בעיצובם של חללים, לרבות אלה שתכניהם מסחר ופנאי, נחוצות איכויות המעוררות רגשות, ההופכות את הכניסה אליהם לאירוע מכונן, הנחרט בתודעתנו ומלווה אותנו לאורך חיינו.
Atmosphere is my style. וויליאם טרנר (1775-1851)
כשהכלכלה מניעה את גלגלי הצריכה, האדריכלות והעיצוב כמו תחומי יצירה רבים, באים לסייע לה. הם מוצאים את הדרך אל ליבנו, בכדי לרגש ולעורר בנו חוויה המתעלה מעבר לפונקציה, לייצר ערך מוסף של חוויה. הפונקציה ששימשה נר לרגלי המעצבים לאורך השנים, עברה מזמן למושב האחורי של עולם העיצוב. לא עוד form follows function אלא form follows emotion. אסוציאציה, רגש, תיוג עצמי והעצמת המציאות תפסו את קדמת הבמה בסצנת המסחר והצרכנות, ושינו לעולמים את תהליכי התכנון. תפקידנו הקלאסי, של המעצב האינדיבידואליסט הכול יכול היושב והוזה רעיונות מעל נייר סקיצה חרוט בעופרת, חלף מהעולם. תפקידנו השתנה משום שנקודת הפתיחה ותהלכי התכנון השתנו ללא הכר. ממתגים, משווקים, גרפיקאים, מעצבי מוצר, אמנים, מעצבי אופנה, מוזיקאים ועוד בעלי מקצוע, חולקים אתנו עתה את שולחן העבודה. התכנון מתחלק בין דיסציפלינות שונות ההכרחיות לפיתוחו של כל מוצר או חלל, המבקשים להיות בעלי ערך בעולם הנמצא בתנועה מתמדת. תפקידנו אם כך מסתכם בפיתוח הראייה הכוללת, בבניית נרטיב הניזון מערב רב של מקורות מידע והפיכתו לישות קוהרנטית בעלת ערך תרבותי וחברתי, הממלאת אחר ההבטחה של עצמה באשר היא.
תוצר הנרטיב הינו סיפור – ואנחנו מספרי סיפורים.
עיצוב טוב משול לסיפור טוב
נקשרנו בשפת הסיפור בתהליך העיצוב, לראשונה ב-1998, כשתכננו את מסעדת Zozobra בהרצליה פיתוח. עבורנו היה זה תהליך מכונן שהדגים לנו לראשונה את כוחו של הסיפור לרגש, להסעיר ולשמש כפלטפורמה נפלאה לבניית זהות משוכללת, פאן-ערכית הנסמכת על דיסציפלינות שונות. כל חלל והסיפור הייחודי שלו: נרטיב, זמן ומקום. שילוב video art כחלק אינטגראלי מזהות המסעדה, היווה במקרה זה יסוד ואבן דרך בבניית זהותה כחלל לאסקפיזם קולינארי, הנושא את אורחיו ולו לשעה קלה אל עולמו המטא-פיזי של המותג, עוטף אותם מכל עבר בעזרת רשת מקרנים השוזרים יחדיו מחזה אור-קולי, הנע בן פנטזיה למציאות והופך את שהייתם במקום לחוויה. הסיפורים המוצלחים בתהליכים שכאלה, הם אלו שיש בהם אמיתות פשוטות והם כתובים בשפה נגישה ופתוחה, המאפשרת אינטרפרטציה רחבה. סיפורים שניתן לשוב ולקרוא בהם לאורך השנים, להתרגש מהם פעם אחר פעם ולמצוא בהם רלוונטיות בכל פעם מחדש. תכונה נפלאה זו הופכת אותם לאל זמניים, לבעלי משמעות ולמובילים בתחומם.
