ברוך אופיר - שינוי

37 / 36 אלא שלמרות זהירותו, טעה ד"ר אוסין והסתבר שמערכת החינוך אינה יכולה לשאת על גבה את הפיתוח של מערכת טכנולוגית ואפילו תהא זו מערכת זולה. מערכת החינוך אינה מסוגלת להתחרות עם ההתפתחות הטכנולוגית של אוניברסיטת אילנוי, שנבנתה על PLATO בעולם המסחרי ולכן כמו מערכת גבי הרעיון של שילוב מחשבים בלמידה – גם פרויקט זה לא הצליח. עם פיתוח המיקרו מחשב זנח מט"ח את הרעיון ושילב את המיקרו מחשב בתוכניותיו למחשוב מערכת הלמידה. החשש השני, פחד המורים בפני שינוי, מלווה את תהליך שילוב המחשב בהוראה עד היום. ד"ר אוסין התמודד עם חשש זה, כשנזהר להימנע מלגעת בטריטוריה של המורים. המערכת הממוחשבת של מט"ח עסקה בתרגול ואמון של החומר שנלמד על ידי המורה בכתה. אכן גם הוא הבין שעדיין חסרה תאוריה לשילוב המחשב בלמידה ולכן גישתו עקפה את הבעיה בעובדה שמערכת הלמידה הממוחשבת, לא נכנסה לטריטוריה של המורה. כך צעד המחשב את צעדיו הראשונים בשנות השבעים המאוחרות למסגרת מערכת החינוך. כאז גם כיום, הנושאים העיקריים שצריכים להילקח בחשבון בניהול תהליך של שילוב מחשב בלמידה הם: . בתחום ניהול מערכות – כיצד ליצור הרמוניה בין כל הגורמים המובילים 1 ומשפיעים על מערכת הלמידה? כיצד להטמיע שנוי וחידוש במערכות למידה? . בתחום החומרה והתוכנה – מהי הקונפיגורציה המתאימה לתחום הפדגוגיה 2 מבחינות יעילות ועלות. . בתחום הפדגוגי – מהי השיטה לשילוב המחשב בלמידה, שילוב שיעצים 3 ויתמוך במאמץ של מערכת החינוך לסייע למורה ולאפשר לו לבטא את יכולותיו הייחודיות וכן לסייע לתלמידים כולם, לבטא את כשרונם ויכולתם. דרך מחשבתו של ד"ר אוסין הגם שהייתה נכונה, הרי שהרעיון שלו בכל זאת לא נקלט. תרומה משמעותית ביותר של מערכת תוא"ם הייתה בטיפול בהישגי התלמידים. מט"ח בשיתוף עם אוניברסיטת סטנפורד בארה"ב, בנו מטריצה שולבו תרגילים שונים X בה שולבו תרגילים בחשבון או משימות בלשון. בציר ציין רמת Y בחשבון מחולקים לנושאים: פלוס, מינוס, כפל, חילוק וכו'. ציר , וכו'). 30 ,20, 10( קושי של התרגילים כל תרגיל שובץ לנושא ולרמה, על בסיס הידע הפדגוגי – פסיכולוגי ועל בסיס הניסיון הקיים. אבל גם זה לא הבטיח מיון מדויק. כאן פותחה גישה שהבטיחה להקטין את הפער הקיים בין יכולת המחשב, שמתפתחת במהירות, לבין ידע התאורטי בפדגוגיה שהתפתחותו היא איטית, בעיה המטרידה את הנושא של שימוש במערכות טכנולוגיות בלמידה גם היום ומקשה על התקדמות הידע התאורטי בפדגוגיה בקצב דינמי, בד בבד עם התפתחות יכולת המחשוב. הקשר בין שיקולים פדגוגיים ומחשבים

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=