ברוך אופיר - שינוי

17 / 16 : "להערכתי בעתיד הלא רחוק המחשב IBM ניבא דוד הכהן מנכ"ל 1970 בשנת ימלא תפקיד חשוב בחינוך... ". ניבא ולא תיאר לעצמו עד כמה חזה את העתיד נכונה. פיתוח מעורבות המחשב בתחומים שונים בעולם באותם ימים, אמנם היה עדיין בשלביו הראשונים ובוודאי שתחום החינוך לא היה הראשון בו יעשה מאמץ ליישום המחשב, הרעיון לשלב מחשבים בחינוך היה בגדר מדע בדיוני. בימים ההם פעלו בעולם מחשבים בודדים בתחומים שונים, ובוודאי לא נעשו ניסיונות לשלבם בחינוך. איך חוקרים אם כך מצב שאולי יתממש בעתיד? במדעים מדויקים קיימת שיטת הערכה של מצב לא ידוע, על בסיס נתונים ידועים מהעבר, שיטת הערכה זו קרויה "חיוץ" (אקסטרפולציה). לפיה, ניתוח של ההתפתחות במשך עשרות שנים, מהווה בסיס להנחה ברמה גבוהה מאוד של הסתברות, לגבי כוון ההתפתחות המשוער בשלב הבא. לפי גישה זו יכולנו להעריך את הצרכים העתידיים של החינוך, על בסיס ניתוח השנויים בצרכים שהתרחשו בעבר. באותן שנים לפרופסור IBM לירות, שתרמה חברת 30,000 בסכום של אליעזר שטרן, ראש המחלקה לחינוך, העמדנו מסופי מחשב בשני בתי ספר – תיכון הרוא"ה ברמת גן ובישיבת נחלים. חברנו את המסופים למחשב המרכזי באוניברסיטת בר־אילן (אינטרנט לא היה בימים ההם), ולכן יצרנו קשר עם בתי־הספר באמצעות קווי נל"ן. זה היה הפרויקט הראשון בישראל של למידה מרחוק – התלמידים בשני בתי הספר התיכוניים למדו מתמטיקה, בלימוד .APL מרחוק באמצעות מחשב. השיעורים נכתבו בשפת כך זה התחיל... נסביר מהיכן הצורך בלמידה מרחוק. הרי הידע הוא כוח, על כן המדינה המודרנית חייבת להיות בעלת יכולת לשנע ידע ממרכזי ידע, לאזורים מוגבלים ביכולת הוראה, ממקום בו קיימים מורים טובים, למקום בו קיים מחסור במורים, בכך לאפשר לכל לומד על פני המדינה כולה, לרכוש ידע ולבטא את יכולתו וכשרונו. בעיה זו קיימת בעולם כולו ולא רק בארצנו. באמצעות למידה מרחוק מערכת החינוך יכולה לכוון ולהנחות את הידע המועבר לתלמידי בתי הספר ובכך לשנות את תכני הידע, בהתאם לצורכי החברה. סקירת הספרות העוסקת בהתפתחות גישות פדגוגיות של למידה ורכישה של ידע, מראה שלמידה מרחוק עשויה לסייע למערכת החינוך להשיג את מטרותיה. כאמור, מערכות למידה מרחוק עדיין לא יושמו בחינוך ולכן יזמנו אנחנו פרויקטים של למידה מרחוק, כדי שפרויקטים אלה יוכלו להוות שדה מחקר ובכך להקדים את צורכי העתיד. , התרכזו מחקרינו בבדיקת יעילותה של 1970 במהלך השנים החל משנת מערכות למידה מרחוק לנושאים שונים: מתמטיקה, מדעי הטבע, מקצועות

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=