עיצוב טוב משול לסיפור טוב ולכן גם הוא נדרש לאלו: אמת פנימית, כדי שיוכל לעמוד איתן מול אופנות, גחמות וטרנדים ברי חלוף ולהישאר רלוונטי ואל זמני, ושפה פתוחה, בכדי לפגוש אותנו בכל פעם בזמנים ומצבי רוח אחרים, ולרגש אותנו בכל פעם מחדש. “הנסיך הקטן” של אנטואן דה סנט-אכזופרי הוא דוגמא נהדרת לספר אליו ניתן לחזור אין ספור פעמים במהלך חיינו ולגלות בו רבדים חדשים ורלוונטיים בכל פעם, אשר רק בזכות תמורות הזמן ובגרותנו הצלחנו לזהות מחדש, בעוד הטקסט נותר כשהיה: ספוג אמת, נהיר ונגיש. 15 שנים אחרי שקמה, ZOZOBRA עדיין מפתיעה, מרגשת ותוססת ועתידה עוד לפניה.
הסיפור של סיר אלברט באמסטרדם
על פיתוח השפה החזותית של רשת בתי המלון החדשה “SIR” באמסטרדם, עבדנו במשותף עם kesselskramer, משרד תקשורת הולנדי מוביל, אשר בין עבודותיו גם מיתוג העיר אמסטרדם והטבעת הסלוגן שכבר הפך לנכס צאן ברזל: “I AMsterdam” . אנשי משרד התקשורת ההולנדי התוו את זהותה של הרשת כמייצגת את עולמו של sir דמיוני, לא מהסוג האליטיסטי המורם מעם, הרובץ מנומנם באחוזתו בחלוק משי עם סיגר ביד, אלא דווקא בהשראת אוחזי התואר כמיק ג’אגר, שון קונרי, אלטון ג’ון וטובים רבים אחרים, המייצגים דווקא אישיות סוחפת ומעודכנת, המהלכת קסם על אורחיהם בעזרת אישיותם החברתית הכריזמטית שיוצרת הזדהות וחיקוי. נצייר מעט את דפוסי אישיותו של סיר אלברט: מנומס ואדיב, בקיא בתרבות המקומית לפרטי פרטים, עדכני ומשוחרר. הוא צנוע ואירוני ובהחלט לא סנוב, צר אופקים או מיושן. סקרן ולמדן מטבעו, אספן קומפולסיבי. הצבעים שחור, חום ולבן, הם האהובים עליו. המלון הוא ביתו הפרטי והוא המארח האולטימטיבי; מעין ג’יימס בונד החמוש במגש של כסף במקום בוולטר PPK.
זהו אם כך ה-sir שמאחורי המלון שעיצבנו, הוא דמות פיקטיבית אמנם, אך רוחו נמצאת בכל פרט באתר, בכל חלל ובכל בחירה עיצובית. הוא משאיר עקבות, הודעות, הוא הנעדר הנוכח. הצוות מדבר אותו, השילוט מנפיש אותו, כאילו עמד להופיע בפנינו בכל רגע. חוזק הסיפור אותו אנו מפתחים, טמון בגישה ההוליסטית בכל הרמות שאיתם בא הלקוח במגע, תוך שמירה על עקביות התוכן והמסרים בצורה אובססיבית: מאתר האינטרנט דרך השפה המדוברת על ידי הצוות, הלבוש שלו, נייר המכתבים, נייר הקבלה המודפסת, העיצוב, גרפיקת ומסרי השילוט, בחירת החומרים, ארגון החללים, חדרי האורחים, המסדרונות, וכלה באוספים האישיים של סיר אלברט. כל אלו תוכננו מתוך הפנמת אישיותו ובהלימה מוחלטת אליה.
נקודת המוצא לתכנון חדרי המלון התבססה על הבית ובעליו. מושגים קלאסיים של תעשיית בתי המלון הושלכו החוצה והוחלפו באלו החוגגים את איכויות ביתו של סיר אלברט: הול כניסה, חדר עבודה, ספריה, חדר מגורים, וכד’.
הקבלה בכניסה אף היא אישית ומסבירת פנים, מזמינה להיכנס אל ביתו של סיר ולשוטט בו בחופשיות ללא עיניהם הבוחנות של שומרי סף. שולחן הקבלה של המלון לכן מוסתר במידה. בניגוד לחדרי מלון המרגישים כמו מסדרה מתועשת ולא אישית בשבילנו, עבור סיר אלברט כל אורח הוא האורח האולטימטיבי. חדרי האירוח הקטנים (רובם 22 מ”ר) פותחו כדירות סטודיו קטנות ושטחם היווה הזדמנות לאתגר את הטיפוגראפיה של חדר המלון הקלאסי, תוך כדי האצלה של 2-3 תפקידים על שטחי הרצפה במקביל ובכך לא רק לנצל טוב יותר את החלל אלא אף להפיק ממנו חוויה שונה לחלוטין, אישית ומחבקת המנציחה את ידו הנעלמת של מארחנו ואת רגישותו לצרכי אורחיו.
