מסעדת "מלכה" בפאלם ביץ', פלורידה, היא מחווה למלאכת היד והחדשנות הישראלית. המסעדה נהגתה, עוצבה ויוצרה בישראל ומרבית מרכיביה נשלחו במכולות מהארץ הישר לארה"ב. כל פרט, החל מהאבן הגולמית, עד לעבודות המתכת המורכבות ולבני הבטון, הם ביטוי לאסתטיקה והזהות הויזואלית הישראלית, שמקבלים פרשנות חדשה במיקום זה. בהליך העיצוב של המסעדה שולבו בעלי מקצוע ישראלים, האמנית הישראלית מיכל רובנר וכן יועצים מומחים ישראלים מתחום התאורה, האבן, המתכת והבטון.
![](https://www.da-magazine.co.il/wp-content/uploads/2025/01/MALKA_REST_001.jpg)
בכניסה למסעדת מלכה, משרבייה מבטון, שפותח בשיתוף חברת אקרשטיין. צילום: עמית גרון
אחד המרכיבים המרכזיים במסעדה, היא לבנת בטון ייחודית שעוצבה במיוחד עבור הפרויקט, בשיתוף עם חברת אקרשטיין וכ-15,000 יחידות שלה מחלקות את חלל המסעדה – 450 מ”ר – לחללים בדרגות פרטיות שונות, מבר פתוח להסעדה פרטית וחללי חוץ.
על מנת ליצור ביטוי לחורש ים תיכוני, נוסף על הגן שתוכנן בחללי החוץ של המסעדה, עם צמחייה מקומית, הוצב בכניסה עץ זית שהוקפא בהליך שימור ייחודי, ומתכתב עם הברושים שבעבודות האמנות על קירות המסעדה.
בבסיס הרעיון האדריכלי עומד אלמנט האש, סביבו מתארגנת התוכנית. הבר עוטף את האש החיה במטבח, אותם מקיפים שולחנות הסועדים ויחד מייצרים תחושת חום ואינטימיות. החוויה הקולינרית משלימה את החזון האדריכלי וכוללת תפריט כשר ומגוון בניצוחו של השף אייל שני.
![](https://www.da-magazine.co.il/wp-content/uploads/2025/01/MALKA_REST_004.jpg)
מרחב לקהילה היהודית במיאמי, שבמרכזו מסעדת “מלכה” הכשרה, של השף אייל שני. צילום: עמית גרון
שיחה עם אדריכלית מור גלפנד, ממשרד קימל אשכולות אדריכלים, שניהלה את הפרויקט
איך מביאים את “ישראל” לחלל בפאלם ביץ’? מה המאפיינים “הישראליים” ששילבתם במקום? איך מגשרים בין הסחבקיות והעממיות הישראלית, לבין חלל שצריך לשדר יוקרה לקהל יוקרתי?
המשימה העיצובית הייתה למצוא את הדרך לגשר בין ישראל לפאלם ביץ’, משימה לא פשוטה, כשמדובר בשני מקומות בעלי אופי כל כך שונה, מהשפעותיו האדריכליות, עד לאקלים ולמזג של התושבים. לאחר ביקור אחד במקום, הבנו שלא נוכל להגיש את ‘ישראל’ כמו שאנחנו מכירים ורגילים לחוות ולייצג AS IS, צריך יהיה להעביר את הישראליות דרך איזשהו פילטר כדי לגשר על הפערים התפיסתיים.
הדרך שבחרנו להעביר את החוויה הישראלית לקהל המקומי, היא דרך פלטת החומרים הישראלית, כפי שאנחנו תופסים אותה; צבעוניות מקומית, בטון, טיח, אבן מקומית, קורטן וצמחייה ים תיכונית. כל החומרים האלו, בגרסה הכי טקסטוריאלית שלהם, שזורים ברחבי החלל, באופן שהלם לדעתנו את הציפייה של הקהל למוצר, ברמת גימור גבוהה. התוצר הוא חלל אלגנטי, שמורכב מחומרים ואלמנטים ישראליים מקומיים (שתוכננו ויוצרו בחלקם הארי בישראל), שמייצר עבור הלקוחות המקומיים תחושה שהם במקום אחר, מה שהם תופסים כישראל ולא מה שאנחנו בהכרח מכירים – ‘פטה מורגנה’ של ישראל עבורם, גם אם היא לא בהכרח נראית ככה במציאות, אבל אולי מרגישה ככה.
![](https://www.da-magazine.co.il/wp-content/uploads/2025/01/MALKA_REST_008.jpg)
המסעדה עוצבה על טהרת העיצוב הישראלי. צילום: עמית גרון
עם אילו אתגרים תכנוניים התמודדתם בפרויקט הזה?
כל פרויקט הוא אתגר, אבל ללא ספק הפרויקט הזה טמן בחובו לא מעט אתגרים מעבר לפרויקט ממוצע; לא פשוט לבצע פרויקט בשלט רחוק בכלל ובמהלך מלחמה בפרט – חלקים רבים מהפרויקט הם תוצרת כחול לבן (לבני הבטון של חברת אקרשטיין, אלמנטי האבן מבית פרביטל, פריטי המסגרות שתוכננו ויוצרו מקומית על-ידי טי-מטאל), והמשימה לשלח אותם מעבר לים, הפכה להיות לא פשוטה על גבול הבלתי אפשרית לפרקים. אבל בעזרתם של כל השותפים, ועם המון שיתוף פעולה של הלקוח, גרמנו לזה לקרות והפרויקט הזה היה אור עבורנו בתקופה חשוכה במיוחד וחלק בלתי נפרד מהנרטיב שעומד מאחורי המסעדה.
![](https://www.da-magazine.co.il/wp-content/uploads/2025/01/MALKA_REST_011.jpg)
הריהוט וחומרי הבנייה עם אריחי משרבייה מבטון, שייצרה במיוחד עבור הפרויקט חברת אקרשטיין, הגיעו במכולות למיאמי מישראל, במהלך המלחמה. צילום: עמית גרון
תכנון ועיצוב פנים: קימל אשכולות אדריכלים
אדריכלית אחראית: מור גלפנד. צוות תכנון: שני קנזי
שנה: 2024
צילומים: עמית גרון