11 / 10 ספרו של פרופ' ברוך אופיר מופיע ממש במועד נכון. זאת היא סקירה מרתקת של חיפוש אחר הדרכים ה"נכונות" ליישום הוראה מקוונת. היא מזכירה תהליך של חציית נהר סואן, ללא גשר, שבו יש לדלג מאבן אחת לאבן אחרת ללא סדר ברור ומוכתב. לפעמים נכשלים ונופלים למים ולפעמים מצליחים ומגיעים לאבן יציבה – אבל היא לא בהכרח בכיוון שמוביל למקום הרצוי בגדה השנייה. אולם ההתקדמות נמשכת; לפעמים נתקלים באבני המצביעות על מסלולים חדשים, ובספו של דבר מגיעים לגדה שממול. זהו מסע היסטורי של רעיונות, ניסיונות, חיפושים, מחקרים ויישומים המכיל מנעד רב של נושאים. המחבר מתחיל את מסעו בברור הצורך בלמידה מקוונת ובחוסר ההצלחה של מערכות החינוך לשלב מיחשוב בהוראה. הוא כורך את הדיון בסקירות היסטוריות של מודלים של שיטות למידה ובניתוח הקשר הקיים בין שיקולים פדגוגיים לבין המיחשוב – נושא שאינו מובן די צורכו, לא רק על־ידי אלה הנרתעים ממנו אלא גם על־ידי המאמצים אותו. לאחר הצגת ההתפתחות של תיאוריות מדעיות ובניית תכנית לימוד מוצגת, בפירוט, הדרך להגדרה של מטרות הלמידה שהיא בסיס ההוראה הנכונה. המחבר דן במעמדו ובתפקידו של המורה בעידן ההוראה המקוונת, החושש לפעמים שיידחק החוצה מהמערכת, בעוד שהאמת היא שתפקידו, כמתווך, הוא בעל חשיבות עליונה בהטמעת המערכת והתמיכה בתלמידיו. המעבר המקשר שנבנה בין המחקר האקדמי למסקנות האופרטיביות, שנבחנו בניסויים מעשיים בבתי־ספר, מסתכם בתפריט מדוקדק של המורה/המתווך האידאלי. תיאור המחקרים האקדמיים המובילים לניסויים מעשים ויישומים בבתי־ ספר הם אבני הנהר שבעזרתן מדלג המחבר בכדי לזקק את הידע ולנסח את הדרך הנכונה לטיפול בסוגיות אלו. במידה רבה חסך המחבר מהמתעניינים בהוראה מקוונת את הסיכון להירטב לשווא, בהצביעו על אבנים נכונות שמומלץ להשתמש בהן. פרופ׳ עמנואל גרינגרד ישראל. IBM פרופ׳ עמנואל גרינגרד, בכיר לשעבר בחברת יועץ במיט"ל – מחב"א, מרכז לקידום שימוש בטכנולוגיה להוראה ולמידה במוסדות להשכלה גבוהה בישראל ייסד את המחלקה להנדסת תוכנה בשנקר – בי"ס גבוה להנדסה ולעיצוב ועמד בראשה שנים רבות. הוציא ספרים רבים בנושא אינטרנט ולימוד מקוון.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=