לעיתים כל שנדרש בכדי לייצר סביבת מגורים ייחודית, חווייתית ועוצמתית היא לנקוט בתפיסת עיצוב שונה בנוף ויוצאת מגדר הרגיל. יעידו על כך בני משפחה מאזור המרכז עבורם תכנן מעצב הפנים המוערך ניצן הורוביץ בית על טהרת חומרים טבעיים וצבעוניות מונוטונית כובשת שמעוררת את המבנה הדומם לחיים.
בשכונה שקטה ופסטורלית באחת מערי המרכז, נמצא ביתם של זוג בשנות ה-40 לחייהם, להם 3 ילדים מתבגרים. בני הזוג רכשו מגרש עליו ניצב בית דו-משפחתי ואת שירותיו של מעצב הפנים הם שכרו כבר משלב מוקדם, עוד לפני קבלת ההיתר- הוא זה שליווה אותם ואת אדריכל הרישוי אילן דולב והוא האחראי על תכנון הפנים.
“תהליך העבודה על הבית הזה היה מרתק במיוחד מכמה סיבות; ראשית, הוא ממוקם על שטח לא גדול אך הצלחנו לייצר בו חללי מגורים גדולים, מוארים ומרווחים. שנית, מ-DAY ONE השכילו בעליו להתעמק בבחירת החומרים: הם התעקשו לגעת בחומר, לשלב אלמנטים טבעיים או כאלה בעלי מראה טבעי, וכך הצלחנו ליצור בית שמשלב בכפיפה אחת אלמנטים מודרניים ונקיים לצד מוטיבים תעשייתיים- השפה העיצובית נעה על התפר בין המודרני לתעשייתי, בין הגס לנקי”. מסביר הורוביץ.
ואכן, המפגש בין שני סגנונות העיצוב נוכח בכל פינה בבית; כך למשל פוגשת תקרת טיח הבטון בחלל הציבורי את המטבח שחופה חזיתות ננו בצבע שחור מט חלקות, ורצפת פרקט האלון המיושן שמשתלבת נפלא עם הקירות הלבנים- שני עולמות תוכן שונים שיחד מייצרים כסות מעודנת והרמונית.
בדומה למרבית הבתים שהינם חלק ממבנה דו-משפחתי, גם בבית זה הקיר הגובל עם בית השכנים נטול פתחים וחלונות. הורוביץ השכיל לתכנן בקרבתו את גרם המדרגות וספריה מונומנטלית שחודרת את הקומות ויחד הם מהווים את עמוד השדרה של הבית. “האזור הזה הוא ללא ספק ה-FOCAL POINT ואת הגרם הזה חווים מכל קומה בצורה קצת אחרת. נתתי לו משקל לא קטן בתכנון והתחושה שמתקבלת היא שהבית נבנה סביבו”.
לבקשת בעלי הבית לא תוכננה בכניסה מבואה: “יש משהו מאוד נונשלטי בתכנון ואין הפתעות. הקומה הראשונה נגלית לפניך כבר בכניסה, בפרט הספרייה וגרם המדרגות, וכשעולים או יורדים קומה עדיין חווים את כל המכלול. בקומת הכניסה תוכננו המטבח, שממוקם ממש בכניסה, הסלון שפונה לגינה ושירותי האורחים. על פינת האוכל הפורמלית ויתרנו מכיוון שמדובר במשפחה שמרבה לארח דווקא בחוץ. הם הבינו את מגבלות השטח הנתון ובחרו בנוחות ואווריריות. במטבח תוכנן אי גדול מאוד באורך של 4.5 מטרים, עם מקומות ישיבה ל-6 סועדים- שם הם אוכלים את הארוחות המשפחתיות. חזית הגבוהים טומנת בחובה את כל האלמנטים והתחושה שמתקבלת נקיה ומינימליסטית למשעי.”
בהמשך, הסלון שמהווה פינה אסטרטגית. יחד עם אדריכל הרישוי תכנן הורוביץ קירות מסך שפותחים את החלל באופן כמעט בלתי אמצעי לגינה המטופחת: “התחושה בו מאוד נעימה ומזמינה”, הוא מסביר. “סגנון תעשייתי מתפרש לרוב כקר ומנוכר אבל הודות לצבעוניות המונוטונית והעדר קפיצות או טקסטורות מוגזמות התחושה שמתקבלת כאן היא מאוד מכילה ועוטפת. תעלת המיזוג החשופה, הקמין המרשים והשילוב בין הבטון לעץ מקנים לאזור הזה מראה מדויק ונקי. העדר הנישות והחלוקות מעצים את האלמנטים שבו- הפנים מרגיש פחות אדריכלי והחלוקה בין הפונקציות מתבהרת”.
שירותי האורחים בקומה חופו אריחי קרניט פורצלן מדוקקים דמויי ברזל. גם כאן בחר הורוביץ לשלב בין אלמנטים גסים לנקיים כדוגמת כיור עשוי קוביית שיש, סט ברזים מעניין ועבודת אמנות אותה יצר חבר של בני הזוג.
