ברוך אופיר - שינוי

29 / 28 בימינו, המשימה החינוכית היא לחנך ולעודד תלמידים סקרנים בעלי יכולות יצירתיות, לגרום לתלמיד לשאוף לתרום לחברה שלנו ועם זאת לתת דרור להפקת המירב מיכולותיו ורצונותיו של האינדיבידואל. אנו זקוקים למצב שבו שני כוחות אלה – מסגרת החברה ויכולותיו של הפרט, יפעלו בהרמוניה, ישלימו אחד את השני. אך לא תמיד זה אפשרי. בימינו, לעתים קיים ניגוד בין צורכי הפרט לבין מטרות החברה וניגוד זה בא אז לידי ביטוי בהתנגשות החזיתית בין קבוצות אנרכיסטים המתנגדים לכל התארגנות כלכלית חברתית, ,G7 לבין המערכות הממוסדות. לדוגמא, מאבקם של האנרכיסטים בארגון המדינות המתועשות, 8 חברות G7 העוסק בדיון בנושאי כלכלה וחברה. בארגון מהכלכלה עולמית: ארצות הברית, רוסיה, קנדה, יפן, גרמניה, 65% המייצגות צרפת, איטליה ובריטניה. התנועה האנרכיסטית דוגלת בביטול כלל המבנים ההיררכיים, בביטול מוסד המדינה. הם נוקטים בעמדה לפיה לכל מערכת חברתית היררכית יש השפעה שלילית משמעותית. לדעתם החברה צריכה להיות מורכבת בעיקר מיחידים עצמאיים וחופשיים, הפועלים לסיפוק צרכיהם. הרעיון המרכזי הוא שלכל יחיד יש זכות לקבל החלטות על חייו. אנטיתזה לגישה שהייתה מקובלת בגל הראשון והשני. ג'ון קנדי נשיא ארה"ב, אמר בנאום ההשבעה שלו: "בידכם עמיתי האזרחים, יותר מאשר בידי שלי, נתון גורלה של התקופה שלפנינו, לשבט או לחסד." הסכים איתו נשיא ארה"ב אובמה, שאמר חמישים שנה מאוחר יותר: "ארצות הברית נשענת על האמונה והנחישות של העם האמריקאי". שיתוף, הבנה ותמיכה, הסכמה והזדהות בין האזרח לבין השלטון, הוא תנאי הכרחי לכל רפורמה ושינוי. לשם כך דרושה פתיחות ונכונות לראיה אובייקטיבית ואמיתית של המציאות. ידע אינו מספיק לצורך כך – חשוב גם החינוך לערכים. דילמה זו התגלתה ביתר שאת בימינו, בעת המלחמה במגפת הקורונה. הממשלה קבעה שצריך להתחסן, אך היו כאלה שאמרו: "אני אדון לעצמי ולבריאותי, אני יודע טוב מהמומחים מה נכון לעשות וזה לא אכפת לי אם אומרים שאני גורם להפצת המחלה". מציאות זו מדגישה שמלבד העברת ידע, מערכת החינוך צריכה להקנות לתלמיד ערכים, רגישות לבעיות המתעוררות בחברה בה הוא חי. מכאן חשיבותם הרבה של הלימודים במקצועות ההומניסטיים במערכת. כיצד תתמודד מערכת החינוך בעולם שבו קיימים שני הצרכים, הצורך בהגשמה של מטרות החברה ועם זאת חופש מוחלט של הפרט לקבוע מה נכון בעיניו? אכן בגל השלישי מערכת הלמידה עומדת בפני אתגרים, הדורשים הבנה תאורטית ומעמיקה יותר של התפתחות הידע, של תהליכי חשיבה וההתנהגות החברתית של האדם. תחומים אלה זכו לתשומת לב והתפתחות בין השנים , עם גיבושן של תיאוריות בתחומי הפסיכולוגיה והסוציולוגיה. 1990-1930 האם יש חוקיות בשינוי?

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=