חיבור מיטבי בין חוץ ופנים, תכנון עתיר מימדים ונפחים ושימוש יצירתי באלמנטים וחומרים, הם רק חלק מהנדבכים שהופכים את הבית אותו יצר האדריכל יואל יושפה, לסביבת מגורים חווייתית, המעניקה איכות חיים מירבית, עבור זוג בשנות ה-60, באחד המושבים הפסטורליים בשרון.

אדריכלות ועיצוב פנים: יואל יושפה. בריכה: פלגים. צילום: שרון צרפתי

 

ביתם החדש של זוג בשנות ה-60 לחייו, הוא מענף הנדל”ן והבניה והיא ציירת-פסלת אנינת טעם. השניים התגוררו במשך עשורים בביתם הפרטי באחת מערי השרון ובחרו להעתיק את מקום מגוריהם לאחד המושבים באזור, שם הם רכשו חלקה חקלאית גדולה, חלקה מיועד לבניה.

 

 

מתכנן הבית יואל יושפה, בעל המשרד “יואל יושפה אדריכלים” משתף בתהליך: “הרצון לחיות בסביבה שקטה וכפרית, רווית שטחים פתוחים הנושקת לטבע היא אחת מהסיבות בגינן החליטו בני הזוג שילדיהם כבר בגרו לעבור למושב ואכן, ביתם החדש רחוק דיו מבתי השכנים ומשקיף לצד מערב לשטח חקלאי עצום בגודלו, פתוח שופע אור ומשבי רוח. שהינו בלתי נפרד מהחלקה-שדה שבתקופת החורף ירוק ומלבלב ובימות הקיץ נצבע בגווני חמרה ואדמה”. “מדובר בשני אנשים דינמיים ויצירתיים ששיוועו לבית שיהלום את מידותיהם, בית עם מרחבים משמעותיים לאירוח ומקום להעמדת עבודותיה של בעלת הבית לצד יצירות אמנות נוספות שאצרו לאורך השנים”, משחזר יושפה.

 

 

 

 

“בעל הבית, שמגיע כאמור מענף הבניה, קיבל על עצמו את מלאכת ניהול ופיקוח הבניה ועשה זאת בצורה מעוררת הערצה. בניה של וילה בסדר גודל שכזה דורשת התעמקות בפרטי פרטים והתנהלות יום-יומית מול אנשי מקצוע רבים. דווקא בגלל שתחום התמחותו שונה בתכלית ועיקרו פרויקטי בניה רחבי היקף ,ניכר שניהל את בניית ביתו הפרטי בצורה יוצאת מן הכלל. בעלת הבית שהינה בעלת הכשרה בתיכנון ועיצוב, ציירת ופסלת עוצמתית היתה זקוקה לשטחי העמדה של יצירותיה ויחד עם זאת היתה שותפה עם יואל בעיצוב הפנים, ולקחה חלק בכל ההחלטות ובבחירת הרהיטים.
טופוגרפית המגרש היא משופעת לכן הרמנו משמעותית את השטח המיועד לבניה- כך, נוצר מורד גדול הפונה לכיוון השטח החקלאי, שם ממתינים לבני הזוג בוסתן עצי פרי ולול תרנגולות ממנו הם אוספים מידי יום ביצים טריות לשימושם הפרטי. הנוף המערבי שמשקיף לשדות מעובדים, עצים ופרדסים הוא יוצא דופן לכן כלל הפונקציות במבנה החד קומתי פונות לעברו. כחלק מתהליך העבודה התמקדתי בפרופורציות המבנה, ביחסי הגומלין שבין הנסתר לגלוי וביצירת גושים פלסטיים ודינמיים שמתקיימים יחד בהרמוניה. התוצאה הסופית מגרה את יצר הסקרנות משלל סיבות מהבולטות שבהן הן הפרשי הגבהים בין הגושים והקונטרסט שבין חומרי המעטפת.

