ברוך אופיר - שינוי

21 / 20 בחברות בתחום המסחרי, המושתתות על נתונים אובייקטיביים, ההקרבה והנכונות להסתכן לפעמים נותנים פירות, יש כאלה שנכשלים ויש בודדים שמצליחים. החברה לוקחת אז את המצליחים ומקדמת אותם. לעומת זאת, במערכת החינוך אין מקום לכישלונות ולכן המדינה חייבת להתערב. מערכת החינוך צריכה להיות ציבורית, להיות בעלת יכולת להתמודד עם צורכי המדינה. האם יש בנמצא פתרון למצב זה? אולי. נוכל לומר כסיכום של שנה, את הדברים הבאים: 50 מחקר ארוך טווח לאורך המחשב הוא סוג של "שינוי" שנכפה על מערכת החינוך והמערך המחקרי צריך לספק את הדרכים להטמעת "שינוי" במערכת החינוך. הספר מציג היסטוריה של מחקר להטמעת שינוי בחינוך. נחקרו משתנים הקשורים במורה, בכתה, בלומד, נבדקו עמדות ומגמות של משרד החינוך, נבדקו המטרות של הקרן המממנת את תהליכי המחקר הניסיון שרכשנו מאפשר לגבש מודל להטמעת שנוי במערכות מורכבות. תוצאות המחקרים הניבו הבנה לגבי משתנים שונים המשפיעים על תהליך הטמעת מחשבים בחינוך. המסקנות הן גנריות ונותנות כלים לתכנון הטמעת "שינוי" בחינוך, בנושאים שונים. מסקנות אלו אוגדו לתאוריה כוללת שמלווה תהליכי שינוי במערכת למידה. הפרק האחרון של ספר זה, מדגים את ניסיוננו להטמעת הוראה ממוחשבת. בפרויקטים שבוצעו בשדה, בהם אנו מדגימים כיצד התאוריות שגובשו במחקרנו, מלוות את התהליך של הטמעת מחשבים בהוראה. תוצאות המחקרים שבוצעו במשך השנים, משמשות בסיס לשיקול דעת להמשך ניהולו של הפרויקט. מערכת החינוך מורכבת ממורים, תלמידים, מנהלים – ארגון של אנשים. הספר מציג דרך חשיבה הוליסטית, להטמעת "שינוי" בארגון, תוך הנחיית הקורא לדיון בשמונה נושאים: . השפעת צורכי קיום של האדם על שיטות למידה והעברת ידע בין דור לדור. 1 . המאבק להישרדות והשפעתו על מבנה המשפחה, תפקודה ודרך החשיבה 2 של האדם. . מתודות העברת ידע בתקופה המודרנית, להקניית חשיבה יצירתית ויזמית. 3 . יכולת המחשב ככלי עזר להשגת מטרות רכישת ידע. 4 . חשיבות המחקר והתאוריות הקלסיות במדעי החברה, להגדרת תפקיד 5 ה"מתווכים" בין הלומד למקור הידע. . הגדרת משתנים ושיטות מחקר בתהליך הטמעת המחשב . 6 . מושגים במדעי החברה ככלי לשיפוט ועיצוב תהליכי הטמעת "שינוי" 7 בלמידה. . מודלים לקבלת החלטות בתהליך הטמעת "שינוי" במערכות למידה. 8 כך זה התחיל

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=