הצצה לבית שבו החללים נקראים לא באחת אלא בשלבים, וגם אלה החבויים תוכננו ועוצבו לפרטי פרטים: מסתבר שגם ברוב הבתים מוקפדים, המשקפים במדויק את המאוויים והטעם שלנו, החללים שסמויים מהעין, לא ממש זוכים לטיפול הראוי. בבית שתכננו שרה ונירית פרנקל, עבור משפחה בת חמש נפשות, באחד היישובים בשרון, גם האזורים המוצנעים טופלו לפרטי פרטים - משירותי האורחים שבקומת הקרקע ועד לממלכה הקסומה לשלוש הבנות.

 

על מגרש פינתי באחד מיישובי השרון, נבנה ביתם של זוג הורים בגילאי ה-40 (הוא בעל מקצוע חופשי והיא אשת קולינריה) ושלוש בנותיהן הקטנות. “במשך לא מעט שנים המגרש עמד שומם, בעיקר בשל תנאים ומאפיינים לא ממש אידיאליים שהניעו רבים מלרכוש אותו”, מסבירה נירית פרנקל, מבעלות המשרד ‘פרנקל אדריכלות ועיצוב’, שתכנן ועיצב את הפרויקט. “הוא פונה אל עבר שני רחובות, שאחד מהם פותח רק לאחרונה, ושני קווי המגרש הקדמיים הגבילו את פריסת הבית על פני המגרש. יש בו גם הפרשי גובה מאתגרים ועדיין, בעלי הבית ראו בו הזדמנות וטוב שכך. הוא ממוקם באזור מוצלח של היישור, פונה בחלקו לפרדס בתולי ובניגוד לרבים אחרים, הם דווקא ראו בשני הרחובות השקטים שעוטפים אותו יתרון משמעותי”.

 

 

“לבני הזוג היו שתי בקשות מרכזיות: מכיוון שבעלת הבית היא אשת קולינריה וככלל מדובר במשפחה שמאוד אוהבת לארח ולבשל, חשוב היה להם שיכולות הבישול והאירוח יהיו גמישות ומגוונות. בקשה נוספת היתה לייצר ממלכה פרטית עבור הבנות, שבה יוכלו לשחק וליצור- מרחב ניטרלי בהווייתו שיוכל להתפתח איתן עם השנים, שמנותק לחלוטין מהחלל הציבורי. הממלכה שלהן היא רק דוגמה אחת מבין רבות בבית הזה, של אזורים שנגלים בשלבים. תוכננו דלתות ומעברים נסתרים שכלל לא ברור מה יש מאחוריהם, מה שמעצים את ממד הסקרנות”.

 

 

 

הבית תוכנן על פני 3 מפלסים בני כ-130 מ”ר כל אחד: “קומת הקרקע מכילה את הפונקציות הציבוריות: הסלון, פינת האוכל והמטבח הגדול; שירותי האורחים ופינת משפחה בעלת אופי דיי ייצוגי, שתוכננה בסמוך למטבח. הקומה העליונה היא קומת חדרי השינה ובה תוכנן מאסטר ההורים, סוויטת שינה עבור הבת הבכורה וחדר שינה גדול ומרווח עבור שתי הבנות הצעירות שבעתיד ניתן יהיה לחלק בעזרת מחיצה. השתיים חולקות חדר רחצה משותף ובנוסף, בקומה הזו תוכנן גם חדר השירות והכביסה. בקומת המרתף, שמוקפת בחצרות אנגליות שמכניסות לתוכה אור ואוויר טבעיים, תוכנן אזור המשחקים והיצירה של הבנות ובסמוך, המשרד הביתי של האב”.

 

 

“הבית משלב בין כמה תמות עיצוביות בולטות כשהמעטפת החיצונית תוכננה בקווים נקיים-תעשייתיים ומנגד, התחושה בפנים חמימה יותר הודות לאלמנטים כפריים לצד פרטי בוהו-שיק. בפרט בקומת הקרקע, חשוב היה להם ליצור פתיחות כמה שיותר גדולה ועל אף שהמגרש אינו מאוד גדול לכאורה, החזית הפנורמית שפונה לאזור האירוח החיצוני מייצרת תחושה של מרחב פתוח ואוורירי”.
“תכננו ויטרינה שעוטפת את אזור פינת האוכל והסלון ומקשרת בינם לבין חצר האירוח, כשברקע נגלית מעטפת הגינה הירוקה ומיד לאחריה גם הפרדס שממוקם בצידו השני של הרחוב. חזית נוספת של הסלון פונה לחזית הרחוב הפעיל יותר, ושם תוכננה ויטרינה גדולה מערבית שתורמת לספקולציית האוויר באגף כולו. גם במטבח ישנו מפתח גדול- חלון רחב שמכניס ששפע של אור ואת הירוק פנימה. בקומה העליונה יצרנו פתחים צרים וארוכים יותר עד לגובה הרצפה, שמשווים לחדרים מראה גדול יותר ומשתלבים היטב בחזיתות הנקיות”.