 

 

 

 

את גושי המבנה תכנן יושפה בגבהים שונים, כך מתעצמים המימד החוויתי וההיררכיה שבין הפונקציות השונות. בלב מפלס המגורים תוכנן אגף אירוח מרשים ורחב ידיים הכולל את הסלון, פינת האוכל והמטבח, דרכו ישנה כניסה נסתרת למטבח עזר: “בעלת הבית היא גם בשלנית בחסד לכן יצרנו עבורה לצד המטבח האלגנטי שפונה לחלל הציבור גם מטבח עזר, שם ממוקמים תנורי האפיה, הכיריים וכיוב’. היות ובני הזוג מרבים לארח בני משפחה וחברים, תיכננו שולחן אוכל גדול וארוך במיוחד החוצה את החלל הציבורי. הסלון רווי מקומות ישיבה נוחים ומפנקים ואחד הפיצ’רים הבולטים שבו הוא ציור קיר ענק שנתלה במרכז הקיר- יצירת אמנות אותה הביאו בעלי הבית מביתם הקודם ועבורו יצרנו נישה ייעודית. את הקיר חיפינו באריחי גרניט פורצלן דמויי בטון שמהווים קונטרסט מונוטוני לציור הדינמי והצבעוני שהינו focal point של ממש באגף האירוח”.

 

 

 

 

 

זאת ועוד, הבית רווי בפונקציות לשעות הפנאי ולעת בילוי עם הילדים והנכדים : “בקומת המרתף תוכננו חדר כושר ואולם משחקים ובמפלס העליון, בסמוך למטבח, תוכנן חדר טלוויזיה רחב ידיים אליו נכנסים דרך דלת סמויה הממוקמת במישור חיפוי העץ:” בחלל הזה ישנם מסך טלוויזיה גדול במיוחד, ספות נוחות שהופכות בעת הצורך למיטה ופינת עבודה .בתוך כך ,לאורחים שמגיעים ממתינה במפלס העליון סוויטת שינה מאובזרת ומפנקת לה חדר רחצה צמוד.”

 

 

 

 

הקירות שבחדר השינה של בני הזוג חופו פלטות מעץ אלון מותזות חול שנצבעו בצביעת ווש- בהן מסתתרות גם דלתות הכניסה לחדר הארונות ולחדר הרחצה .פרט זה שב וחוזר גם בתקרת החלל- מעין אפיריון מודרני עם פס תאורה בהיקפו שמהווה הד ומדגיש את אזור המיטה. חדר הארונות הוא ללא ספק אחת מגולות הכותרת בבית זה: “שטחו שווה לחנות בוטיק במילאנו והנגרות שבו אכן הוזמנה ויוצרה באיטליה בעבודת יד אומן. היא נישאת מרצפה עד לתקרת החלל ומלווה בסולם שמאפשר להגיע לחלקיו הגבוהים. הקדשנו אזור שלם עבור הנעליים ובמרכז החדר ניצב אי עם לו משטח זכוכית מבעדו ניתן לראות את החפצים והתכשיטים. חדר הרחצה של בני הזוג צבוע בחלקו בצביעת רזינה ובחלקיו האחרים חופה בפלטות ענק של גרניט פורצלן מדוקק .על הבמה שבמרכזו החלל ניצבת אמבטיית free standing שמשקיפה אל הנוף.”

 

 

 

 

 

 

