ברוך אופיר - שינוי

27 / 26 לפני הספירה) נחשב לאבי הפילוסופיה המערבית והוא 399-470( סוקרטס חקר בעיקר את "תורת המידות" בניהול החברה והמדינה. סוקרטס ראה ב"סגולה הטובה" ערך עליון וחלק ממנה הוא החיפוש אחר ההגדרה הנכונה. כדי לדון בנושא המוסר, סוקרטס נהג ללכת ברחובות אתונה ולשאול כל אדם שפגש, שאלות על העולם בו אנו חיים. סוקרטס השתמש בשאלות ששאל ובתשובות שקיבל, כדי ללמוד את תפיסת העולם של בן או בת שיחו. הידע שסיפקו הנשאלים, שימש אותו בוויכוחים איתם ובכלל, כדי לגבש את טיעוניו ואמונתו. השיטה של סוקרטס הביאה את המתווכחים עימו ברחובות אתונה לחשוב, להתעמק, להעביר ביקורת ולפעמים אף לשנות את השקפת עולמם, את הידע בו האמינו או את התנהגותם. במקרים רבים נוכח האדם בטעות של עמדותיו ואמונתו. יכולת ההשפעה והשכנוע של סוקרטס, בגלל השיטות הפדגוגיות בהן נקט, הביאו להשפעתו הגדולה על תושבי אתונה ויחד עם זאת להעלאת האשמות נגדו. במושגים של ימינו, היינו אומרים שסוקרטס פיתח שיטת למידה שלמה, המבוססת על ניסיונו בוויכוחים עם אנשי אתונה. שיטתו דומה לשיטה המקובלת היום, לפיהן התלמיד רוכש ידע תוך כדי דיון, הבעת דעה ומתן תשובות לטיעוניו – ). ביקורת על דרישות החברה לא הייתה Enquiry Approach( " "שיטת החקר , התנהל משפטו 70 לפנה"ס בהגיעו לגיל 399 מקובלת בתקופה זו ועל כן, בשנת באשמת כפירה באלים והשחתת מידותיו של הנוער. סוקרטס נמצא אשם והוצא להורג בשתיית רעל. . הייתה זו השנה 1955 מציאות אשר היוותה נקודת מפנה התחוללה בשנת הראשונה שבה אנשי השירותים והצווארון הלבן עלו במספרם על אנשי הצווארון הכחול. תקופה זו זכתה לכינוי "דור הידע". ההתפתחות הכלכלית שהחלה לצבור תאוצה, היוותה כר הזדמנויות לאנשים בעלי רעיונות מקוריים ויצירתיים, כמו אלה שאכן התגלו והביאו לפיתוחם של הפלאפון, המצלמה הדיגיטלית, מכשור רפואי מתקדם, אמצעי תקשורת בין אנשים, הוויז שבאמצעותו אנחנו מנווטים לכל מקום מכל כלי רכב ואפילו לירח הגענו וחזרנו לכדור שלנו. כל אלו הם חלק ממערכת כלכלית ליצירת עושר שאינה מבוססת עוד על כח אלא על מוח. העבודה הגולמית של העידנים הקודמים הוחלפה בידע, כמו שהגדיר זאת וינסטון צ'רציל "האימפריות של העתיד הן אימפריות של שכל". נחזור עם כן לתחום החינוך. כדי שיהיה ניתן לחנך תלמיד לחשיבה עצמאית ויצירתית, שיטות הלמידה השתנו. הלימוד נעשה אינדיבידואלי או בקבוצות קטנות. המערכת החינוכית החלה לעודד את התלמידים לבטא את מחשבתם, עמדתם ורעיונותיהם. בעבודות חקר שהוגשו נתנו לתלמיד לבטא את יכולתו וזאת במקום שינון מדוקלם של חומר לימוד. המחקר האקדמי גויס גם הוא למשימה זו ונעשו מחקרים חינוכיים בנושא היזמות ובנושא חשיבה יצירתית, זאת כדי לברר מהם המשתנים המעודדים את הלומדים לחשיבה ויזמות. סוקרטס – קשר בין מדע ודת ואז הגיע דור הידע

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=