ברוך אופיר - שינוי

ההוראה מרחוק באמצעות טלקומוניקציה מאפשרת ג. כוחות פדגוגיים: היווצרות כיתות לימוד ומפגש עם סטודנטים בעלי קשת תכונות רחבה יותר ומאפשרת לסטודנטים עצמם אפשרויות יותר גדולות לפעילות גומלין (אינטראקציה) מאשר הכיתה המסורתית, בינם לבין עצמם ובינם לבין המורים / מנחים. בנוסף, באמצעות למידה מרחוק, ניתן לשדר שיעור הניתן על ידי מורה מומחה מהשורה הראשונה, למספר כיתות הממוקמות באזורים פריפריאליים ברחבי הארץ. טכנולוגיה זו מאפשרת לחשוף אוכלוסייה רחבה של תלמידים להוראה איכותית, הן מבחינת רמת המומחיות של המורה והן מבחינת אפשרויות הלימוד (יוסי לב, אריה בן־חיים). הטמעת מערכות הוראה מקוונות מחייבת את מערכת החינוך לגבש שיטות כדי להתאים את מתודת הלמידה לתלמידים בעלי יכולת, עניין ורמה שונים ומכאן חשיבות המחקר הפדגוגי. מערכת ההוראה צריכה תמיד להיות גמישה ומותאמת ללומד. כך למשל, בהשוואה שערך הבנק העולמי, בין המדינות השונות איטליה,סין, הולנד, אסטוניה, אירלנד, פינלנד, בריטניה, ארצות הברית, מובאת סין כדוגמא לשימוש מוצלח בלמידה מקוונת. הסיבה הדומיננטית להתנהלות המוצלחת של מערכת החינוך בסין, היא דווקא הניסיון שצברה סין בתחום זה בעת סגירת בתי הספר בזמן התפרצות מחלת הסארס, לפני כעשרים שנה. הסיבה המרכזית להצלחת סין כפי שהיא מתוארת בדו"ח של הבנק העולמי, היא החשיבות שניתנה לשיקולי הדעת הפדגוגיים. כאמור, אחת הסיבות שעיכבו את שילובו של המחשב במערכת החינוך, היא האמונה שהיתה רווחת שהמחשב ידחק ספרים שהופיעו באותם ימים ועסקו את מקומו של המורה בכתה. בחינוך, תיארו את תהליך הלמידה באמצעות המחשב כפרידה מהמורים כבעלי תפקיד במערכת החינוכית. למרות זאת מהפכת הקדמה התרחשה והיא החלה בארה"ב ובאנגליה. ממשלת אנגליה הקציבה סכומי עתק לפרויקטים שעשו שימוש במחשוב לצרכי הוראה. השקפת העולם המשתנה באותה תקופה, באה לביטוי בספרים רבים ביניהם הספר הפופולרי "חינוך ואקסטזה", שנכתב על ידי ליאונרד כספי. הספר מבטא את הצורך בלמידה חווייתית, כזו שבית ספר לא יודע להעניק. על פי הספר, לימוד חוויתי יכול להתבצע תוך כדי התמודדות עם בעיות פתוחות וניסיון למצוא פתרון בדרך של שאלת שאלות והצגה של פתרונות אפשריים.את הידע יכול התלמיד לרכוש מהמחשב בביתו, המחשב יכוון את התלמיד בתהליך הלימוד ויתאים את רמת הלמידה לעניין וליכולת הלימודית של הלומד. כמובן שהיו כאלה שראו בתהליך זה חוסר הערכה לתרומת המורה בתהליך הלמידה. חשיבות המחקר

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=