שימש במשך שנים כפרופסור חבר בבית־הספר לחינוך באוניברסיטת בר־אילן. ברוך אופיר סיים תואר ראשון בפסיכולוגיה ופיסיולוגיה באוניברסיטת בר־אילן, תואר שני באוניברסיטה העברית במחלקה להוראת המדעים, ותואר שלישי באוניברסיטה של לונדון במלגה מלאה של "קרן אבי הישוב". היה בין מייסדי פרויקט ההדרכה באמצעות מחשבים (הדב"ם) בצה"ל. D+A הוצאת 3 6230000017 0 דאנאקוד הציע פרופסור ברוך אופיר להקים מערכת של למידה מרחוק, שנים רבות 70־ כבר בשנות ה לפני שקמה ונפוצה רשת האינטרנט בעולם, לפני תחילת השימוש ברשתות החברתיות ולבטח ,IBM ודומיהן. עם תרומה צנועה מחברת ZOOM- , ה SKYPE- זמן רב לפני פיתוח תוכנות ה הוא הקים מערכת למידה מרחוק, מושתתת על קווי טלפון נל"ן (נקודה לנקודה), אשר תמכה בלימודי מתמטיקה ונושאים אחרים. מאז חלף יובל שנים אשר במהלכן הלמידה מרחוק הפכה למרכיב קבוע במערכת החינוך האקדמית והמסחרית. מגפת הקורונה החדירה את הלמידה מרחוק גם למערכת החינוך הטרום אקדמית – בי״ס יסודי ותיכון, ולמערכות החינוך של אירגונים עסקיים וציבוריים בארץ ובעולם. הספר שלפנינו הוא מעין שילוב של "ספר היסטוריה", המתאר את חדירת הלמידה מרחוק לישראל ושל ספר תיאוריה ומתודולוגיה, המסביר את יסודות התורה של למידה מרחוק, כיצד להטמיע אותה וכיצד להשתמש בה. זהו ספר מרתק אשר עשוי לעניין לא רק אנשי חינוך והיי־טק אלא גם את הציבור הרחב ששואף להבין כיצד הגענו להיות אומת ההיי־טק. פרופסור ניב אחיטוב בספר שלפנינו סקירה מרתקת של חיפוש אחר הדרכים הנכונות ליישום הוראה מקוונת, הדומה לחציית נהר סואן, ללא גשר, שבו יש לדלג מאבן אחת לאבן אחרת ללא סדר ברור ומוכתב. לפעמים נכשלים ונופלים למים ולפעמים מצליחים ומגיעים לאבן יציבה – אולם ההתקדמות נמשכת, לפעמים נתקלים באבנים המצביעות על מסלולים חדשים ובספו של דבר מגיעים לגדה שממול. תיאור המחקרים האקדמיים המובילים לניסויים מעשים ויישומים בבתי ספר, הם אבני הנהר שבעזרתן מדלג המחבר בכדי לזקק את הידע ולנסח את הדרך הנכונה לטיפול בסוגיות אלו. במידה רבה חסך המחבר מהמתעניינים בהוראה מקוונת את הסיכון להירטב לשווא, בהצביעו על אבנים נכונות שמומלץ להשתמש בהן. פרופסור עמנואל גרינגרד לפני כעשור במסגרת "קרן ילדנו לאן", חשף בפנינו פרופסור אופיר פרויקט ייחודי בשילוב מחקר – "למידה מרחוק", שהייתה אז "עוף מוזר". הפרויקט פעל במסגרת בתי הספר בנתניה, בקרב תלמידים יוצאי אתיופיה ובמסגרות נוספות. כיום מופעל פרויקט בשיתוף אוניברסיטת בר־אילן, בלימודי ארץ ישראל. התלמידים ממקומות שונים בארץ לומדים קורס אוניברסיטאי, המאפשר להם לזכות בקרדיט אקדמי, שעומד לזכותם כשישתלבו בלימודים אקדמיים. הקרן רואה חשיבות גדולה בהנגשת אזורי הפריפריה, במתן הזדמנות לכל תלמיד לבטא את יכולותיו, לכן הפרויקט מומן על־ידי הקרן וכן מעניקה הקרן מלגות לימודים לתלמידים שאינם יכולים לשאת בעול הכלכלי. פרופסור דוד קאסוטו, יו"ר קרן ילדנו מרכזי תקוותנו
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=