סיר אלברט, ששמו מרמז על מיקומו המרכזי בעיר, בסמוך לשוק המפורסם Albert Cuyp market, מארח את העיר כולה, לכן אימץ כמסעדת המלון את Izakaya, סוג המטבח היפני המפורסם הנגיש לעם, שהפך למוסד קולינארי תוסס לדיירי השכונה כמו גם לאורחי המלון, שארוחת הבוקר נפרסת לכבודם על דלפק הוצאת המנות מהמטבח.
פיתוח הרשת ברחבי אירופה, מכאן ואילך, תזמן הזדמנויות לפיתוחם של מלונות נוספים הניזונים אף הם מאישיותן של דמויות מגוונות, המבוססות על הקשרים אותנטיים, תרבותיים וחברתיים, של העיר הספציפית בה יפותחו. לפיכך רשת המלונות ככלל תגלם חוויה מאוד פרסונאלית ואותנטית. על כל מלון ברשת יופקד משרד תכנון אחר, במטרה להעצמת הייחודיות והשוני בשפה החזותית המדוברת במקום Sir Albert. אמסטרדם הינו הראשון בסדרה הזו.
מנדלי מוכר סיפורים
בדומה לעבודתנו על סיר אלברט, המלון שעיצבנו לאחרונה ברחוב מנדלי בתל-אביב, נשען על נרטיב השוזר בתוכו ערכים, תכונות אופי ומסרים בעלי הקשרים אורבניים, גיאוגרפים, תרבותיים וחברתיים. בעוד שבאמסטרדם נשען הנרטיב בכללותו על אישיותו הפרטיקולארית של סיר אלברט, כאן היה זה אופייה של העיר תל-אביב עליו ביססנו את כתיבת הסיפור. המלון ברחוב מנדלי תוכנן להיטמע כחלל עירוני שוקק ופועם בהלימה לאופייה של העיר תל אביב: פאן-תרבותית רב-גונית, מסבירה פנים, מדברת בגובה העיניים, חצופה להפליא, פועמת 24/7. לא עוד “פיל לבן” המייצר מציאות מדומה מנותקת מהווית העיר, אלא ההיפך, פיסת עיר אותנטית המדברת בשפת הרחוב, חוגגת את הרחוב ולא רק משמשת כמקום המספק חדרי שינה זמניים.
המלון נבנה בסוף שנות השישים ונפתח תחת השם “מלון אדיב”. על מנת להפוך לחלק בלתי נפרד ממחזור הנשימה של העיר, המלון נדרש לעבור מטמורפוזה תודעתית עדכנית, מאחר והכלים המסורתיים שעמדו בידיו עד כה כבר לא רלוונטיים. עליו לשכלל עתה את התקשורת שלו עם העיר ולשקם אותה, לרדת אל הרחוב ולדבר בשפתו. כשהרחוב יזהה כי בינו ובין המלון קיימים מכנים משותפים, אזי תהיה זו תחילתה של ידידות מופלאה. שינוי שם המלון מ”מלון אדיב” ל”מלון ברחוב מנדלי”, מגלם הפנמה של מציאות חדשה בתפיסת תפקוד המלון כמבנה ציבור בחיי היום יום של העיר. מציאות זו מגדירה מחדש את תפקידו של המלון ומעבירה אותו תהליך של מטמורפוזה מישות עצמאית אקסקלוסיבית הגובלת עם העיר, לישות אינקלוסיבית המתפקדת כפיסה עירונית אותנטית, שוקקת חיים הנושמת, חושבת וחיה עבור תושביה וגם עבור אורחיה. המלון שעיצבנו פונה גם למעודכנים מבין נוסעי העולם הגדול: הסקרנים, ההרפתקנים האורבאניים, אשר בביקורם הקצר בערי העולם מחפשים אחר חוויה אמיתית דחוסה ובלתי נשכחת שתאפשר להם להרגיש שהם חלק מהכרך ולא נוכרים הצופים מהצד.