 

 

 

 

“בתוך כך, הגבהנו את הבית ככל הניתן ביחס למפלס הרחוב ובהיקף עבדנו עם עצים וצמחיה בשתילה צפופה על מנת לייצר הפרדה מתבקשת ממנו. בחצר האירוח תוכננה בריכת שחיה הידראולית שמאפשרת לבני המשפחה לארח על פני המשטח המרוצף כולו. בסמוך תוכננה פינת לאונג’ ומיד לאחריה פינת B.B.Q והסעדה”.

 

 

“עם פתיחת השער הראשי נגלית לעין החזית הקצרה והצרה מבין חזיתות הבית. השביל שמוביל אליה חופה בריצוף אבן ומשני צדדיו נשתלו צמחיה ארצישראלית ועצי הדר ואלה בוגרים. בסמוך לדלת הכניסה הוצבו אדניות מפלדת קורטן בהן נשתלו צמחי תבלין. מכיוון שדלת הכניסה אינה פונה לחזית הרחוב יכולנו לייצר אותה מפרופיל ברזל בלגי וזכוכית, כך שהיא מייצרת תחושת פתיחות מדודה ומכניסה פנימה אור טבעי. עם פתיחת נגלית ממש ממול פינת האוכל (סימן לכך שהקולינריה והאירוח הם במרכז) שממוקמת בין המטבח לסלון. שולחן האוכל המלבני עשוי רגלי עץ מאסיביות מעליהן משטח טרוורטין מדוקק ומסביבו שובצו כיסאות עם משענת ומושב מעור בגוון אפרסק, מונחים על גבי שלד מעץ מלא. מעל מרחף גוף תאורה קליל ועדין, שמשלב בין קווים ישרים למעוגלים, שובר מעט את המאסה הסימטרית של המעטפת, ומייצר תנועתיות בחלל”.

 

 

 

“רצפת פרקט האלון המולבן המגורד תורמת מאוד גם היא לתחושה הנעימה באזור האירוח ונותנת בוסט של חמימות ביחס לרקעים הנקיים. היא חודרת גם את אזור המטבח, שם שילבנו בין חומרים וסגנונות: יחידת הארונות התחתונה עשויה מעץ אלון אירופאי מולבן עם חזיתות מעוטרות במסגרות כפריות ובידיות פליז. מעל ניצבת יחידת ברזל שמשמשת לאחסון ותצוגה של כלי אירוח והגשה ובקיר הניצב תוכננה חזית ארונות גבוהים בהירים שם מסתתרים מקררים אינטגרליים וארונות מזווה נוספים. במרכז חלל המטבח ניצב אי ארוך במיוחד (כ-4.5 מטרים) שמשמש לעבודה ואחסנה ובהיקפו 6 מקומות ישיבה. יחידת הפליז שנתלתה מעל משמשת לתליית סירים וצמחיה ומעצימה את אורכיות החלל”.

 

 

“יחידת הנגרות שבו מתחברת לזו שבפינת המשפחה הסמוכה, כשאת הגוון הלבן מחליף עץ אלון אירופאי. מולה ניצבת ספת קטיפה דומיננטית בגוון כחול נייבי ובמרכז שולב שולחן אבן מהוקצע”.
“הסלון הפורמלי עטוף כאמור בשתי ויטרינות עוצמתיות ובמרכזו קיר כוח משמעותי שחופה בלוחות עץ אלון מולבן עליהם הולבשה ספריית מתכת בדוגמת שתי וערב שבה שולבו חפצי אמנות שליקטו בני הזוג לאורך השנים. מערכת הישיבה מורכבת משתי כורסאות בסגנון רטרו בגוון יין וספות בגוון ניטרלי פשתני. במרכז הוצבו שני שולחנות קפה מאסיביים מטרוורטין”.

 

 

 

מימין לקיר הכוח שבסלון תוכנן ארון הגרדרובה הסמוך לדלת הכניסה הראשית ומיד לאחריו, דלת ברזל בלגי מסתורית שמובילה לשירותי אורחים מרווחים ומוארים: “בחרנו להשתמש בחלל הזה שאומנם לא נמצא בשימוש תדיר, באריחי ריצוף גיאומטריים, בחיפויים ופרטי נגרות בהירים ובמראה עם מסגרת ברזל די מאסיבית, כשכל האלמנטים הללו מקנים לו מראה מרווח ונעים”.
גרם המדרגות מוביל לקומת החדרים ומשמאלו, דלת ברזל בלגי שמובילה למאסטר ההורים ומייצרת ההפרדה מתבקשת בינם לבין אגף הבנות. “עם פתיחת נגלה תקרת עץ משופעת שמתמרת עד לגובה של 4.5 מטרים. משני צידי המסדרון שמוביל לחדר השינה תוכננו יחידות נגרות שבאחת מהן מסתתרת דלת המעבר לחדר הרחצה. ממש מעליו תוכנן חלון בלגי מדגיש מאוד את פרופורציות הגג החשוף”.

