ברוך אופיר - שינוי

זיהה את מקום המגע על מסך המחשב וכן זיהה מקום מגע על מסך מקרן המיקרופיש. למחשבים באותה תקופה לא הייתה יכולת להציג גרפיקה ברמה טובה, לעומת זאת בעזרת המיקרופיש יכולנו להציג תמונות ברמה מעולה. זה נתן אפשרות להציג מידע על צג המחשב ולבקש מהלומד להתייחס למידע בעזרת מגע על לוח מקרן המיקרופיש או מגע על מסך המחשב. באותה טכנולוגיה פיתחנו לוח מקשים. הרעיון היה שעל גבי לוח המקשים אפשר היה להציג תמונות שונות באמצעות קלף מצויר, ששולב תחת זכוכית לוח המקשים והמחשב זהה את הקלף ששולב. לדוגמא: קלף חצוי, על חציו כתוב "כן" ועל חציו השני כתוב "לא". המחשב, מקרן המיקרופיש ולוח המקשים, פעלו בצורה מתואמת.על לוח המחשב הופיעה שאלה, על לוח המיקרופיש הופיע תשובה והתלמיד יכול לתת את תשובתו "כן" או "לא" על ידי מגע על לוח המקשים. התוכנה שבנינו אפשרה גם כתיבת שיעורים. Authoring Language זוהי שפה מיועדת לכתיבת שיעורים. כתיבת השיעורים בשפות המוכרות באותם ) היתה מורכבת ויקרה. ולכן למערכת APL , זמנים (בייסיק, פסקל, פורטרן Tutor . שפת Tutor פיתחו שפה מיוחדת המיועדת לכתיבת שיעורים PLATO כללה פקודות מיוחדות שהתאימו לצרכי הלמידה. בספרי ההדרכה לשפת נכתב שהשימוש בשפה זו אינו דורש מיומנות גבוהה בתכנות. השפה Tutor מתאימה גם לאותם משתמשים שאינם מתכנתים. במציאות מצאנו שאנשי החינוך התקשו בלימוד השפה ולכן שילבנו בפרויקט הדב"ם בצה"ל מתכנתים מיומנים מיחידה – אג"ם למחשב. פנינו לכתיבת "שפת קורס" מיוחדת – קלה לשימוש: על מסך המחשב באותם ימים אפשר היה להציג אותיות, מספרים וכן שרטוטים. בשפה המיועדת לעריכת שיעורים שבנינו, כותב הקורס תכנן כל עמוד מהשעור בנפרד. העמוד הכיל טקסט, מספרים וכן שרטוט שהועלה מזיכרון המחשב מתוך מאגר שרטוטים. מכין השיעור יכל לכתוב את הטקסט על המסך, לקבוע את מקומו של השרטוט מתוך זיכרון המחשב וכן לשנות את גודלו. השיעור כלל תמונה גרפית וכן טקסט. כל דף המיועד לשיעור הסתיים בשאלה רב בררתית. כשסיים בונה השיעור את תכנון דף השיעור (טקסט, שרטוט מתאים ושאלה) אוכסנו דפים של השיעור בזיכרון המחשב, כשכל דף קבל מספר. כך שבזכרון המחשב היה אוסף של דפים ממוספרים. ביכולתו של עורך השיעור לקבוע את סדר הדפים שיוצגו ללומד מתוך 100 בהתאם לנושא השיעור. כשכותב השיעור ציין לדוגמא את המספר . כפי שמוצג בשרטוט מימין. 100 מאגר הדפים במקום זה הוצג ללומד דף מספר בו הופיע הסבר כללי – (מבוא) לתוכן השיעור, 100 השיעור התחיל בדף . בסוף הדף הופיע שאלה רב ברירתית. אם הלומד 110 מכאן הועבר הלומד לדף . שגם דף זה הסתיים בשאלה אם הלומד 120 ענה עליה נכון הוא הועבר לדף וכך הלאה. 130 ענה עליה נכון הוא הועבר לדף 100 המשך כן כן כן לא לא לא כן 110 210 220 230 120 130

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=