסורתית), לעומת תלמידים הלומדים בשיטה המסורתית. ניתוח אינטראקציות המופיעות בשתי סביבות הוראה: למידה מרחוק ■ באמצעות ועידת וידיאו, ולמידה פרונטלית. התנהגות לא מילולית של מרצה ותפיסת הסטודנטים אותו, באינטראקציה ■ הכיתתית, בהוראה מרחוק באמצעות ועידת וידיאו ובהוראה פרונטלית. אימון לתווך הדדי והשפעתו על אינטראקציה בין עמיתים ועל מוטיבציה ■ ללמידה בסביבה מתוקשבת בכתה. לימוד מיומנויות הבנת הנקרא באמצעות מחשב – השפעת למידה מתווכת ■ על הישגי תלמידים. קשר בין גיל ותהליכי אינטראקציה, בלימוד באמצעות אינטרנט. ■ השפעתם של סוגי משוב שונים (משוב לתוכן, משוב ליכולת ומשוב למאמץ) ■ ושל גורמים אישיותיים על הישגים, שביעות רצון והתמדה של תלמידים בסביבת לימוד מרחוק. ניתוח רכיבי תווך באינטראקציה לימודית, המתקיימת בין תלמידים הלומדים ■ בצוותא, בבית ספר יסודי, באמצעות למידה מרחוק. (ראו רשימת מקורות) המסקנה שנבעה מתוצאות המחקרים הייתה, שקיימים תחומים בהם יעילות תרומתו של המחשב מוכחת ותחומים אחרים בהם תרומתו היא לא משמעותית. תוצאות המחקרים סייעו בהגדרת טקסונומיה של הטמעת טכנולוגיה בלמידה. התאמה בין מתודה של הפעלת המערכות הטכנולוגיות, למטרת הלמידה – היא תנאי להצלחה. מחקרנו שואל את השאלות באופן שונה: איזו מתודה של הפעלת המחשב מתאימה להשגת מטרה מוגדרת? בשלב זה לא הייתה קיימת טקסונומיה של מתודות מוגדרות להפעלת המחשב ולא מטרות שאפשרו לבדוק את יעילותו. שאלות אלה הביאו לנסות ולבנות מודל שיגדיר מטרות למידה שונות וכן מתודות שונות של הפעלת המחשב והקשרים בינם. האם קיימות מתודות שונות של הפעלת המחשב בהוראה? האם קיים קשר בין מתודת שימוש במחשב ובין מטרות הלמידה? שלושה בתי ספר תיכון בירושלים, השתתפו במחקר. (מיתקה גולוב) ניתוח לומדות ותצפיות על תלמידים הלומדים באמצעות מחשב, אפשרו לקטלג את המתודות בהן נעזרו על פני סקלה. מצדה האחד של הסקלה קיימות "מתודות פתוחות", כגון מאגרי מידע, שמאפשרים ללומד לדלות מידע לפי צרכיו. התלמיד בהנחית המורה מגבש תזה. המחשב מספק את הידע ובעזרתו מגובשת התזה ולעומתם "מתודות סגורות", המלוות את הלומד צעד אחר צעד לעבר מטרת הלמידה. מתודה סגורה מובילה את הלומד עקב בצד אגודל אל מטרת הלימוד.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=