 

 

 

“הצבעוניות במרחב הזה מאוזנת ומרגיעה ואל מול הנגרות הבהירה ורצפת הפרקט האפרפרה בולטים הקירות שחלקם התחתון נצבע בגוון בהיר ומעליו טפט אפרפר, כשבניהם מפריד עיטור מולדינג כהה. וילונות ההאפלה ירוקים והשטיח עליו רקומה דוגמה אוריינטלית, שנפרס בקדמת המיטה, נבחר בגוון כחול כהה. בנוסף, שולבו פיסים קטנים שמוסיפים צבעוניות אדמתית- טבעית ומייצרים עניין בחלל”.
“חדר הרחצה של בני הזוג גדול במיוחד ורוחבו זהה לרוחב חדר השינה. שולבו בו נגרות שחורה ואלמנטים משיש ופליז שבאים לידי ביטוי הכל מיני נקודות בחלל. רצפת הפסיפס הגיאומטרית מייצרת מעין אשליה של ריחוף בעוד שחיפוי הקיר הבהיר מהווה מעין עוגן ותורם לתחושת ההרגעות”.

 

 

 

בצידה השני של קומת המגורים ממוקם אגף הבנות: “עבור הבת הגדולה תוכננה כאמור סוויטה משלה ובהחלטה משותפת עם השתיים הצעירות הוחלט בשלב זה לבטל קיר שעתיד היה לייצר לכל אחת מהן חדר משלה, כך שכיום הן חולקות חדר גדול משותף. יצרנו עבורן שלושתן חדרים כיפים ונעימים במיוחד. האווירה בהם משחקית, סקלת הצבעים פסטלית ברובה ופרטי הטקסטיל תורמים מאוד לתחושה הפלאפית והעוטפת שביקשנו ליצור כאן. זריקות צבע נועזות יותר קיימות בחדר הרחצה של הצעירות, כך למשל יחידת הנגרות בגוון סגול- ורדרד, מעליה הונח כיור מאבן שחורה”.
בקומת המרתף ממתינה לקטנטנות ממלכה שהיא חגיגה לעיניים ולנשמה: “המרחב הזה תוכנן במתכוון כוורסטילי, כך שיוכל להתפתח יחד איתן. כך למשל, במרכז פינת היצירה ניצב שולחן מודולרי עם פלטה שניתן להגביה וכשיגדלו ניתן יהיה להתאים את גובהה לגובהן של הבנות. הקיר המרכזי נוצל לטובת יחידת נגרות לבנה שתוכננה לכל אורכו ושבמרכזה שלוש נישות מקושתות: שתיים מהן משמשות לתצוגה ואחסון ובזו המרכזית תוכנן עבורן ספסל עליו ניתן לשכב בנינוחות, לשחק ולקרוא”.

היכן: אחד מיישובי השרון
שטח מגרש: כ- 400 מ”ר, שטח בנוי: כ- 400 מ”ר
עבור: זוג בשנות ה-40 לחייהם להם 3 בנות צעירות
אדריכלות ועיצוב פנים: פרנקל אדריכלות ועיצוב
צילום: איתי בנית

 

.

לכל הכתבות בקטגוריית בתים מעוצבים
+כתבות מומלצות
איך יראו הבתים שלנו ב-20 שנה הבאות
עיצוב פנים ישראלי
איך יראו הבתים שלנו ב-20 שנה הבאות
בתים קטנים יותר בעוד שבית גדול יותר היה תמיד סימן להישג אישי, הרי שהבתים
אדריכלות יפנית עכשווית: 8 יצירות איקוניות של Kengo Kuma
עיצוב פנים ישראלי
אדריכלות יפנית עכשווית: 8 יצירות איקוניות של Kengo Kuma
  Kengo Kuma (נולד ב-1954) הוא אחד מהאדריכלים היפניים הבולטים בסגנון האדריכלי העכשווי. הוא
עומר ארבל מתכנן מתחם מגורים בשמורת טבע בתולית
עיצוב פנים ישראלי
עומר ארבל מתכנן מתחם מגורים בשמורת טבע בתולית
    חצי האי Governors Point בן כ-125 דונם בבלינגהאם, וושינגטון, דרומית לגבול קנדי,

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*