בני הזוג (שניהם בשנות ה-50 לחייהם ולהם 3 ילדים) רכשו מגרש הגובל בשטחים חקלאיים ומאפשר תצפית אופטימלית אל עבר הנוף הפתוח. שרה ונירית פרנקל, בעלות המשרד 'פרנקל אדריכלות ועיצוב' הגשימו להם את החלום האמריקאי.
מסבירות המתכננות: “על המגרש היה בית קיים – קוטג’ כבן 30 ואלינו הגיעו בני הזוג מתוך רצון לשפץ ולהתאים את הקיים לצרכיהם. מתוך הבנה ששיפוץ יעלה הלכה למעשה כמו בניה חדשה ועם זאת נשאר עם המגבלות הקונסטרוקטיביות של המבנה הנוכחי, הוחלט להרוס את המבנה הישן ולבנות במקומו בית חדש לגמרי ששזורים בו אלמנטים ייחודיים כדוגמת ה- American Porch- מרפסת קדמית בחזית הבית שמקבלת את פני הבאים וה- Mud Room -אזור שמהווה אתנחתא בין הגינה לחלל הציבורי בו ניתן לשבת, לחלוץ נעליים, לתלות מעילים וכיוצא בזה, שני אלמנטים שמאפיינים מאוד את הבתים הפרטיים בארצות הברית. ככלל, הבית הזה הוא פיוז’ני ומשלב בין אלמנטים כפריים לאמריקאיים”.
כחלק מהצרכים שאפו בני הזוג לייצר 4 סוויטות שינה מרווחות: מאסטר עבורם ושלוש סוויטות עבור ילדיהם המתבגרים שתוכננו בקומת המגורים העליונה ובמפלס התחתון, שם ממוקם גם חדר הקולנוע הביתי. בקשה נוספת היתה לייצר חדר עבודה גדול ומרווח עבור אבי המשפחה- שעובד מהבית בשעות הערב מול גורמים מחו”ל.
“הבית ממוקם במרכז המגרש והכניסה אליו מתבצעת מחזית הרחוב. בצידי המגרש נשתלו שיחים גבוהים וחצר האירוח ממוקמת בחלקו האחורי של המבנה- שם ממתינים לבני המשפחה ואורחיהם פינות לאונג’ ואוכל, בריכת שחיה, מטבח חוץ מאובזר אך גולת הכותרת הוא ככל הנראה הנוף הפסטורלי ועוצר הנשימה- שדות פתוחים אותם רואים וחווים גם מחללי הפנים”.
“גג הרעפים נישא לגובה שתי הקומות ומשמש כקירוי למרפסת האמריקאית שבחזית. את חזיתות הבית חיפינו בחלק התחתון, ועד לשיא גובה קומת הקרקע, בבריקים בגוון חאקי- חום טבעי ואדמתי בעוד שאת חזיתות הקומה השנייה חיפינו טיח בגוון דומה. בפרגולות ובקורות עבדנו עם עץ טבעי שהוא יותר רך בהווייתו וככזה מייצר מראה אוורירי. הבריקים עמם חיפינו את החזית שבים וחוזרים, הפעם ביישום מעט שונה, גם בריצוף שמוביל את הבאים כל הדרך מהשער ועד לדלת כניסה מעץ אלון בגוונים חמים, אותה עיצבנו בסגנון קלאסי-כפרי. שילבנו בה זכוכית סבתא מעט חלבית ששומרת מחד על פרטיותם של יושבי הבית אך בד בבד מכניסה למבואת הכניסה אור מרוכך וטבעי.
מימין לדלת הכניסה נגלה גרם המדרגות ומשמאל פינת האוכל והסלון אותם עוטפת יחידת נגרות באורך של כ-12 מטרים. מיד לאחריהם המטבח בהמשכו פינת משפחה אינטימית ממנה יציאה לאזור מטבח החוץ והגינה.
“השתמשנו בבית בצבעוניות טבעית, על טהרת גווני האדמה והחמרה שמחממים את המסה הבהירה. את רצפת קומת הכניסה חיפינו בפרקט אלון טבעי מוברש בגימור גס שמזדקן בחן ופגמים אינם ניכרים עליו. בין הקירות לתקרה התקנו קרניז היקפי שמעדן את החיבור בין המימדים”.
