לעומת היכולת לראות את הנולד של אנשי התעשייה המסחרית, למחקר החינוכי לא הייתה תשובה לשאלות שהתעוררו בשדה החינוך, שם לא ראו מבעוד מועד את הפוטנציאל של מערכות שמאפשרות שינוע ידע ואת יתרונן המחקר בחינוך לא עסק בתהליך ההתמודדות עם צורכי מדינה מודרנית. בשאלות הקריטיות: מהי המתודה של הכנסת "זום" למערכת? מהו מקומו של המורה בתהליך הלמידה המשלבת מיחשוב? לא גובשו מודלים שנבנו על גבי הפרדיגמה הקיימת, שיאפשרו שיקול דעת בתהליך הטמעת המחשבים בחינוך. מערכת החינוך לא הייתה מוכנה להתמודד עם הצורך של שילוב מחשב בהוראה וזאת למרות הפערים העצומים ברמת הלימוד ובהישגים בין מרכז הארץ לערי הפריפריה. הנה כמה סיבות אשר מנעו ממערכת החינוך לשלב מיחשוב בהוראה: א. המחקר החינוכי מתבצע על ידי חוקרים יחידים, בעוד שנושא שילוב מחשבים בהוראה דורש עבודת צוות, הכוללת אנשי מחשבים מומחים בטכנולוגיה, פסיכולוגים, חוקרים בתוכניות לימודים ובחינוך. היות והנושא הוא רב תחומי, המחקר והיישום דורשים ניהול וידע מורכבים ורב תחומיים. ) – שהן מערכות Complex system( החינוך עוסק במערכות מורכבות הבנויות מחלקים שונים ביניהם יש קשר מורכב. כמערכת אחת יש להם תכונות שאינן נובעות באופן פשוט מתוך התכונות של המרכיבים הבודדים. ב. המחקרים צריכים להיות רלוונטיים ויישומיים וחייבים להתמודד עם בעיות קימות במערכת החינוך. ג. שיטת המחקר צריכה להיות מעגלית: לגבש תזה, לבדוק את תקפותה ליישמה ), אינטראקציה בין משתנים, Detection( שוב וחוזר. זו שיטת המעקב ) הנהוגה היום במחקר בתחום החינוך. Control( לעומת שיטת הבקרה ד. המחקר בנושא שימוש במחשבים בהוראה הוא יקר ודורש יכולת ניהולית ברמה גבוהה, כיוון שצוות המחקר צריך לעסוק ביישום שימוש במחשבים בשטח, בהפעלת מורים, תלמידים וקובעי מדיניות חינוכית. ה. קרנות המחקר התחרותיות נותנות תקציב לתקופה קצרה, לעומת זאת On going המחקר בתחום הטמעת מחשב בהוראה, הוא ארוך טווח .Research ו. על שיטות הדיון והסקת מסקנות לדון על סמך תאוריות ושיטות מחקר עדכניות, המתפתחות בד בבד עם הצרכים של השדה עקב בצד אגודל, לעומת זאת מערכת החינוך מתבססת על תאוריות שרובן פותחו בחלק הראשון של המאה שעברה. ז. החוקר בתחום החינוך צריך לשרטט לעצמו את כיוון ההתפתחות של הנושא ואת הדרך להתמודד עם הקשיים, זאת על בסיס הספרות הקיימת וההיסטוריה של ניסיונות העבר. כמו בכל תחום הפתרון טמון באנשים.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=