ברוך אופיר - שינוי

למרות הצורך הברור במערכות ממוחשבות ללמידה מרחוק, הרי שמערכת החינוך עדיין לא מילאה אחר הצורך והן לא יכלו להוות סביבה למחקר ולהסקת מסקנות. לכן, בנינו אנחנו בעצמנו את סביבת המחקר. , מוניתי כראש אקדמי של המכללה האקדמית של אוניברסיטת 1980 בשנת בר־אילן, בצפת. פנינו אז לסוכנות היהודית והופתענו לגלות שהם אפילו לא שמעו על המושג "למידה מרחוק". הסברנו להם שבאמצעות מערכת כזו, נוכל להעביר מרחוק שיעורים מאוניברסיטת בר־אילן אשר במרכז הארץ – למכללה אשר בצפת. לצורך זה בקשנו לרכוש מערכת וידיאו קונפרנס של ומקץ כמה חודשים, הודיעה הסוכנות ששלושת Picturetell חברה אמריקאית המערכות שהוזמנו הגיעו לנמל אשדוד. מערכת אחת מסרנו לאולפן של בית הספר לחינוך, מערכת שניה למכללה בצפת ומערכת שלישית לבית־הספר – והתחילו השיעורים מרחוק. ISDN התיכון בצמח. העברנו קווי כך מספר פרופסור משה גרסיאל, מרצה לתנ"ך באוניברסיטת בר־אילן, שלימד קורסים שהועברו בוידיאו קונפרנס לצפת: "בשנתיים הראשונות לימדתי שני קורסים שנתיים בלימודי יסוד ביהדות – תנ"ך. בקורסים אלה לימדתי בכיתה רגילה, באוניברסיטת בר־ אילן. לפני הייתה כיתה בסדר גודל של כארבעים סטודנטים, שהשתתפו פיזית בחדר לימודים באוניברסיטה. בקורס של מרצה מול סטודנטים, כמעט בדומה לקורס רגיל באוניברסיטה. החידוש היה בהוספת מסך גדול, שבו נראו תלמידי המכללה בצפת בהיקף של כשלושים תלמידים לקורס, שבאו ללמוד באותו זמן בשני הקורסים שהעברתי וכך יכולתי להעביר קורס מורכב, כולל מצגות בעת ובעונה אחת גם בבר־אילן וגם במכללת צפת. השתדלתי לשתף בשאלות ותשובות גם את התלמידים בצפת, כאילו הם תלמידים היושבים לפני בדומה לתלמידי בר־אילן. הקורסים כפולי התלמידים הללו הצליחו הן מנקודת הראות שלי והן מזו של התלמידים שבשני הקמפוסים הנפרדים. בחינות סוף הקורסים השנתיים הוכיחו תוצאות סבירות האופייניות לקורסים רגילים באוניברסיטה. הפגישה בבחינות עם תלמידי צפת הייתה מלווה בהפתעה של האורחים שזכו לראות את המרצה שלהם לא על גבי המסך, אלא חי וקיים במציאות...". היחס למרצה היה נלהב, נזכר פרופסור משה גרסיאל "פעם כשהתהלכתי בקמפוס, ניגשה אלי סטודנטית ושאלה בהתרגשות גדולה: "'אתה פרופ' גרסיאל?', אני סטודנטית שלך במכללת צפת". לא ראיתי הערכה כה גדולה אצל אף סטודנט שלומד אצלי בקמפוס של האוניברסיטה... מהתנסות זו ומהתנסויות אחרות עליהן נספר בהמשך הספר, למדנו לקחים, בצענו מחקרים ופרסמנו מאמרים בכתבי עת מקצועיים, על נושא שהוא מרתק למדי – השפעת ה"למידה מרחוק" על האינטראקציה בין מרצה לסטודנט. מאחר והמערכת והגישה הפדגוגית הנלוות אליה היו חדשניות, הוזמנו על־ידי משרד החוץ להעביר הרצאות למשתלמים ממדינות רבות ולשתף אותם בידע שצברנו. מערכות ללמידה מרחוק כסביבת מחקר

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=