“השימוש בעצים טבעיים ובגווני האדמה והחמרה עובר כחוט השני בכל הבית, וכך גם בפינת האוכל במרכזה שולחן אלון גושני סביבו שיבצנו כסאות עץ להם מושב ארוג בגוון טבעי עם דוגמה שמתכתבת עם דוגמת השטיח שנפרס על הרצפה. האהילים מעל מכוסים בד טבעי ארוג שנקשר לקונספט האורגני שמאפיין את המרחב.
“הספרייה שברקע החלל משלבת בתוכה את מערכת המיזוג ושפע של מקומות אחסון לסרוויסים וכלי אירוח. היא מורכבת מחזיתות אטומות בגוון בהיר, גב מחורץ שמייצר רובד טקסטורלי נוסף וזכוכית גלית שמרככת את המסה האטומה. שילבנו בה הדגשים מפליז כדוגמת הידיות וגופי התאורה ובחלק המחבר בין פינת האוכל לסלון תוכנן חלון מפרץ- מוטיב נוסף אותו שאלנו מהאדריכלות האמריקאית המשמש כאתנחתא: זהו המקום עליו ניתן לשבת או להתפרקד, להנות מספר טוב ומתצפית על הגינה והנוף”.
בין פינת האוכל לסלון חוצצת קונזולה עשויה מקונסטרוקציית מתכת ומשטח עליון מרזינה עם שיבוץ שנהב (ivory). מערכת הישיבה מורכבת מספה גדולה, עמוקה ומפנקת מרופדת בד ושתי סדרות של כורסאות: האחת, זו שמול הספה מרופדת בד והשנייה, זו הניצבת לספה, עשויה עור ורגלי מתכת.
במרכז החלל שולחן עץ אלון מושחר בגימור שמדגיש את טקסטורת העץ ובמקביל אליו הקמין ששקוע בספרייה. חלון הוויטרינה הגדול, שכמו כל הפתחים בבית מורכב בחלקו הפנימי מעץ ובזה החיצוני מאלומיניום, מוביל הישר אל יחידת האירוח החיצונית שם ממתינות פינת האוכל והלאונג'”.
המטבח בנוי בצורת ר’. בצלע אחת תוכננה יחידה גבוהה ובצלע הנוספת תוכנן משטח עבודה ארוך, הכולל את הכיור, שבהמשכו הופך ליחידה גבוהה המשמשת את פינת המשפחה. שתי הצלעות עוטפות את האי בו שולבו הכיריים- כך נשמרת כל העת האינטראקציה בין העובדים במטבח לבין היושבים מסביב.
“היחידה הגבוהה בהירה, לבנה ואוורירית, האי גם הוא לבן וחזיתותיו מחורצות. את המשטחים חיפינו בשיש קררה וכיסאות הבר שבים וחוזרים על מוטיב העץ והקש הקלוע שמופיע בחלקים שונים של הבית. את היחידה הקושרת בין המטבח לפינת המשפחה צבענו בגוון חאקי שנקשר לגווני המעטפת החיצונית”.
“בפינת המשפחה ניצבת ספה רחבה ופשתנית ובמקום שולחן קפה בחרנו לעבוד עם הדום שמייצר אווירה חמימה, קז’ואלית ומשפחתית. על גבי הקיר התקנו גופי תאורה שזורקים אותנו מעט לכיוון המראה האפריקאי השבטי ופתח היציאה מוביל אותנו כאמור לאזור המטבח החיצוני”.
עוד בקומת הכניסה שירותי האורחים וה- Mud Roomשממוקמים באזור מוצנע, בסמוך לגרם המדרגות. “הכניסה ל- Mud Room מתבצעת דרך דלת צדדית והוא עצמו מהווה מרחב משמעותי לאחסון. כחלק מהנגרות הבהירה תכננו אזור פתוח בו ניתן לשבת, לחלוץ נעליים ולתלות את התיק. רצפת החלל מאוירת ובתוך כך שילבנו הדגשי פרזול כהים כמו הידיות וגופי התאורה שמשתלשלים מהתקרה”.
“הרצפה המאוירת שבה וחוזרת גם בשירותי האורחים אותו בחרנו לחפות בטפט דמוי עץ. את יחידת הכיור יצרנו מקונסטרוקציית פליז מושחרת במראה עתיק עליה שילבנו כיור אינטגרלי מאבן אוניקס המשמשת גם כחיפוי הקיר באזור הרטוב.