הגינון, ובתוך כך חצר האירוח הפונה ומשקיפה אל הנוף הפתוח, טופלו ברמה יוצאת דופן- שוות ערך לטיפול בחללי הפנים: “על פיתוח השטח הופקד אדריכל הנוף יאן סטדין ונראה כי כמות הצמחייה והעצים היא כמעט אינסופית- הגינה מהווה ללא ספק חלק חשוב ומרכזי מתפיסת התכנון והיצירה”. כבר בכניסה למגרש פוסעים הבאים בין שני עצי ערבה בוכייה שפורטים על נימי הרגש. הגינון המוקפ נגלה גם לאורך הגדרות שתוחמות את גבולות המגרש ולכשתגדל הצמחייה שנטעה לצידן תיווצר גדר חיה עבותה. המחשבה היתרה ממשיכה גם ברחבת האירוח שם נשתלו מרבדי דשא ונטעו עצים שמשתלבים בהרמוניה ברחבי הגינה.
ביציאה מהסלון ממתינים לבני הזוג ואורחיהם אזורי ישיבה מגוונים: שולחן אוכל גדול וספות רביצה לשיזוף וקריאה וביציאה ממאסטר השינה שולבו ספות זהות באזור אינטימי המיועד עבורם. במקביל למטבח הביתי תוכנן מטבח חוץ גדול ומאובזר ובו מקררים, מקרר קרח, ברזי בירה וכו.’ במרחק פסיעה ממנו ממוקמת פינת הלאונג’ בה שובצו ספות עמוקות ונוחות, ממש כמו בבית, ומסך טלוויזיה ענק בגודל של 100 אינץ’ שנע על ציר ופונה על פי צורך לכיוון הבריכה והבית.
בקצה רחבת האבן ניצבת בריכת שחייה גדולה במיוחד שתוכננה ונבנתה על ידי אבנר צדוק, מחברת פלגים “אורכה כ-20 מטרים ובחלקה היא משמשת כבריכת רביצה עם מים רדודים לשם ניתן להוריד מיטות שיזוף כשחציו של הגוף מחוץ למים. משם ישנו מורד לאזור שחיה ארוך בו תוכנן גם שקע ייעודי עבור ג’קוזי עם ג’טים. בצידה הגובל בשטח הפתוח מהווה בריכת האינפיניטי מפל מים שנשפך לכיוון כרי הדשא כך שבעת השהיה בבית נראה שהמים מתמזגים באופן מוחלט עם הנוף”.
“מדרגות האבן האמורפיות שבקצה המגרש ממוקמות בינות מסלעות עתירות צמחיה ופונות אל עבר השטח החקלאי, שם תוכנן כאמור לול התרנגולות ונטעו עצי פרי. בעתיד יתכן ויבנה בכפל הקרקע גם סטודיו לציור ופיסול לשימושה של בעלת הבית.”

אדריכלות: יואל יושפה, יואל יושפה אדריכלים
אדריכלות נוף: יאן סטדין
בריכת שחיה: חברת פלגים, אבנר צדוק
צלם: שרון צרפתי

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית בתים מעוצבים
+כתבות מומלצות
בית הפריסקופ עשוי ממראות הניתנות להזזה
עיצוב פנים ישראלי
בית הפריסקופ עשוי ממראות הניתנות להזזה
  בית הפריסקופ אמור להיות בנוי כולו מתחת לפני הקרקע וכולל פטיו מרכזי גדול
לא לפרסום: בית לא אופנתי, של מעצב לא ידוע
עיצוב פנים ישראלי
לא לפרסום: בית לא אופנתי, של מעצב לא ידוע
  כך זה התחיל:                    
בית קפה וגלריה בתאילנד, כמו במערה לבנה
עיצוב פנים ישראלי
בית קפה וגלריה בתאילנד, כמו במערה לבנה
                           

תגובה אחת

  • נעמי בוקשטיין הגיב:

    הפרק הראשון – המרכזים התרבותיים במחנות הפליטים – נוגע ללב וחשוב. הצבעים פשוט מעשירים את החיים האומללים.
    הפרק השלישי, הבית המפואר של האדריכל יושפה ואשתו האומנית – מפואר מדי וקר.
    לטעמי . גם המרחבים הירוקים לא היו משכנעים אותי להתגורר בו.
    ובפרק השני, ה”בית-חדר” – שבה את לבי בין רגע. נפלא, נפלא.
    חם, נעים, חי מאד. המון צבעים והמון רגש ש”עושים טוב על הנשמה”.
    אני מודה לכם על ה”מגאזין” (?). אני מקבלת אותו מבני האדריכל, אבל הייתי מבקשת שתשלחו לי ישירות.
    מוסיף מאד לראיית הסביבה, לאהבת הסביבה, ולאופטימיות שאנחנו כה זקוקים לה.
    שוב תודה
    נעמי בוקשטיין
    זכרון יעקב

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*