ברוך אופיר - שינוי

35 / 34 בחינוך, אולם הידע הפדגוגי שלהם היה מוגבל. התאוריות בפסיכולוגיה וסוציולוגיה שהתחילו להתפתח בשנות השישים, לא ממש הרשימו אותם. . כיוון שלא היה מחקר בנושא – גם לא גובשה התאוריה והמעטפת הפדגוגית 3 לשילוב מחשב בחינוך. כך גדל הדור הראשון שאמור היה ליהנות משילוב מחשב בלמידה, ללא גבוי בתאוריות פדגוגיות. ספרים הופיעו באותה עת וניבאו את כניסת המחשבים לכתה, שיהפכו את המורה למיותר. פרסומים אלה נתנו רוח גבית לשילוב מחשבים בחינוך בניצוחם והכוונתם של אנשי מחשבים, תוך כדי התערבות והשפעה מזערית של אנשי חינוך. הקשר בין שיקולים פדגוגיים ומחשבים למרות הכל, נעשו ניסיונות כדי להתמודד עם הקשיים וליצור מחשב מותאם במיוחד לצורכי הוראה ולמידה. ניסיון מעניין נעשה באוניברסיטת אילנוי בארה"ב, בה בנו מחשב לצורכי .Plato למידה בשם ויעילותה הוכחה בין היתר בפיתוח 1972 המערכת הותרה לשימוש בשנת קורסים לסטודנטים בבתי ספר, במגוון נושאים: כימיה, מוסיקה, מתמטיקה ועוד. ) מיוחדת Authoring Language( הייתה שפת מחשב Plato למערכת (כיוון שכתיבת קורס באמצעות שפות מחשב Tutor לכתיבת קורסים בשם אפשרה לקיים פורומים PLATO .) באותה תקופה הייתה יקרה ומורכבת מאוד בין המשתתפים, לוחות מודעות, חדרי צ'אט, שיתוף מסך. המערכת כללה מספר תכונות שימושיות לפדגוגיה, כולל גרפיקה ברמה מעולה הנדרשת כל כך להוראה (תמונה טובה מאלף מילים) המשתלבת עם טקסט, מסך מגע, הערכה של תשובות טקסט חופשי. היו גבוהות כיוון שהייתה אמונה שהמחשב Plato הציפיות בהשקת מערכת הוברר שבנית מחשב במיוחד 2006 בשנתישתלב בתוכניות הלמידה. להוראה הינה טעות, כיוון ששוק הלמידה אינו גדול דיו כדי נסיון מעניין נוסף היה לתמוך בפיתוח יקר של מערכות מחשב. , שחזונו בשנת Nicholas Negroponts של OLPC הפרויקט ללא מטרות רווח , והפעלתו על־ידי $100 היה פיתוח מחשב מיוחד להוראה במחיר של 2005 ) לשם הפצתו ברחבי העולם, במיוחד במדינות Sugar( מערכת הפעלה כוללנית המתפתחות – הפרויקט נכשל. כשלונו נבע בעיקר בגלל חוסר תמיכה, חוסר גמישות בבחירת מודל פדגוגי וידע מוגבל של המורים בהפעלת מערכות המחשב. כך, כל ההשקעות העצומות בבניית מחשב מותאם להוראה - ירדו לטמיון. קבלתי מלגה מ"קרן אבי הישוב", ללימודים באוניברסיטה של 1977 בשנת לונדון, לקראת קבלת תואר שלישי. כאשר שבתי ארצה בתום הלימודים, האלוף אמיר דרורי, ראש מחלקת ההדרכה בצה"ל, הציע לי להשתלב ברעיון של שימוש במחשבים להדרכה בצה"ל (פרויקט הדב"ם – הדרכה באמצעות מחשבים). רכשנו בפרויקט הדב"ם, במסגרת Plato את ניסיוננו בהפעלת מערכת פרויקט ההדרכה של מה"ד לימדנו את הנושא: "אוירודינמיקה" בבית הספר

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=