גרם המדרגות מורכב ממדרכי עץ ומעקה המשלב בין מוטות ברזל ישרים למוטות מעוקלים עשויים פלאח ברזל ומדמים פרסות סוסים. המוטיב הראשון שנגלה לעין עת העלייה במדרגות הוא אחד מקירות הבלגי-ברזל שעוטפים את חדר העבודה של האב: “יצרנו עבורו מעין קוביית זכוכית שעוצבה באופי מעט שונה ביחס ליתרת החללים: את מעטפת הזכוכית עיטרנו בחלקיה העליונים; יחידת הנגרות הדומיננטית צבועה בתכלת ומשולבים בה אלמנטים מפליז והקיר האחורי מחופה בחלקו התחתון לוחות עץ כהים מעליהם בריקים אדמדמים”.
בהמשך הקומה חדר השירות הכביסה בו תוכננה נגרות משמעותית, בגוון ירקרק נוטה לחאקי, עם יחידות אחסון עיליות ותחתונות. במשטח הקררה שובץ כיור לכביסה עדינה ובדומה לחדר ה- Mud Room ושירותי האורחים שבקומת הכניסה גם עבורו נבחרה רצפה מאוירת, הפעם בדוגמה גיאומטרית רגועה יחסית.
“בקומה הזו תוכננו שתי סוויטות שינה ומאסטר עבור ההורים”, אומרת נירית. “משמאל לדלת הכניסה ממוקם חדר השינה של בני הזוג ומימין לה חדר הארונות דרכו נכנסים לחדר הרחצה. את אזור השינה אפיינו בעזרת טפט גיאומטרי, גב מיטה עשוי ראטן ועץ ומנורות צד מעל לשידות הלילה שעשויות מאבן ומדמות אוסף של צדפים. בין המיטה ליחידת האחסון המהודרת, שמשמשת גם כפינת האיפור של האם, תוכננה יחידת נגרות הטומנת בחובה מסך הטלוויזיה שעולה מעלה על ידי מעלית ונגלה על פי דרישה. חדר הארונות נצבע בגוון חום עם טון ירקרק והוא מוביל כאמור לחדר הרחצה עבורו בחרנו ברצפה מצוירת, בפאטרן של מעוינים; במשטחי שיש מקיר לקיר; במחמם מגבות מפליז ובארון אמבט עם כיורים לו ולה שמשני צידיו נישות עץ לאחסון.
“גם בסוויטת השינה של הבת השתמשנו באלמנטים בצבעוניות חמה ואדמתית וכאן שילבנו פריטים בגוון פודרה. גב המיטה האוריינטלי עשוי קש, גווני של השטיח הארוג חומים-בהירים וגם הטפטים מדברים באותה שפה. יחידת הנגרות הבהירה שוברת ומאזנת בדרכה את הגוונים החמים”.
ומפנים הבית לכיוון החצר האחורית שרוצפה אבן בזלת אמורפית ונהנית מגינון ארץ-ישראלי בפרט במעטפת זאת בכדי לתת את עיקר הבמה לטבע ולשטחים הפתוחים: “ביקשנו ליצור אזורי אירוח שונים עבור תרחישי אירוח שונים, לכן לאזור מטבח החוץ והבר ניתן לצאת דרך פינת המשפחה הסמוכה למטבח בעוד שהיציאה לאזור האוכל והלאונג’ מתבצעת מאזור הסלון”.
מעל כל ציר האירוח שבמפלס הקרקע סוככת ומקיפה מרפסת קומת המגורים אליה ניתן לצאת, לשבת, להשתזף ולהנות מהנוף. עבור פינת הסלון החיצונית ופינת האוכל בחרנו ברהיטים עשויים בדים עמידים, קש, ראטן ואבן טרוונטין”.
בריכת הגלישה מידתית ביחס למימדי המגרש. חיפינו אותה בפסיפס אבן בגוון אקווה כחול כהה עם טון ירקרק והמים משתלבים עם מפלס הגינה. בחרנו בפרטי ריהוט שמשדרים וייבים של ריזורט בתאילנד, כך למשל מיטות השיזוף ושמשיות הקש”.
היכן: אחד מישובי המרכז
עבור: זוג בשנות ה-50 לחייהם להם
שטח המגרש: כ-500 מ”ר, שטח הבית: כ-450 מ”ר
אדריכלות ועיצוב פנים: פרנקל אדריכלות ועיצוב
צילום: איתי בנית