בספרייה המונומנטלית, שעשויה ברזל, חודרת את החלל הכפול ומתמרת עד לגובה של 4.5 מטרים, שילב המעצב את המערכות המתקדמות וכן את ארונות התקשורת והחשמל. גרם המדרגות הקונזוליות בצמוד אליה אך הוא מנותק ממנה לחלוטין: “שלחי המדרגות עשויים ברזל והם עברו תהליך של צביעה מיוחדת בשטח. המעקה עשוי רשת נירוסטה בגוון אפור גרפיט; הוא פרקטי ותקני ועם זאת הוא פתוח ואוורירי ומאפשר ללכת עם ולהרגיש בלי”, מסביר הורוביץ. “הוא והספרייה הם שני אלמנטים שנגלים כאמור מכל הקומות ויחד הם מייצרים חוויה בלתי נגמרת. בעוד שברוב הבתים הם נקראים בכל קומה בנפרד, במקרה הזה לא משנה מאיזה חדר תצא, תמיד תחווה אותם במלואם”.
עם העלייה לקומת המגורים, שם מצויים מאסטר השינה של ההורים, אזור שירות והסוויטות של שניים מהילדים, נגלית פינת המשפחה ובהמשכה מרפסת: “יצרנו עבורם נקודת מפגש שמאחדת את כולם, סלון לכל דבר”, מסביר הורוביץ. “בקומה הזאת ההנמכות מצויות רק בחדרי הרחצה והמסדרונות, כך הצלחנו להותיר את החללים העיקריים בגובה של 3 מטרים. בדומה לקומות האחרות, גם קומה זו מנוצלת עד תום; אין שטחים שאין להם שיוך פונקציונלי. הצלחנו לייצר עבור כל אחת ואחד מהם אתנחתות פרטיות ואינטימיות ופינת המשפחה היא נחלת כולם”.
הבן והבת חולקים חדר רחצה משותף וכל אחד מהם זכה לסוויטה בצבעוניות מונוכרומטית: “החדר של הבן עוצב ב-50 גוונים של שחור, וזה של הבת ב-50 גוונים של לבן”, מחייך המעצב. “בעוד שחדרו מתכתב עם הקונספט העיצובי של החלל הציבורים והחדרים של הבן הגדול וההורים, היא ביקשה מראה רך יותר ואוורירי. זה בא לידי ביטוי, באמנות, בשטיח, ברהיטים ובספריה משולבת עץ וברזל”.
מאסטר ההורים, ששטחו כ-35 מ”ר וכולל גם מרפסת פרטית, עוצב בצבעוניות וחומריות זהות לאלה של כלל הבית. הורביץ תכנן עבור בני הזוג חדר שינה מרווח, חדר רחצה וחדר ארונות פתוח. “נשארתי נאמן לחומרים ולצבעים בכדי להמשיך את סיפורו של הבית, מתחילתו ועד סופו. חדר הארונות מזכיר מאוד את המטבח בקומת הכניסה והמיטה את הספה בסלון. השמירה על חומריות זהה וגוונים מונוטוניים יצרה מרחב מאוזן ומרגיע. הצמחייה והאומנות מוסיפים רובד נוסף שתורם לתחושה שביקשנו ליצור”.
חדר הארונות פתוח לאזור השינה שבינו לבין חדר הרחצה חוצץ קיר זכוכית שמאפשר העברת אור ומאידך שומר על פרטיות: “גם כאן השתמשתי בגוונים של שחור כדוגמת ארון האמבט שחופה פורניר שחור ולו רגלי ברזל, חיפויי הקירות, הברזים ופרופיל המקלחון גם הוא שחור. השתמשנו במעט חומרים וכך יצרנו מראה מאוד נקי”.
בקומת הגג, ששטחה כ-50 מ”ר תוכננה יחידת מגורים עבור הבן הבכור הכוללת אזור אירוח, מטבחון, סוויטה ומרפסת שמשמשת גם היא לאירוח: “הקומה הזאת משלבת את כל האלמנטים בבית וכולו מתכנס לתוך מרחב יחסית קטן: הנירוסטה, הברזל, גווני האפור ונגיעות הקאמל שחווים ברחבי הבית, כולם נוכחים גם בו: המטבחון מזכיר מאוד את המטבח הראשי, הווילונות גם הם בסקאלת הצבעים של הטקסטיל בקומות האחרות. גם כאן יש מחד הרבה רבדים ומאידך, אין משחק מוגזם של טקסטורות”.
היכן: אחת מערי המרכז
עבור: זוג בשנות ה-40 לו 3 ילדים מתבגרים
שטח הבית: כ- 240 מ”ר בנוי+ 45 מ”ר מרפסות (קרקע: 95 מ”ר, מגורים: 95 מ”ר, קומת גג: 50 מ”ר)
שטח המגרש: כרבע דונם
תכנון ועיצוב פנים: ניצן הורוביץ