כתב סת”ם כגן אורנמנטי
השילוב בין ערכי האוריינט והכפר הגלובאלי, שימש לנו כנקודת פתיחה לבנייתה של שפת עיצוב חדשה ואותנטית, המדברת בשפה נגישה הן לקוחות המלון והן לתושבי העיר. טבענו את המושג “גלוריינטאלי” כערך המייצג שפה זו ונטענו בו תכנים מקומיים ושורשיים, שקיבלו ביטוי בתחביר אוניברסאלי מזוקק. ההיתוך בין הצורה והתוכן חולל מציאות חדשה שטשטשה את מקורותיהם, אך בו בעת שיכללה אותם והעניקה להם זהות חדשה ואל-זמנית הניתנת לאינטרפרטציה רחבה. כתב הסת”ם המזוהה כל כך עם מורשתנו כעם, שימש כפלטפורמה להיתוכם של צורה ותוכן לכדי מוטיב הטעון בד.נ.א המאפיין את הערך הפאן-תרבותי, הרב-גוני והנגיש של המלון. חומרי הגמר שבחרנו מוסיפים רבדים תרבותיים והיסטוריים נוספים, התומכים בערכי השפה ומעצימים אותה בעושר תחבירי בעל השראה. שילובו של השף רפי כהן כישות מארחת ומובילה את תחום ה”מזון ומשקאות” במלון, מצהיר על שיתופי פעולה עתידיים עם טלנטים עירוניים מתחומים שונים, שביכולתם לייצר סינרגיה ממנה ייהנו דיירי העיר לצד אורחי המלון, כחלק מתרבות הפנאי של העיר.
המלון תוכנן במקור כקופסא סגורה ופונקציונאלית, על כל המשתמע מכך. חלק נרחב מעבודתנו הושקע בשיקום מערכת היחסים בן קומת הקרקע והרחוב. חזיתות נפרצו, תקרות נפתחו, גבולות טושטשו והבריזה הורשתה לחדור פנימה ולסחוף אחריה את הרחוב והעיר. מיקמנו מרפסת תל אביבית עם פנייה לרחוב ודיברנו בשקיפות וכנות חומרית ומזוקקת לאורך חללי חדר המגורים, המעברים וחדרי המלון.
Sir Albert Hotel / אמסטרדם, הולנד
כתובת Albert Cuypstraat 2, 1072 CT Amsterdam, Netherlands
לקוח Grand City
פתיחה: מאי 2013
צילום: Ewout Huibers
קבלן: PBM
שטח כולל: 3700 מ”ר כולל האיזקאיה
אדריכלות: ברנוביץ’ קרוננברג אדריכלים, תל אביב
ריצוף – לובי: אבן לימה הודית שחורה Buscot Jaipore
ריצוף – חדרים: פרקט צבוע בשחור
תקרת לובי ע”י verotec
תאורה: rtld
ריהוט: Corso Europa
מלון רחוב מנדלי / תל אביב, ישראל
רחוב מנדלי מו”ס 5, תל אביב
לקוח: ערן ואירית שטיינבך
צילום: עמית גרון
קבלן: DANKO
שטח כולל: 2890 מ”ר
אדריכלות: ברנוביץ’ קרוננברג אדריכלים, תל אביב
ריצוף – לובי: אריחי טרצו 60/60 ס”מ של אודי כהן
ריצוף – חדרים ומסדרון: שטיח פליניל של CHILEWICH או פרקט
מבנים מיוחדים: תקרת לובי ע”י פלדת אמיר
תאורה: אילון גביש
ריהוט: BASIC COLLECTION
אביזרים נוספים –
נגרות: רונן לנגליב. בוקאי
קיר יין: EUROCAVE
שולחנות קפה וקונסולה: אסף מאייר
ספסל: אלון דודו
שולחנות עגולים: ננופייבר
גוף תאורה: אביעד פטל
תקרות: אלומיניום מחורץ בדוגמה מקורית של האדריכלים
חלונות נוספים נגרות: VITROCSA