ביהמ”ש המחוזי בירושלים, נתן פסק דין הצהרתי שקבע כי כל זכויות היוצרים בגרסאות הפונט “הדסה”, אותן שיווקה  לאורך השנים משווקת הפונטים מסטרפונט ובעליה, צביקה ופיקי רוזנברג, שייכות לחנה טל, בתו היחידה והיורשת של מעצב הגופן הנרי פרידלנדר. בית המשפט פסק על הנתבעים לשלם לטל פיצויים בגין הפרות זכויות היוצרים בסך של 810 אלף שקל, ושכר טרחה לעורך הדין של 200 אלף שקל. בנוסף על כך, ניתן צו המורה להם להפסיק לסחור בגופן זה ולהסירו מכל פרסומיהם. 

כך כתב השופט רפאל יעקבי בפסק הדין: “הפרת הזכויות, כפי שעולה ממכלול העדויות שנשמעו בתיק, מציירת תמונה של הפרה חמורה בקנה מידה רחב. מסטרפונט ומנהליה עשו בגופן כבשלהם, מיסחרו אותו, ביצעו בו דיגיטציה ואף פיתחו גופנים נוספים שצמחו מהגופן המקורי ומוסחרו על ידם כגופנים עצמאיים”. פסק הדין התייחס בחומרה גם לעובדה שרוזנברג היה תלמידו של פרידלנדר “פגיעה בוטה זו של תלמיד בזכויותיו של מורו היא חמורה ביותר ויש לזקוף אותה לחובתו. יתרה מכך, הוא הכיר את פרידלנדר וידע כי הוא דווקני מאוד בדרישתו שלא לעשות דיגיטציה של הגופן”.

פרידלנדר החל בעיצוב אותיות עבריות, לרבות גופן זה, עוד בשנת 1932 וגם בזמן הכיבוש הנאצי בהולנד, כשהוא מסתתר בעליית גג.  כיוצר צעיר המסתתר מידם של הנאצים בהולנד. את הגופן שזכה לשם “הדסה” השלים בשנת 1958, לרגל חגיגות העשור למדינה. פרידלנדר נפטר בשנת 1996 כשהוא בן 92 והוריש את כל רכושו לבתו היחידה. הנתבעים ניסו לרכוש ממנו, בעודו בחיים את הגופן, ללא הצלחה, עובדה שחיזקה את דעת ביהמ”ש כי הם ידעו על קיומן של זכויות היוצרים. את התביעה הגישה הבת ב-2009.  הנתבעים טענו כי פעלו בתום לב וחשבו כי הגופן הוא בגדר נחלת הכלל.  ביהמ”ש דחה את טענותיהם וקבע “העובדה שהנתבעים עוסקים בתחום הגופנים מ-1986 ובמשך שנים רבות, עומדת להם לרועץ. הנתבעים אף ידועים כמי שעומדים על זכויותיהם באופן דווקני”.

לכל הכתבות בקטגוריית חדשות
+כתבות מומלצות
צרפת תאסור שימוש בטלפונים ניידים לתלמידים מתחת לגיל 15
חדשות
צרפת תאסור שימוש בטלפונים ניידים לתלמידים מתחת לגיל 15
  הצורך בהגבלה הזו, בא לאחר דיון לאומי על ההשפעות המזיקות של השימוש בגאדג’טים
באי הקטן הזה ביפן, אנשים חיים מעל 100. הנה איך.
חדשות
באי הקטן הזה ביפן, אנשים חיים מעל 100. הנה איך.
גבר אוקינאווי ממוצע חי 80 שנה ונשים 86 (זה בערך 6 שנים יותר מהממוצע
טירוף בחינות הכניסה לבתי הספר לאמנות בסין
חדשות
טירוף בחינות הכניסה לבתי הספר לאמנות בסין
  האקדמיה המרכזית לאמנויות יפות בבייג’ינג מונה בממוצע למעלה מ-40,000 מועמדים בשנה, 13,000 מהם

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*