ברוך אופיר - שינוי

53 / 52 למידה מרחוק במתמטיקה לבתי־ספר בצפון הארץ באמצעות הלווין "עמוס" בתום עבודתי כראש אקדמי של מכללת צפת, המערכת הועתקה מבית־הספר לחינוך והועברה למשרד השלוחות באוניברסיטה. עמדתי אז בפני שוקת שבורה. היו לנו בתי ספר הקשורים לפרויקט, תלמידים, מורים, בתי ספר ומנהלים – אך לא הייתה בידנו מערכת שתאפשר המשכם של המחקרים ומימוש צפיותיהם של בתי־הספר. פנינו לחברת "גילת", העוסקת בשידור באמצעות לוויינים. 1990 בשנת הם הסכימו לאפשר לנו להשתמש באולפנים שלהם בפתח־תקווה, לשידורים באמצעות הלווין "עמוס". כך מתאר פרופסור עמנואל גרינגרד את הפרויקט: "התחלנו פרויקט של הוראה מקוונת לבתי ספר בפריפריה. באותה תקופה היא הייתה עדיין בחיתוליה בעולם ובארץ בכלל ומספר הניסיונות בה היה קטן. המודל היה הוראה סינכרונית מתואמת, כלומר יום ושעת השידור הופיעו בלוח הזמנים של כיתת הלומדים ועל המרצה היה להיות באולפן השידור באותה עת. האולפן והשידור שכנו בחברת "גילת", שהתמחותה הייתה שידורי לוויינים. החברה שכנה בקרית אריה שבפתח תקווה וקל היה לזהות את מיקומה משום אוסף צלחות האנטנה שעל גגה. הבקרה באולפן (הזעיר) הייתה בידי המרצה. מצלמה קדמית צלמה אותו ומצלמה אנכית צילמה מסמכים שהונחו על השולחן. המרצה יכול היה לכבות ולהדליק את המצלמות ולנווט אותן המצלמות באמצעות שני מוטות היגוי. התחושה באולפן הייתה קלסטרופובית למדי וההרגשה כי 'אתה מדבר אל הקיר' העיקה. מרצים שונים מצאו פתרונות שונים. אני הזמנתי קולגה שיצטופף איתי באולפן, לפחות בהרצאות הראשונות, בכדי שיהיה לי ולו גם קהל שומעים סמלי. באחד הימים פגשתי ב"גילת" אישה שהחזיקה בזרועותיה 'דובי' צעצוע גדול והוסבר לי כי הוא שייך לנכדתה, אך משמש אותה כקהל. הנושאים שנבחרו לשידור לא היו חלק מתוכנית הלימודים הפורמלית אלא שיעורי העשרה. הראשון, שאני הוריתי, היה מבוא למחשוב. נושא אחר שהצטרף מאוחר יותר היה קרימינולוגיה. הפרויקט הוגדר כניסיוני ושודר בתחילתו לבית ספר אחד בלבד ששכן בישוב שלומי שבגליל. לאחר מספר שיעורים, חשוב היה לנו לדעת את מידת ההצלחה, האם השידורים התקבלו, האם התלמידים היו הראו ענין ורצון, מהי מידת העניין להמשיך בהם, האם יש מגרעות שעלינו לתקן, מהי תגובת המורים המקומיים? לכן נסענו לשלומי חבורה שלמה לאחר שפרופסור אופיר הזמין כמה מתלמידיו שעסקו במחקר בנושא להצטרף. התקבלנו במאור פנים. מערכות ללמידה מרחוק כסביבת מחקר

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=