ברוך אופיר - שינוי

25 / 24 על דברי המורה. אופי השיעורים התנהל בהתאם וחייב את התלמידים לקום ולעמוד לכבודו של המורה עם כניסתו לכיתה. שיטת הלימוד כללה לימוד בעל פה של חומרים משמימים, לצד טיפול ביד קשה בתלמידים שהפרו את החוקים הנוקשים והברורים. בצורה כזו השיגה המערכת שליטה מלאה על ייעודם והכיוון שבו יתפתחו התלמידים ווידאה שאלה יהיו לצורכי השלטון באותה התקופה. התקופה החקלאית וכמו כן התקופה התעשייתית, התאפיינו בהשלטת משמעת קפדנית. בתקופה החקלאית המנהיג היה האדם הזקן והחכם במשפחה ועל פיו נשק דבר. ההיררכיה הייתה ברורה לכל והמטרה הייתה לקיים את המשפחה. האינדיבידואל הכפיף את רצונותיו והתנהגותו לצורכי המשפחה או השבט. כך גם בתי החרושת בתקופה התעשייתית, שפעלו ביעילות תחת המשמעת הקפדנית שהייתה מיושמת על ידי מנהלי העבודה ואפשרה לשלוט בפועלים, המבצעים את אותה עבודה ליד הסרט הנע במשך שעות ארוכות לאורך היום. תנאי החיים הקשים והמשמעת הקפדנית הנהוגה בכל מסגרות העבודה והחינוך, הכתיבו מבנה חברה ברור וקשוח וזאת על חשבון רווחתו של הפרט. נודה על האמת, תרבות של עבדים. כל דבר נעשה בפקודת המנהל, בפקודת המנהיג, בפקודת השליט והציות היה ללא דופי. החקלאות נוהלה על ידי אריסים, שלא התחשבו בעובדיהם. הפאודליזם הבטיח את קיום החקלאות. הקרקע ניתנה על ידי האדונים, לנאמנים. האדון היה השופט והשולט על אלו שעבדו את אדמתו, עליהם היה לעמוד בתפוקות ובתנאי העבודה ואותם פועלים שלא עמדו במכסות הנדרשות, נענשו ביד קשה, לעיתים עד מוות. חומת סין הגדולה נבנתה על ידי הקיסר הראשון של שושלת צ'ין, בין השנים לפנה"ס ובנייתה נמשכה עשר שנים. רבבות פועלים גויסו למשימה 206-221 זו ועבדו קשה מבוקר עד ערב, יום אחר יום בתנאי עבדות. הם סחבו אבנים כבדות על גבם בלא יכולת של ממש למחות או לערער על תנאי העסקתם. צורכי הפרט לא נלקחו בחשבון כלל וכדי להבטיח ציות מוחלט, לאורך החומה חנו כוחות צבא, שהבטיחו את המשך העבודה כמתוכנן ומנעו בכוח כל ניסיון מרד או התנגדות להוראות. הפועלים הרבים שמתו כתוצאה מהעבודה הקשה בתנאים מחפירים, נקברו בשולי השדה הקרוב לחומה. המחישו באופן אכזרי את עצמת שליטת המנהיגים 15־ המלחמות במאה ה בנתיניהם. תורת הלחימה פותחה בראש ובראשונה בהתאם לכלי הנשק שהיו בשימוש – חנית, חרב, חץ וקשת, נשק קר שאינו מאפשר פגיעה מדויקת מרחוק ולכן רוב הקרבות הוכרעו פנים אל פנים. קבוצות גדולות של לוחמים משני צידי המתרס, מצוידות בחרבות ובחניתות, צעדו זו לקראת זו כדי להילחם פנים אל פנים בקרב עקוב מדם. אך אנו עוסקים בחינוך ובית הספר באותה התקופה, אף הוא וכמו תמיד – שירת את מטרות החברה. משנתו הייתה סדר, משמעת ובעיקר ציות. זאת כדי ההיסטוריה של התפתחות שיטות הלמידה

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=