ברוך אופיר - שינוי

63 / 62 ) "מבנה של מהפכות מדעיות" Kuhn( הופיע ספרו של תומאס קו'ן 1962 בשנת ). ספרו של קון שהיה פיזיקאי, The Structure of Scientific Revolutions) עוסק בפילוסופיה של המדע ומתאר את התפתחות התאוריות המדעיות, כפעילות קהילתית ולא כהתקדמות של יחידים. לפי קון, המבנה הקהילתי של המדע מסביר את התהליכים בהם התאוריה המדעית קונה את השפעתה ויכולת השכנוע שלה וכן את התהליכים המביאים לקבלתה או לדחייתה של התאוריה. הידע שהקהילה המדעית צברה עד כה, מכונה על ידי קון "פרדיגמה", זוהי מסגרת שהקהילה המדעית מקבלת על עצמה והיא מתווה לקהילה את אופי המחקר. הפרדיגמה כוללת את תיחום בעיות המחקר הרלוונטיות לתחום המדעי, את חוקי המחקר בתחום ודרכי פתרון. כדי שתאוריה תתקבל כפרדיגמה, עליה להיות מובנית, מגובשת ומשכנעת יותר מהתאוריות האחרות. קיימים נושאים בפרדיגמה שאינם סגורים והם משאירים מקום להמשכו של המחקר. קבלה של פרדיגמה בתחום המדעי (מדע תקני), מאפשרת לייעל את עבודת המחקר באותו תחום. הפרדיגמה מכוונת תהליך איסוף העובדות וניסוח התאוריה. המדע מתקדם על ידי צבירת עוד ועוד ידע סביב גישה מארגנת אחת. קון מחלק את השלבים של התפתחות תאוריה מקובלת לשלושה שלבים: א. איסוף פרטים. ב. אישוש וחיזוק הפרדיגמה. ג. פיתוח ושיפור הפרדיגמה. למדענים על פי קון, יש אינטרס לשמור על מסגרת המחקר המוכרת להם ואכן הפרדיגמה מאפשרת לשמור על מסגרת המחקר המוכרת. המדע התקני משיג הישגים, מרחיב את היקף הידע ומגדיל את הדיוק של הידיעה המדעית. לפיכך, אם אנו מעוניינים לגבש גישות יישומיות, עלינו לבנות עבודת צוות בעלת הנהגה שתפקידה לארוג את הנתונים המחקריים לגישה אחת מקובלת. במקרה של היווצרות יותר מפרדיגמה אחת, אין דרך אובייקטיבית ומדויקת להכריע איזו פרדיגמה נכונה, בגלל העדר אמת מידה משותפת להשוואה בין המושגים שבהם משתמשות הפרדיגמות השונות. כלומר לא קיימת שפה משותפת אובייקטיבית שאליה יכולים שני מדענים לתרגם את טענותיהם. הדרך היחידה לקביעה איזו פרדיגמה נכונה, היא בקביעה איזו מערכת מצליחה להנחות את הלומדים להשגה יעילה יותר של מטרות הלימוד, המנוסחות במושגים אופרטיביים, בעלות נמוכה יותר. נאמנים לגישתנו התאורטית במשך השנים בנינו פעילויות להטמעת המחשב בהוראה, המתייחסות למספר רב של משתנים ("מערכות מורכבות") ועל בסיס המסקנות שקבלנו מניתוח האינטראקציה בינם גבשנו את החלטתנו, אותה יישמנו במסגרות פדגוגיות. כיצד מתפתחת תאוריה מדעית?

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=