כשהיא הופיעה לראשונה ב-1974,Villa Benkemoun הציגה סטייה רדיקלית מהארכיטקטורה הרומנסקית ​​ושל ימי הביניים, ששלטה בעיירת האמנות הצרפתית Arles הסמוכה, מרחק 4 קילומטר. האדריכל Emile Sala תלמידו של לה קורבוזיה, בחר עבורה בצורות גיאומטריות מתערבלות וקווים מודרניסטיים נקיים, של המאסטר שלו. הוילה האייקונית חוגגת עתה 50, בתערוכה המציגה דיאלוג בין עבר להווה - ממש כמו המבנה עצמו.

 

את האחוזה המפוארת הזמינו בני הזוג Pierre & Simone Benkemoun, שעברו מאלג’יריה לארל בשנת 1962. בני הזוג לקחו חלק בתנועה של מעצבים בצרפת, שביקשה להרחיב את גבולות העיצוב המסורתי, תוך אימוץ צורות, פונקציות וחומרים חדשים – ועיצוב חדש, אֶסתֵטִי. השנים שבין 1945 ל-1975, זכו לכינוי Les Trente Glorieuses “השלושים המפוארים”, על משקל שלושת ימי המהפכה הצרפתית ב-27–29 ביולי 1830, אשר ידעו צמיחה כלכלית ויצירתית בצרפת ובני הזוג הם נתנו לאדריכל יד חופשית לעצב את אידילית הבטון שלהם.
במקום ליצור סט ראשוני של שרטוטים אדריכליים, סלה ביקש מהמשפחה לרשום, יום אחר יום, איך הם חיים את חייהם. איפה הם מסבים לסעוד, איך הם מארחים, האם הם נוהגים לארח בפנים ביתם או בגינה שבחוץ? מידע שעל בסיסו יעצב בית שיתאים לצרכיהם ולרצונם בבית שיהיה “פתוח ושקוף”.

 

 

 

 

בני הזוג Benkemoun אהבו את העיצוב הראשוני של סלה, אבל חשבו שיש בו יותר מדי זוויות חדות. הם הציעו לעגל כאן פינה, ליצור שם עיקול, עד שהבית יקבל את הצורה שהם רוצים.
העיצוב הסופי הורכב מחדרים עגולים ואליפטיים, “מלאים בחושניות”, שנראה היה שהם מתערבלים מאחד לשני. סלה העלה באוב יצירה רדיקלית, שגילמה את תמצית משנתה של תנועת המעצבים, אבל ריכך אותה – במקום הקווים הגאומטרים החדים של המודרניזם, הוא אימץ קימורים עדינים ויצר חללים דינמיים וזורמים על פני הנכס, המציעים גמישות תוך מתן כבוד למסורת. הבית שנפרס סביב הפטיו שלו, נתן בכך כבוד לעבר, השראה מריאדים היסטוריים והסיינדות.
הבית בן 500 מ”ר בנויים, השתרע על שטח של דונם והכיל חמישה חדרי שינה מלאים באור,חצר מרכזית, בריכה וביתן צמוד לה. המאפיינים האדריכליים של הבית מענגים, יש בו חדר רחצה בצורת קפסולה, קולט אדים מרהיב בציפוי כרום שנשפך מעל האח, כמו מפל מים ורצפות קרמיקה שעוצבו במיוחד, המזמינות הליכה יחפה ביום קיץ חם. בני הזוג מילאו את הבית ברהיטים אוונגרדיים צבעוניים,המשקפים בנאמנות את זמנם.

 

 

 

 

 

 

 

במשך 45 שנים, הוילה שימשה בית מגורים בו חיו בני הזוג באושר, יחד עם שלושת ילדיהם ונכדיהם, תוך שמירה על פרטיותם, עד לשנת 2017, כאשר בני הזוג נטשו את הווילה לעולם טוב אפילו יותר ואז היא נפתחה לציבור, כאשר בתם של בני הזוג, בריג’יט, שיפצה את הבית והשיקה אותו כחלל אירועים, גלריה ולוקיישן לצילומים. שנתיים לפני כן, בשנת 2015, זכתה הווילה בכבוד נדיר, כאשר הוכרה על ידי משרד התרבות הצרפתי כ”מורשת המאה ה-20″.
שיפוץ הבית החזיר אותו לתפארתו המקורית, רוב הרהיטים של שנות ה-70 עדיין מרהטים אותו והביקור בוילה הוא כמו מסע אחורה בזמן. הבית זמין להשכרה, לכנסים או ארוחות ערב או אירועים מיוחדים אחרים. הוא גם מארח תערוכות אמנות והוא פתוח מדי פעם לסיורים. לאלו המעוניינים להתארח במיקום מיוחד במינו, ניתן לשכור אותו שבועית.

 

 

 

 

 

Villa Benkemoun (website)
915 rue de la Batelle,
13200 Arles

Photography: Laurent Giannesini, Serge Benkemoun, Nikolas Tosi

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
הבית בברזיל שמאתגר את חוקי הטבע
עיצוב פנים
הבית בברזיל שמאתגר את חוקי הטבע
האדריכלים Passarelli Arquitetos, מפתיעים כבר בכניסה לבית, עם גרם מדרגות, שהוא יצירה פיסולית מפותלת
מתי ראיתם מתחם של דיור בר השגה הופך ויראלי?
עיצוב פנים
מתי ראיתם מתחם של דיור בר השגה הופך ויראלי?
  משרד האדריכלים Peter Barber Architects, התעלה מעבר לצורות עירוניות מוכרות ובניינים ציניים, זהים
יום האב: מנשאים עם תינוקות הוצמדו לפסלי לונדון
עיצוב פנים
יום האב: מנשאים עם תינוקות הוצמדו לפסלי לונדון
  מסע הפרסום קורא לממשלת הלייבור החדשה, לשפר את מענק חופשת הלידה לאבות בבריטניה,

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*